arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۵۳۴
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۲۰ - ۳۰ شهريور ۱۳۹۸

ظریف: خروج آمریکا از برجام، مصداق برخورد سیاسی با شورای امنیت سازمان ملل است / هدف صلح احساس عدالت، برابری و امنیت است

وزیر امور خارجه گفت: تردیدی نیست صلح واژه مقدسی است که بشریت همواره در طلب آن بوده و یک آرمان مشترک جهانی محسوب می شود؛ واقعیت این است که هدف صلح تنها فقدان جنگ نیست، بلکه احساس عدالت، برابری و امنیت است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ظریف: خروج آمریکا از برجام، مصداق برخورد سیاسی با شورای امنیت سازمان ملل / هدف صلح احساس عدالت، برابری و امنیت استمحمد جواد ظریف روز شنبه با صدور پیامی به مناسبت روز جهانی صلح تاکید کرد: با ادای احترام به  شهدا و ایثارگران به مناسبت هفته دفاع مقدس از اینکه به دلیل مشارکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نیویورک نمی توانم در میان شما باشم متاسفم.

ظریف تصریح کرد: از ایوبی دبیرکل محترم کمیسیون ملی یونسکو- ایران، جعفری مدیرعامل موزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس و همه دست اندرکاران به خاطر برگزاری این مراسم ارزشمند تشکر می کنم.

وی افزود: گرامیداشت و ارج نهادن به مفهوم صلح اقدامی ارزشمند و مهم در تحقق این مفهوم در عرصه جهانی است. صلح و امنیت یکی از مهمترین آمال و آروزهای انسان ها در طول تاریخ، صرف نظر از زمان، مکان و نوع جامعه بوده است. نیاز به صلح و آرامش برخواسته از فطرت پاک انسانی است. خداوند انسان را صلح جو آفریده است.

وزیر امور خارجه در این پیام آورده است: تردیدی نیست که صلح واژه مقدسی است،  بشریت همواره در طلب آن بوده و یک آرمان مشترک جهانی محسوب می شود. واقعیت این است که هدف صلح تنها فقدان جنگ نیست، بلکه احساس عدالت، برابری و امنیت است. در این مفهوم صلح یک فضیلت محسوب می شود. دوری انسان ها از آموزه ها و تعالیم الهی از جمله ‌برادری، برابری، همزیستی مسالمت آمیز، صداقت، حق خواهی، عدالت و بردباری حلقه مفقوده تحقق صلح و آرامش می باشد.

ظریف در این پیام می افزاید: ادیان الهی و مذاهب توحیدی صلح و عدالت را به عنوان بخش مهمی از شاخص های زندگی بشری مطرح کرده و پیامبران الهی بشریت را بدان فراخوانده اند. انسان به غریزه و عقل فطری چنین است که خوبی‌ها، هنجارها و ارزش‌ها را می‌پسندد و دوست می‌دارد. خداوند متعال می فرماید: «(وَاللهُ یَدْعُوا إِلَی دَارِ السَّلاَمِ وَیَهْدِی مَنْ یَشَاءُ إِلَی صِرَاطٍ مُّسْتَقِیم) و خداوند به سرای صلح و آرامش دعوت می کند و هر کس را بخواهد (و شایسته ببیند) به راه راست هدایت می نماید».

وی تاکید کرد: بسیاری از جنگ هایی که در طول تاریخ بشر رخ داده است ناشی از زیاده خواهی و افکار توسعه طلبانه بوده است هرچند بعضا با ادعای تامین صلح و امنیت یا دفاع از منافع یکی از طرف های منازعه همراه بوده است. در واقع برخی طرف ها تامین صلح برای خود را در ایجاد نا امنی برای طرف یا طرف های دیگر دیده یا می بینند. بر اساس همین تفکر در گذشته شاهد شکل گیری بلوک های سیاسی و نظامی مختلف در عرصه بین المللی بوده و امروز در یکجانبه گرایی تبلور یافته است.

وزیر امور خارجه در این پیام می افزاید: در امتداد تحول اجتماعی و سیاسی در عرصه زندگی بشری به ویژه شکل گیری دولت - ملت ها، تشکیل سازوکارهای جمعی برای حفظ صلح و امنیت و جلوگیری از بروز جنگ و حل و فصل منازعات از طریق صلح آمیز دغدغه اصلی جامعه بین المللی بوده است.

ظریف تصریح کرد: تجارب تلخ و هزینه های سنگین جنگ جهانی اول باعث شد تا رهبران کشورها برای نیل به صلح اقدام به تشکیل جامعه ملل کنند. متعاقب ناکارآمدی این ترتیبات و بروز جنگ جهانی دوم، سازمان ملل متحد تشکیل شد که حفظ صلح و امنیت بین المللی از مهمترین اهداف آن است و در منشور ملل متحد مقرراتی برای این منظور تدوین شده است.

وی دراین پیام می افزاید: مسولیت اصلی این امر بر عهده شورای امنیت واگذار شده است. علاوه بر شورای امنیت، ارکان دیگر سازمان ملل و سازمان های تخصصی و وابسته به این سازمان نیز به این مقوله توجه جدی داشته اند. یونسکو نیز سهم بسزایی در تقویت و توسعه فرهنگ صلح دارد. به رغم  تلاش ها و فعالیت های زیاد سازمان ملل متحد و برخی دستاوردها در این زمینه، متاسفانه شاهد جنگهای خانمانسوز و منازعات حل نشده زیادی بوده ایم.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: دلایل این امر مختلف است. استفاده ابزاری برخی کشورها از سازوکارهای سازمان ملل به ویژه شورای امنیت سازمان ملل، عدم پایبندی برخی قدرت ها و اعضای سازمان ملل نسبت به مفاد منشور ملل متحد و عدم اقدام اساسی در اصلاحات ساختار سازمان ملل متحد از جمله دلایل این وضعیت است. از طرف دیگر واقعیت تلخ این است که فرهنگ صلح و حاکمیت قانون در عرصه جامعه بین المللی نهادینه نشده است. همچنان برخی کشورها فکر می کنند چون قدرت دارند حق اعمال نظرات و دیدگاه های سیاسی خود را دارند. رویکرد مداخله جویانه، انحصار طلبانه و یکجانبه گرایانه آنها در عرصه روابط بین الملل ریشه عمده جنگ های قبلی و منازعات و چالش های جاری است.

ظریف در پیام خود آورده است: جمهوری اسلامی ایران حدود ۴ دهه مورد هدف این نوع رویکرد خصمانه و یکجانبه گرایانه بوده است. عملکرد منفی شورای امنیت در خلال جنگ تحمیلی عراق علیه ایران و در قبال جنایات رژیم صدام علیه مردم ایران از جمله استفاده از سلاح شیمیایی یک مصداق بارز عملکرد نامطلوب شورای امنیت در قبال مقوله صلح و امنیت بین المللی بوده است. نمونه دیگر سوء استفاده از شورای امنیت علیه جمهوری اسلامی ایران، تحمیل مقررات تحریمی توسط شورای امنیت علیه ایران به بهانه اتهامات بی اساس هسته ای بود.

وی در این پیام می افزاید: این وضعیت ناشی از برخورد سیاسی برخی از اعضای دایم شورای امنیت در خصوص موضوعات در دستورکار بود. خروج آمریکا از برجام، به رغم تعهدات آن کشور از جمله بر مبنای قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت مصداق دیگر برخورد سیاسی با شورای امنیت است.

وزیر امور خارجه تاکید کرد: عدم پایبندی آمریکا به تعهدات بین المللی و توافقات دوجانبه با کشورهای دیگر و اتخاذ رویکرد یکجانبه گرایانه از جمله عوامل اصلی تهدید کننده صلح و امنیت بین المللی است. عدم حل مساله فلسطین بعد از بیش از ۷ دهه اشغال، کشتار و محروم ساختن یک ملت از کلیه حقوق اساسی و آواره کردن آنها و وضعیت اسفناک جاری در یمن از حمله مصداقهای  بارز بی عدالتی فاحش در عرصه بین المللی است.

ظریف در این پیام تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران بر اساس آموزه های دینی و ملی همواره تلاش کرده است تا در راستای تقویت صلح و امنیت منطقه ای و بین المللی گام بردارد. تایید پایبندی ایران به تعهدات ناشی از برجام موید این امر است. نقش کلیدی و اساسی ایران در مقابله با تروریسم به ویژه در مقابله با داعش در سوریه و عراق نمونه دیگری از اقدامات انجام شده ما برای مقابله با تهدیدات علیه صلح و امنیت است.

وی افزود: جمهوری اسلامی ایران همواره در راستای تحقق اهداف منشور ملل متحد تلاش کرده است و در این راستا تعامل و همکاری فعال و سازنده ای با کشورهای عضو  و بخش های مختلف سازمان ملل داشته است. رئیس جمهوری ایران با درک مخاطرات افراط گرایی و خشونت بر صلح و امنیت بین المللی ایده جهان علیه خشونت و افراط گرایی را مجمع عمومی سازمان ملل در سال ۲۰۱۳ مطرح کرد که با استقبال اعضای سازمان مواجه شد.

ظریف در این پیام خاطر نشان کرد: به اعتقاد ما موثرترین راهکار برای اعاده و حفظ صلح و آرامش بازگشت انسان ها به فطرت پاک و تنظیم روابط میان خویش بر اساس معیارها و ارزش های اصیل انسانی و دینی است. ترویج اندیشه و دیدگاه های اصیل نخبگان، فرهیختگان و عالمان نقش موثری در تقویت فرهنگ صلح و دوستی میان ملتها  و کشورها دارد.

وی در این پیام می افزاید: مفهوم صلح همواره در ادبیات ایران زمین جایگاه برجسته ای داشته است. مولانا شاعر شهیر ایرانی توجه خاصی به مفهوم صلح داشته است. ایشان در دفتر اول مثنوی معنوی می سرایند:

جنگِ خلقان همچو جنگِ کودکان

جمله بی‌معنی و بی‌مغز و مُهان

به امید جهانی سرشار از صلح،  آرامش و تحقق عدالت و همدلی میان همه ملتها و کشورها.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان