arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۲۸۳۰
تاریخ انتشار: ۴۳ : ۱۶ - ۰۱ مهر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۵۳ /

موضع دولت کویت در خصوص آیت الله هاشمی در اولین سال ریاست‌جمهوری‌اش چه بود؟ / ماجرای توقیف ۹۲ قایق کویتی در ایران

معاون وزیر امورخارجه سلیمان ماجد الشاهین در گزارشش به تیمی از وزارت امورخارجه/سنتکام می‌گوید ایران هنوز ۹۲ قایق کوچک کویتی را که از ماهیگیران و قایق سواران تفریحی مصادره کرده، در اختیار دارد. او امیدوار است روابط ایران و عربستان عادی سازی شود، اما می‌گوید اعدام ۱۶ شیعه کویتی بعد از بمب گذاری‌های سال گذشته در مکه تاثیر منفی زیادی داشته، زیرا تهران هنوز خود را مسئول «خون شیعیان» می‌داند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موضع دولت کویت در خصوص آیت الله هاشمی در اولین سال ریاست‌جمهوری‌اش چه بود؟ / ماجرای توقیف ۹۲ قایق کوتی در ایران

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در کویت در گزارشی سری به تاریخ پنجشنبه ۱۹ بهمن ۱۳۶۸، سخنان مسئول وزارت امورخارجه کویت درباره ایران را گزارش کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: سخنان مسئول وزارت امورخارجه کویت درباره ایران
طبقه بندی: سری
پنج شنبه ۹:۴۳ دقیقه هشتم فوریه ۱۹۹۰
از: سفارت آمریکا در کویت
به: وزیر امورخارجه و وزیر دفاع آمریکا

۱. سری کل متن
۲. خلاصه. معاون وزیر امورخارجه سلیمان ماجد الشاهین روز ۴ فوریه در گزارشش به تیمی از وزارت امورخارجه/سنتکام گفت: ایران دیگر هیچ علاقه آشکاری به توسعه تشیع در سمت عرب نشین خلیج فارس ندارد و ارتباطات خود را از طریق «سازمان‌های دیگر» پیگیری می‌کند. کویت نماینده ایران را پذیرفته است، اما تمایلی به احیای خطوط هوایی ندارد. شاهین می‌گوید ایران هنوز ۹۲ قایق کوچک کویتی را که از ماهیگیران و قایق سواران تفریحی مصادره کرده، در اختیار دارد. او امیدوار است روابط ایران و عربستان عادی سازی شود، اما می‌گوید اعدام ۱۶ شیعه کویتی بعد از بمب گذاری‌های سال گذشته در مکه تاثیر منفی زیادی داشته، زیرا تهران هنوز خود را مسئول «خون شیعیان» می‌داند. پایان خلاصه
۳. تیم گزارش وزارت امورخارجه/سنتکام به رهبری ژنرال دروفس جلسه‌ای را روز ۴ فوریه برگزار کرده و اخباری را در اختیار سلیمان ماجد الشاهین، معاون وزیر امورخارجه کویت قرار داد. دکتر سهیل شهیبر، رییس دایره آمریکا در وزارت امورخارجه کویت به همراه دو نیروی دیگر در این جلسه حضور داشتند. شاهین با دقت به گزارش گوش کرده و سوالاتی را پرسیده و نهایتا از این گزارش تشکر کرد. او این جلسه را «نشانه دوستی میان کویت و آمریکا» دانسته و اطمینان داد که «نکات اصلی این جلسه به گوش مسئولان عالی‌تر از جمله معاون نخست وزیر (شیخ صباح آل احمد که وزارت امورخارجه را هم برعهده دارد) خواهد رسید.
۴. شاهین دیدگاه کویت درباره تحولات ایران را هم با تیم ما در میان گذاشت. او درباره ... رفسنجانی ... گفت: دشوار است که بگوییم رفسنجانی قدرتمند و یا مخالفان او ضعیف هستند. ...
۵. به گفته معاون وزیر، کویت اطلاعاتی دارد که نشان می‌دهد برنامه‌ای را آغاز کرده تا اساتید و تکنوکرات‌های ایرانی ساکن اروپا و آمریکا را تشویق به بازگشت کند (که تا بحال موفق نبوده). درباره دیدگاه ایران نسبت به همسایه‌های خلیج فارس، او گفت: هرچند ایران دیگر آشکارا علاقه‌ای به توسعه تشیع در خلیج فارس ندارد، اما احتمالا سازمان‌های دیگری را برای حفظ ارتباط خود با شیعیان کشور‌های عربی خلیج فارس ایجاد کرده است. درباره روابط ایران و عربستان هم او گفت که کویت امیدوار است روابط بین دو کشور به حالت عادی برگدد. البته او اشاره کرد که ایرانی‌ها «هنوز خود را مسئول خون شیعیان» می‌دانند و گفت که اعدام ۱۶ شیعه کویتی توسط عربستان بعد از بمب گذاری‌های مکه در جولای گذشته بر روابط ایران و عربستان تاثیر گذاشته است. او به کشته شدن سه دیپلمات عربستانی در تایلند هم در همین موضوع اشاره کرد.
۶. درباره روابط خود کویت با ایران، او اشاره کرد که سفیر ایران اخیرا کار خود را در کویت آغاز کرده و این کشور مسئولی را در ایران مشخص کرده است. اما او مستقیما به زمان یا امکان بازگشت سفیر کویت به ایران اشاره‌ای نکرد. شاهین گفت که دو کشور هنوز در حال گفتگو درباره روابط هوایی هستند، اما دولت کویت احساس می‌کند که حریم هوایی هنوز امن نشده است. سوالاتی دیگری هم درباره این موضوع وجود داشت که آیا دولت کویت پاسخ روشنی از تهران دریافت کرده است. او گفت که ایرانی‌ها حدود ۹۲ قایق کوچک از جمله قایق‌های ماهیگیری و تفریحی کویت را مصادره کرده اند. به گفته او توقیف قایق‌ها بصورت معمول اتفاق می‌افتد و ملوانان آن‌ها که مصری هستند آزاد می‌شوند. شاهین می‌گوید دولت ایران اعلام کرده اطلاعی از این توقیف‌ها ندارد و «ما حرف آن‌ها را باور می‌کنیم». ...
۷. نکته: گفته‌های شاهین درباره اینکه ایران ارتباط خود با شیعیان را از طریق «سازمان‌های دیگر» حفظ می‌کند نشان دهنده نگرانی دایم دولت کویت درباره توانایی مشکل سازی ایران، با وجود پیشرفت در بهبود روابط است. این «سازمان‌های دیگر» احتمالا به معنی سازمان‌های مخفی شیعیان است. ارجاع به ۱۶ شیعه کویتی هم نشان دهنده آگاهی دولت از فراز و نشیب روابط ایران و عربستان و تاثیر آن بر این کشور است. تا وقتی روابط آن دو کشور قوی نباشد، سرعت بهبود روابط میان کویت و ایران هم کند می‌شود – مسئله‌ای کویت با وجود شرایط کنونی، خواهان اتفاق افتادن آن است. پایان نکته.
هوول

نظرات بینندگان