arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۵۷۵
تاریخ انتشار: ۲۲ : ۰۸ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸

ظریف: یمنی‌ها پالایشگاه سعودی را زدند اما یک غیرنظامی را هم به قتل نرساندند

وزیر خارجه ایران با انتقاد از موضع‌گیری آمریکا در غیرقابل قبول خواندن حمله به تاسیسات نفتی سعودی، گفت یمنی‌ها انتقام چهار سال و نیم حمله و کشتار صد هزار نفر توسط سعودی‌ها را با حمله به یک پالایشگاه گرفتند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«محمد جواد ظریف» وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در مصاحبه با شبکه «سی. جی. تی. اِن.» در آمریکا گفت مقاومت یمن به جای گرفتن انتقام حملات سعودی از غیرنظامیان عربستانی، به یک پالایشگاه حمله کرد و یک نفر هم کشته نشد.

ظریف در بخشی از این مصاحبه که بامداد یکشنبه منتشر شد (نسخه کامل این مصاحبه روز دوشنبه پخش می‌شود) با «بی‌اساس» خواندن ادعای آمریکا درباره دست داشتن ایران در عملیات پهپادی مقاومت یمن علیه تاسیسات نفتی سعودی، توضیح داد: «جالب است که آمریکا حمله به یک پالایشگاه را غیرقابل قبول می‌داند اما خود در حمله به غیرنظامیان [یمن] کمک می‌کند».

وی ضمن تاکید مجدد بر اینکه ایران هیچ ارتباطی با حمله به پالایشگاه و میدان نفتی شرکت آرامکو در عربستان سعودی ندارد، اظهار داشت: «حوثی‌ها در حال دفاع از خود هستند. حداقل می‌توان از آنها تقدیر کرد که به جای انتقام گرفتن با حمله به یک شهر یا یک بیمارستان یا یک مدرسه، درست مانند کاری که سعودی‌ها در یمن انجام می‌دهند، به یک پالایشگاه حمله کردند».

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران با اشاره به قربانی شدن حدود ۱۰ هزار یمنی در جریان بمباران جنگنده‌های سعودی، گفت: «۲.۳ میلیون یمنی از وبا رنج می‌برند. تقریبا ۶۰ تا ۷۰ درصد از یمنی‌ها از سوءتغذیه رنج می‌برند».

ظریف در ادامه افزود: «اکنون آنها یک پالایشگاه را زدند و حتی یک نفر هم کشته نشد. آیا این فاجعه، بزرگتر از کشتن تعداد بسیاری غیرنظامی طی چهار سال و نیم گذشته است؟! آن هم در جنگی که می‌شد یک هفته بعد از شروع، به آن خاتمه داد!»

وی با طعنه به خوش‌بینی سعودی‌ها درباره شکست دادن مقاومت یمن، تصریح کرد: «اما سعودی‌ها معتقد بودند که با کمک آمریکا می‌توانند این جنگ را چهار هفته‌ای پیروز شوند. الان چهار سال و نیم گذشته، صد هزار کشته برجای مانده و آنها هنوز هم در این باتلاق خودساخته گرفتار هستند».

منبع: فارس
نظرات بینندگان