arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۲۱۸
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۱ - ۲۹ شهريور ۱۳۹۸

کرزی: آمریکا در صلح صادق نباشد از افغانستان بیرون رانده خواهد شد

حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان ضمن اینکه خواستار از سرگیری مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان شد، گفت: اگر آمریکا در موصغ صلح افغانستان صادق نباشد با قیام مردم از این کشور بیرون رانده خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حامد کرزی، رییس‌جمهوری پیشین افغانستان ضمن اینکه خواستار از سرگیری مذاکرات صلح بین آمریکا و طالبان شد، گفت: اگر آمریکا در موصغ صلح افغانستان صادق نباشد با قیام مردم از این کشور بیرون رانده خواهد شد.

به گزارش روز جمعه طلوع نیوز افغانستان، کرزی در یک نشست خبری ، از طالبان هم‌ خواست که حملات بر شهرهای این کشور را متوقف سازند.وی خطاب به طالبان افزود: «با راه اندازی حمله‌ها و کشتن افغان‌ها، شما نمی توانید آمریکا را شکست دهید ، ما هنگامی به صلح می رسیم که متحد و همدل باشیم.»

وی از طالبان خواست تا با افغانستانی ها نیزسر میز گفت‌وگوها بنشینند. به گفتۀ او، طالبان پس از گفت‌وگو با افغانان، یک هیئت ملی را ایجاد کنند و سپس با آمریکا مذاکره کنند.
کرزی تصریح کرد: « ما باید برای صلح تلاش کنیم و طالبان باید بدانند که آن‌ها باید در قدرت شریک شوند. آن‌ها تنها با توافق با آمریکا نمی‌توانند بر افغانستان حکومت کنند؛ باید با افغان‌ها گفت‌وگو کنند.»

رییس‌جمهور پیشین، هم‌چنان هشدار داد که اگر آمریکا صادقانه در روند صلح افغانستان همکاری نکند، باید از این کشور بیرون رود؛ در غیر آن مردم افغانستان برای بیرون راندن آن‌ها قیام خواهند کرد.
او بیان داشت: «امروز من بر آمریکا می خواهم که گفت‌وگوهای صلح را ازسر بگیرد و ما می‌خواهیم که صلح و انتخابات شفاف باشند.»
این سخنان کرزی در حالی است که دولت افغانستان اعلام کرده که تمامی تلا‍‌ش‌های صلح را تا پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، متوقف کرده‌ است.
گفت‌وگوهای آمریکا با طالبان، هفتۀ پیش از سوی دونالد ترامپ متوقف شد. پس از آن، گروه طالبان خواستار ازسرگیری گفت‌وگوها شده‌اند.

اما حکومت افغانستان گفته‌است که تمامی تلا‍‌ش‌های صلح را تا پس از برگزاری انتخابات ریاست‌جمهوری، متوقف کرده‌ است.

قرار است انتخابات ریاست‌جمهوری افغانستان ، ششم مهرماه امسال برگزار شود.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان