arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۰۴
تاریخ انتشار: ۳۵ : ۱۶ - ۲۵ دی ۱۳۹۰

با سگ رییس جمهور راحت​تر از خودش می​توان حرف زد/میشل نباشد اوباما لنگ می​زند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
گفتگو با «بو» آسان تر از اوباماها است. او تمام وقت دور کاخ سفید می دود و به عنوان یک جانشین برای پاسخگویی به خبرنگاران شناخته شده است.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین، جودی کانتر خبرنگار و گزارشگر نیویورک تایمز کتابی درباره اوباما و همسرش در کاخ سفید نوشته است که این روزها جنجال بسیاری در رسانه های آمریکا ایجاد کرده است. این کتاب با عوان «اوباماها در کاخ سفید» مطالبی را برای نخستین بار عنوان کرده است که پیش از این کمتر به آنها اشاره شده بود. در این کتاب علاوه بر شخصیت درون گرای اوباما و لکه های به جا مانده روی فرش های کاخ سفید از دوران بوش به مسائلی درباره رابطه میشل اوباما با اطرافیان رئیس جمهور نیز اشاره شده است. روزنامه گاردین در مصاحبه ای سوالاتی از نویسنده کتاب می پرسد که در ادامه می خوانید:

 

یکی از چیزهایی که از خواندن کتاب برداشت می شود این است که اوباماها اولین زوجی نیستند که مسائل خانوادگی خود را درون کار دخالت می دهند ولی در کتاب قید شده میشل اوباما یک تیم متشکل از یک دوجین مربی و طراح داشته است.
بله واقعاً حیرت انگیز است.


در بیان چنین جزئیات و این نوع گزارش، تا چه اندازه در کسب اطلاعات از رویدادهای کاخ سفید با مشکل روبرو شدید؟
مثل سایر خبرنگاران و گزارشگران روزنامه های دیگر زمانهای بسیاری در حیات کاخ سفید معطل می ماندم و بر خلاف اذهان عمومی خیلی کم می توانستم داخل راهروهای کاخ سفید تردد کنم. از پرسه زدن در حیاط خلوت کاخ سفید تنها می توان لکه های سیاه بوروکراسی اداری دوران بوش را دید که به اوباماها نیز منتقل شده است. در این کتاب منظورم از شخصیت دهی به کاخ سفید این است که این کاخ شاید در ظاهر یک خانه باشد ولی دفتر و یک پایگاه نظامی محسوب می شود. این نکته هم باید به نکات جالب این کاخ اضافه کرد که هیچ ورودی یا خروجی اختصاصی برای خانواده اوباما وجود ندارد. یک بار ساشا دختر کوچک اوباما برای مدرسه رفتن در میان خبرنگاران گیر افتاد و دختر کوچک زیر آن همه عکاس احساس بدی پیدا کرده بود.

 

آیا اوباما همانطور که همه می گویند دارای شخصیت کاریزماتیک و جذابیت مدیریتی است؟
در روزهای اول ورود به کاخ سفید او در مهمانی های خود همه گروههای سیاسی را با ادب تمام دعوت می کرد ولی در واقع می خواست روی بازی کاخ سفید تمرکز کامل داشته باشد. او یک بار به من گفت نمی خواهد رئیس جمهوری باشد که آنجا می ایستد و برای مردم دست تکان می دهد. او نمی خواست مثل رئیس جمهورهای قبلی خشک باشد ولی با این همه مردم فکر می کنند میشل همسرش بیشتر از اوباما گیرایی داشته باشد.


یکی از جالب‌ترین مطالب کتاب فصلهایی است که به جنبه های انتقادی شخصیت اوباماها در استخدام آمریکا-آفریقایی ها می پردازد. این مسئله به روابط نژادی در آمریکا کمک می کند یا خیر؟
برای نوشتن این مطالب کمی زود بود. وقتی این کتاب را می نوشتم این سوال در ذهنم بود که احساس بودن در جایگاه اولین رئیس جمهور سیاه پوست آمریکا چه نوع احساسی است؟ اولین باری که میشل من را برای کنفرانس مطبوعاتی خود دعوت کرد اطرافش پر از مشاورانی بود که بر اساس رنگ پوست انتخاب شده بودند.


در کتاب شما به وضوح مشخص است که اوباما و همسرش میشل دارای شخصیت های متفاوتی هستند. در حالی که باراک درونگرا و در برخورد با عموم مشکل دارد همسرش کاملاً برونگرا است. فکر می کنید ازدواج آنها بیشتر به دلیل اختلاف این شخصیت است؟
به طور حتم، فکر می کنم اوباما در سخنرانی های پرشور خود مدیون میشل است. او بدون همسرش در ارتباط با دیگران مشکل خواهد داشت. در زمانهایی که یکی دچار مشکل می شود دیگری دارای روحیه خوبی است. آنها روش خوبی برای نفوذ در دیگران پیدا کرده اند.


آیا مثل دیگران فکر می کنید ریاست جمهوری اوباما به همین دوره ختم می شود؟
البته بهترین گزارشگران سیاسی نیز پیش بینی درستی ندارند. ولی من حدس می زنم اگر اوباما بتواند همان شعارهای سال 2008 یا ادعاهای خود را دوباره زنده کند و به مردم تلقین کند می تواند در دوره بعدی نیز حضور داشته باشد. اوباما برای اینکه در دوره بعدی حضور داشته باشد باید شعارهای جدید با واضعیت های موجود کشور اختراع کند.


آیا «بو» (سگ کاخ سفید) را دیده اید؟
بله. گفتگو با بو آسان تر از اوباماها است. او تمام وقت دور کاخ سفید می دود و به عنوان یک جانشین برای پاسخگویی به خبرنگاران شناخته شده است. حرف زدن با این سگ به مراتب ساده تر از ارتباط با افراد داخل کاخ محسوب می شود.
نظرات بینندگان