arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۳۳۶
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۰۸ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸

اتحادیه اروپا طرح جانسون درباره برگزیت را پس زد

سند محرمانه کمیسیون اروپا که در رسانه های انگلیس درز کرده، نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا با طرح جدید دولت «بوریس جانسون» درباره نحوه اجرای برگزیت موافق نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

سند محرمانه کمیسیون اروپا که در رسانه های انگلیس درز کرده، نشان می‌دهد که اتحادیه اروپا با طرح جدید دولت «بوریس جانسون» درباره نحوه اجرای برگزیت موافق نیست.

ساعاتی پس از پایان مذاکرات نماینده شورای اروپا در امور برگزیت با وزیر دولت جانسون در امور خروج انگلیس از اتحادیه اروپا، رسانه های این کشور به نقل از کمیسیون اروپا گزارش دادند که طرح پیشنهادی لندن درباره مسأله آینده مرزی دو ایرلند به‌لحاظ قانونی قابل اجرا نیست.

در این سند که هنوز اتحادیه اروپا محتوای آن را تأیید نکرده، آمده است که طرح یادشده فاقد راه حل عملی برای جلوگیری از ایجاد مرز سخت و حفاظت از همکاری های اقتصادی میان ایرلند شمالی و جمهوری ایرلند است. با این حال، یک سخنگوی دولت انگلیس عنوان کرد که طرح ارائه شده در حد ایده بوده و هنوز موضع رسمی دولت اعلام نشده است.

همچنین «استفن بارکلی» وزیر برگزیت انگلیس پس از ملاقات با میشل بارنیه نماینده شورای اروپا گفت:‌ ما هر دو قبول داریم که توافق به نفع دو طرف است.

وی با بیان این که برگزیت بی توافق به نفع هیچ‌کدام از طرفین نیست، اما هشدار داد که برای جلوگیری از این سناریو کارهای زیادی باقی مانده است.

انگلیس کمتر از ۴۱ روز دیگر مهلت دارد تا درباره چگونگی خروج از اتحادیه اروپا به توافق رسیده یا بدون توافق این اتحادیه را ترک کند. دولت انگلیس پنجشنبه گذشته تحت فشار افکار عمومی در داخل و خارج مجبور شد تا بخشی از طرح جدید این کشور درباره نحوه اجرای برگزیت را با اتحادیه اروپا به اشتراک بگذارد.

سخنگوی دولت انگلیس با اعلام این خبر، گفت:‌ طرح رسمی و مکتوب، زمانی که انگلیس آمادگی داشته و اتحادیه اروپا مایل باشد تا به صورت سازنده این سند را به عنوان جایگزین طرح قبلی بررسی کند، فارغ از مهلت های ساختگی ارائه می شود.

این سند محرمانه در حالی تحویل مقامات اروپایی شد که رئیس دوره ای اتحادیه اروپا در اظهار نظری تند که در رسانه های انگلیس بازتاب گسترده‌ای داشت، گفت که دولت لندن بایستی طرح خود را تا پایان ماه جاری میلادی (سپتامبر) به‌ صورت مکتوب ارائه کند در غیر اینصورت «همه چیز تمام است».

در همین حال، رئیس کمیسیون اروپا ابراز امیدواری کرده است که انگلیس و اتحادیه اروپا پیش از مهلت ۳۱ اکتبر (۹آبان) درباره نحوه اجرای برگزیت، توافق کنند.

«ژان‌کلود یونکر» در گفت وگو با اسکای نیوز گفته است؛ تمام تلاش خود را می کند تا با لندن به توافق برسد. او می گوید؛ برگزیت بی‌توافق را دوست ندارد چون دست کم یک سال پیامدهای فاجعه باری را به دنبال خواهد داشت.

مانع اصلی پیش روی توافق برگزیت، مسأله طرح «پشتیبان» مرز ایرلند است که انگلیس را ملزم می کند به قوانین گمرکی و تجاری اتحادیه اروپا احترام گذارد تا از مشکلات مرزی بین جمهوری ایرلند و ایرلند شمالی جلوگیری شود.

جانسون که با هرگونه وابستگی به قوانین اتحادیه اروپا در دوره پسابرگزیت مخالف است، در اقدامی جنجال برانگیز پارلمان انگلیس را تعلیق کرده تا بدون مزاحمت قانون‌گذاران، برگزیت را حتی بدون توافق با اتحادیه اروپا اجرا کند.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان