arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۷۵۳
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۲۳ - ۳۱ شهريور ۱۳۹۸

مقام کنگره آمریکا: مکالمه ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین سزاوار استیضاح است

آدام شیف، رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا گفت در صورتی که ثابت شود ترامپ رئیس جمهوری اوکراین را برای تحقیق درباره بایدن تحت فشار گذاشته، تنها گزینه پیش رو استیضاح است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مقام کنگره آمریکا: مکالمه ترامپ با رئیس جمهوری اوکراین سزاوار استیضاح استآدام شیف رئیس کمیته اطلاعات مجلس نمایندگان آمریکا یکشنبه شب در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان «استیضاح» را تنها راه پیش روی کنگره در صورت اثبات درخواست نابجای دونالد ترامپ از رئیس جمهوری اوکراین دانست.

شیف گفت اگر تحقیقات ثبات کند که ترامپ رئیس جمهوری آمریکا همتای اوکراینی خود را تحت فشار گذاشته تا علیه «جو بایدن» نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری سال 2020 تحقیقات کند، تنها گزینه پیش رو استیضاح خواهد بود.

ترامپ به دلیل شکایت یک کارمند افشاگر دولتی به بازپرس ویژه جامعه اطلاعاتی آمریکا درباره مکالمه تلفنی 25 ژوئیه (3 مردادماه) وی با «وولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین تحت فشار کم‌سابقه‌ای قرار گرفته است.

گزارش ها حاکی است که ترامپ در این مکالمه رئیس جمهوری اوکراین را تحت فشار قرار داده تا باب تحقیق را در مورد بایدن معاون رئیس جمهوری پیشین آمریکا باز کند.

گفته می‌شود بایدن زمانی که معاون رئیس جمهوری بوده، اوکراین را تهدید به قطع کمک‌های مالی به این کشور کرده تا دادستان مسئول رسیدگی به فساد مالی در یک شرکت گازی که پسرش (هانتر) عضو هیات مدیر آن بوده را اخراج کند.

بایدن این موضوع را پذیرفته اما در عین حال گفته است دولت آمریکا، اتحادیه اروپا و دیگر نهادهای بین‌المللی هم به دلیل ناتوانی دادستان اوکراینی از رسیدگی به فساد مالی در این شرکت، خواستار عزل او بوده‌اند.

بازپرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا هفته گذشته در جریان جلسه غیرعلنی با کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان آمریکا از ارائه اطلاعات در مورد این مکالمه خودداری کرد.

بسیاری از قانونگذاران دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا خواستار استیضاح ترامپ هستند اما «نانسی پلوسی» رئیس این نهاد قانونگذاری تاکنون در مقابل این فشارها مقاومت کرده است.

پلوسی از دولت ترامپ خواسته در تحقیقات کنگره درباره این مکالمه همکاری کنند، اما در عین حال هنوز شرایط را برای آغاز فرایند استیضاح مناسبت نمی‌داند.

«الکساندریا اوکازیو کورتز» عضو دمکرات کنگره نیز از دمکرات‌های آمریکا به‌دلیل خودداری از استیضاح «دونالد ترامپ»  انتقاد کرد.

وی در صفحه توییتر خود نوشت: در حال حاضر، رفتار قانون شکنانه رئیس جمهوری رسوایی ملی بزرگتر نیست، ‌بلکه خوددرای حزب دمکرات از استیضاح وی بابت این رفتار است.

سناتور «الیزابت وارن» دیگر نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ آمریکا نیز روز جمعه در سخنان مشابهی اعلام کرد که کنگره وظیفه دارد استیضاح ترامپ را آغاز کند و با انجام ندادن این کار، شریک جرم ترامپ در مطالبه مداخله خارجی برای کمک به پیروزی‌اش در انتخابات است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان