arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۴۹۸
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۶ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸

گزارش نیویورک تایمز از لغو ناگهانی ویزای دانشجویان ایرانی برای رفتن به آمریکا

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به جوانب لغو ناگهانی ویزای دانشجویان ایرانی برای تحصیل در رشته‌های مهندسی و علوم کامپیوتری در دانشگاه‌های آمریکا پرداخت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی به جوانب لغو ناگهانی ویزای دانشجویان ایرانی برای تحصیل در رشته‌های مهندسی و علوم کامپیوتری در دانشگاه‌های آمریکا پرداخت.

به گزارش ایسنا، به نقل از نیویورک تایمز، حداقل دوازده دانشجوی ایرانی که قرار بود روند فارغ‌التحصیلی‌ خود را در رشته مهندسی و علوم کامپیوتری در آمریکا آغاز کنند، گفته‌اند که ویزاهای آن‌ها ناگهان لغو شده و از پرواز آن‌ها در ماه جاری به آمریکا ممانعت شده است.

لغو ناگهانی ویزاها که در یک برهه اوج تنش میان آمریکا و ایران انجام شده، کمپینی میان مقامات دانشگاهی، قانون‌گذاران، اتحادیه دانش‌آموزان و وکلای ایرانی‌-آمریکایی‌ برای پی بردن به ماجرا به راه انداخته است.

وزارت امور خارجه آمریکا گفته است که از نظر سیاسی تصمیم خاصی درباره ویزای دانشجویان وجود نداشته است و مقامات آموزشی بلندپایه می‌گویند که مشکلات ویزا هر پاییز برای صدها و هزاران دانش‌آموز بین‌المللی که برای شرکت کردن در کالج‌ها و دانشگاه‌های آمریکایی به این کشور سفر می‌کنند، ایجاد می‌شود.

اما دانشجویانی که بیشترشان راهی دانشکده‌های دانشگاه کالیفرنیا بودند، گفته‌اند که ویزای آن‌ها در دقیقه آخر بدون هشدار یا توضیحی لغو شد.

بسیاری از دانشجویان گفته‌اند که یک صفحه در پایگاه اینترنتی وزارت امور خارجه آمریکا نشان داده بود که پرونده ویزای آن‌ها روز سی‌ام آگوست تجدید نظر شده بود و آن‌ها از ورود[به دانشگاه] در اویل سپتامبر منع شده بودند.

قانونی که در سال 2012 در دولت باراک اوباما اجرایی شد، دولت آمریکا را ملزوم می‌کند که از ویزا دادن به دانش‌آموزانی که رشته تحصیلی آن‌ها برای کار کردن در زمینه انرژی یا تاسیسات هسته‌ای در کشور خود، آماده‌شان می‌کند، ممانعت کند.

جان ای.پرز، رئیس شواری دانشگاه کالیفرنیا، گفت که این دانشگاه فارغ از این که دانش‌آموزان بین‌المللی‌اش در کجا به دنیا آمده باشند در کنارشان خواهد بود و به هر طریقی که بتواند از آن‌ها در برابر اقدامات بی‌سابقه دولت فعلی آمریکا حفاظت خواهد کرد.

دفتر روابط رسانه‌ای این دانشگاه نیز در بیانیه‌ جداگانه‌ای گفت که در حال همکاری با نهادهای دولتی و قانون‌گذاران برای حل کردن این مسئله است. همچنین اشاره کرد که سایر دانش‌آموزان ایرانی در رشته‌های علوم تجربی، فناوری، مهندسی و ریاضیات، پیش از ماه سپتامبر به خوابگاه این دانشگاه آمده‌اند.

نظرات بینندگان