arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۷۴
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۴ - ۲۶ دی ۱۳۹۰

ساخت جليقه ضد گلوله از ابريشم عنكبوت!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
پس از چندين دهه تلاش، دانشمندان موفق به يافتن راهي براي ساخت جليقه ضد گلوله از ابريشم (تار) عنكبوت شدند.

به گزارش انتخاب به نقل از ایسنا، جليقه‌هاي مورد استفاده توسط پليس و سربازان علاوه بر وزن زياد، امكان عكس‌العمل به موقع را سلب مي‌كند.

اين نوع جليقه‌ها از دو صفحه سراميكي ساخته شده‌اند كه بدن را در برابر گلوله محافظت مي‌كنند و برخي از آن‌ها تنها در برابر گلوله با كاليبر پايين مقاوم هستند.

طراحي و ساخت يك جليقه سبك وزن، منعطف و درعين حال مقاوم، رويايي است كه با استفاده از ابريشم عنكبوت به واقعيت نزديك شده است.

يك تيم تحقيقاتي در موسسه تكنولوژي «هايدلبرگ» آلمان موفق شد علت مقاومت بسيار زياد ابريشم (تار) عنكبوت را بيابد. دو جزء كليدي ابريشم عنكبوت شامل ژل چسبنده و لزج كه در شكم اين حشره توليد مي‌شود و مايع جامدي است كه هنگام خروج از بدن عنكبوت به وجود مي‌آيد.

فيبر كولار كه داراي حالت كشساني بسيار بالايي است، پنج برابر قوي‌تر از فولاد است، اما محققان با بررسي ابريشم عنكبوت دريافته‌اند كه اين اين ابريشم با وزن كمتر، سه برابر از فيبر كولار منعطف‌تر و پنج برابر از فولاد مقاوم‌تر است.

ژل لزج و چسبنده عنكبوت خاصيت ارتجاعي دارد كه مي‌توان از آن در توليد جليقه ضد گلوله استفاده كرد.

اصلي‌ترين چالش پيش روي محققان براي توليد جليقه از ابريشم عنكبوت، يافتن راهي براي سنتز پروتئين توليدكننده ابريشم و ابداع روشي براي توليد انبوه پروتئين است.
نظرات بینندگان