arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۴۱۷
تاریخ انتشار: ۱۰ : ۱۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۵۱ /

وضعیت پوشش زنان تهران در سال ۱۳۶۸ چگونه بود؟

به گفته کسانی که اخیرا به ایران سفر کرده اند، هردوی ایرانیان مقیم دوبی و یک تبعه امارات، زنان آزادانه و در تمامی مناطق تهران آرایش می کنند که این منحصر به محلات ثروتمند شمال تهران نیست و در همه شهر حتی محلات جنوب هم دیده می شود...
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وضعیت پوشش زنان تهران در سال ۱۳۶۸ چگونه بود؟

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در امارات در گزارشی به تاریخ چهارشنبه ۵ مهر ۱۳۶۸، شرایط اجتماعی در تهران را بررسی کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: ... شرایط اجتماعی در تهران
طبقه بندی: محرمانه
چهارشنبه 8:52 دقیقه بیست و هفتم سپتامبر 1989
از: سفارت آمریکا در دوبی
به: سفارتخانه ها و وزیر امورخارجه

1. محرمانه کل متن
2. ...
3. به گفته کسانی که اخیرا به ایران سفر کرده اند، هردوی ایرانیان مقیم دوبی و یک تبعه امارات، زنان آزادانه و در تمامی مناطق تهران آرایش می کنند که این منحصر به محلات ثروتمند شمال تهران نیست و در همه شهر حتی محلات جنوب هم دیده می شود .... در عین حال، برخی منابع از تغییر شدید در نوع پوشش زنان ایرانی خبر می دهند. چادر دیگر کمتر فراگیر است و آن مانتوهای سیاه و سرمه ای جای خود را به مانتوهای رنگارنگ و مد روز داده است. حجاب بسیاری از زنان (روسری ها) با رنگ روشن شده و عقب تر بسته می شود و قسمتی از موی رنگ شده آنها دیده می شود. یکی از منابع می گوید زنانی را دیده که پیراهن های بلند و آستین بلند، بدون چادر و مانتو پوشیده اند. تنها یکی از منابع، یک تبعه دوبی در ایران، می گوید زنانی را در شمال تهران دیده که در خیابان حتی روسری هم نپوشیده بودند. یکی از کارمندان زن دولت هرچند قبول دارد که اعمال قوانین پوششی در مورد زنان در خیابان های تهران ساده تر شده می گوید که این ساده شدن به هیچ وجه شامل زنان کارمند دولت نمی شود.
4. ... به گفته یکی از منابع، کمیته با ژاندارمری تلفیق شده و به زودی به عنوان یک نهاد مستقل عمل خواهد کرد. ...
...
مک

نظرات بینندگان