arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۱۸۷
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۲۲ - ۲۸ شهريور ۱۳۹۸

رئیس کمیسیون اروپا: می توانیم با انگلیس توافق کنیم

رئیس کمیسیون اروپا روز پنجشنبه در گفت وگو با شبکه اسکای نیوز ابراز امیدواری کرد که انگلیس و اتحادیه اروپا پیش از مهلت ۳۱ اکتبر (۹آبان) درباره نحوه اجرای برگزیت، توافق کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس کمیسیون اروپا: می توانیم با انگلیس توافق کنیم

به گزارش ایرنا «ژان‌کلود یونکر» به ملاقات چند روز پیش خود با بوریس جانسون نخست وزیر انگلیس اشاره کرد و افزودکه تمام تلاش خود را می کند تا با لندن به توافق برسد. او گفت: برگزیت بی‌توافق را دوست ندارد چون دست کم یک سال پیامدهای فاجعه باری را به دنبال خواهد داشت.

رئیس کمیسیون اروپا همچنین درباره طرح جدید انگلیس برای خروج از اتحادیه اروپا که سند آن امروز تحویل مقام های بروکسل شد، گفت، هنوز فرصت مطالعه آن را نداشته اما در همین رابطه با نخست وزیر انگلیس تلفنی صحبت کرده است.

وی با انجام اصلاحات در طرح جنجالی موسوم به «پشتیبان» ایرلند شمالی، برای جلوگیری از ایجاد مرز سخت میان دو ایرلند هم اعلام آمادگی کرد و گفت: به این طرح تعلق خاطر ندارم. اگر نتیجه کار حفظ شود، شکل اجرا اهمیتی ندارد.

طرح «پشتیبان» که در پیش‌نویس توافقنامه برگزیت دولت «ترزا می» پیش بینی و مورد مخالفت پارلمان قرار گرفت انگلیس را ملزم می کند به قوانین گمرکی و تجاری اتحادیه اروپا احترام گذارد تا از مشکلات مرزی بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی جلوگیری شود.

یونکر در پاسخ به این پرسش که آیا با حذف کامل این طرح موافق است؟، گفت:‌ اگر اهداف آن در طرح جدید دیده شود نیازی به طرح پشتیبان نداریم. این طرح یک ضمانت بود و به تنهایی هدف نبود.

وی در پایان تاکید کرد که برگزیت اجرا خواهد شد.

انگلیس کمتر از ۴۳ روز دیگر مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند. دولت این کشور امروز پنجشنبه تحت فشار افکار عمومی در داخل و خارج مجبور شد تا بخشی از طرح جدید این کشور درباره نحوه اجرای برگزیت را با اتحادیه اروپا به اشتراک بگذارد.

پیش از آن «آنتی رینی» نخست وزیر فنلاند که کشورش در حال حاضر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا را برعهده دارد در اظهار نظری تند که در رسانه های انگلیس بازتاب گسترده‌ای داشت ، گفت دولت لندن بایستی طرح خود را تا پایان ماه جاری میلادی (سپتامبر) به‌صورت مکتوب ارائه کند در غیر اینصورت «همه چیز تمام است».

نظرات بینندگان