arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ : ۱۱ - ۰۲ مهر ۱۳۹۸

عفونت ادراری کودکانه

برخی از كودكان به‌دلایل فیزیكی یا روانی تا چند سال مبتلا به شب‌ادراری هستند. در برخی موارد با بررسی علت بروز این اختلال و درمان آن، عارضه شب‌اداری برای همیشه درمان می‌شود. اما گاهی نیز شب‌ادراری، علامتی از یك بیماری زمینه‌ای یا عفونت ادراری است كه باید از سوی والدین یا اولیای بهداشتی در مدارس به آن توجه و كودك به متخصص ارولوژی ارجاع داده شود وگرنه ممكن است كودك را با اختلالات جدی كلیوی مواجه كند .
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

برخی از كودكان به‌دلایل فیزیكی یا روانی تا چند سال مبتلا به شب‌ادراری هستند. در برخی موارد با بررسی علت بروز این اختلال و درمان آن، عارضه شب‌اداری برای همیشه درمان می‌شود. اما گاهی نیز شب‌ادراری، علامتی از یك بیماری زمینه‌ای یا عفونت ادراری است كه باید از سوی والدین یا اولیای بهداشتی در مدارس به آن توجه و كودك به متخصص ارولوژی ارجاع داده شود وگرنه ممكن است كودك را با اختلالات جدی كلیوی مواجه كند .

 به همین دلیل دكتر مهری مهراد، رئیس انجمن نورویورولوژی اخیرا از راه‌اندازی پویش اطلاع‌رسانی درباره عفونت‌ها و مشكلات ادراری در دانش‌آموزان در مهرماه خبر داده است.

البته قرار است این پویش در ابتدا با كمك رسانه‌ها و شبكه آموزش تلویزیون و با استفاده از بروشورهای اطلاع‌رسانی در مدارس منطقه یك انجام شود. با توجه به اهمیت موضوع ما نیز با دكتر مهراد، جراح و متخصص كلیه و مجاری ادرار به گفت‌وگو نشسته‌ایم.در كودكان ابتدا تكامل در كنترل مدفوع در شب ایجاد می‌شود، بعد كنترل ادرار در شب ایجاد شده و در نهایت كنترل ادرار در روز به وجود می‌آید كه این فرآیندها در سه سالگی ایجاد خواهد شد.

به گفته رئیس انجمن نورویورولوژی، شب‌ادراری، شب و روز ادراری كودك،عدم تخلیه كافی ادرار، قطره‌قطره آمدن و قطع و وصل شدن و نگه داشتن ادرار برای ساعت‌های طولانی در كودكان بعد از سه سالگی ازجمله نشانه‌های هشداردهنده در عفونت‌های ادراری است.نوزادانی با اختلالات ادراریدكتر مهراد با اشاره به اختلالات مادرزادی كه باعث ایجاد مثانه عصبی می‌شود، می‌گوید:

هر نوزادی كه به دنیا می‌آید اگر در بالای چین باسن در پایین ستون فقرات شکلی شبیه بال یا توده رنگی یا وجود خال مودار باشد، نشانی از یك اختلال در ستون فقرات است.

به علاوه دفع ادرار همراه با گریه در نوزادان، تغییر در رنگ ادرار و وجود خون در ادرار از جمله نشانه‌های عفونت ادراری در نوزادان است. همه این موارد صددرصد مشكل ادراری در آینده خواهد داشت و باید نوزاد چند روز پس از تولد جراحی شود.نشانه‌های اختلالات ادراری در كودكرئیس انجمن نورویورولوژی با اشاره به بیماری «میلومننگوسل»، بیان می‌كند:

ضایعه اعصاب نخاعی در این افراد باعث مشكل عصبی مثانه، بی‌اختیاری مدفوع و ادرار و انواع اختلالات مثانه می‌شود كه سبب نارسایی كلیه در صورت عدم درمان می‌شود.این متخصص به مشكل ریفلاكس ادراری در برخی كودكان نیز اشاره كرده و می‌افزاید: ریفلاكس زمانی ایجاد می‌شود كه مثانه پر شده و از سوراخ خالی به كلیه برمی‌گردد و سبب دیالیزی شدن كودك و نارسایی او می‌شود.

وی با اشاره به عارضه مشكل شكاف مهره پایین كمر یا «اسپانیا بیفیدا» در كودكان، تصریح می‌كند: نم دادن ادرار در كودك، مشكلات یبوست شدید و بی‌اختیاری مدفوع در كودكان از جمله نشانه‌های این بیماری است و این كودكان تا آخر عمر درجاتی از مشكلات ادراری را خواهند داشت.

سن شیوع عفونت ادراری در كودكعفونت ادراری در پسربچه‌هایی كه ختنه نشده‌اند، شایع‌تر است؛ به‌علاوه پسر بچه‌ها ممكن است تنگی مجرای ادرار مادرزادی داشته باشند. اما در دختربچه‌ها عفونت ادراری به‌خاطر تنگی مادرزادی مجرای ادرار و چسبندگی مجرا ممكن است وجود داشته باشد.

به گفته دكتر مهراد، اما عفونت ادراری تكرارشونده نشان‌دهنده ریفلاكس (برگشت ادرار از مثانه به كلیه) است كه خیلی خطرناك است و می‌تواند منجر به از دست رفتن كلیه و دیالیزی شدن كودك شود .بی‌اختیاری ادراری در كودكان در كل نشانه‌ای از یك مشكل زمینه‌ای است و خانواده‌ها نباید به‌سادگی از كنار این موضوع عبور كنند. به‌علاوه اگر شب ادراری در شش سالگی و زمان ورود به مدرسه ایجاد شود نیاز به درمان دارویی دارد.

زنگ خطر عفونت ادراریاز نشانه‌های عفونت ادراری در نوزادان، بوی بد ادرار، جیغ زدن كودك هنگام ادرار، تغییر رنگ ادرار، تب، لرز، بی‌حالی، استفراغ و دل‌درد است .

این مشكل در دانش‌آموزان در سنین دبستان نیز با كاهش رشد، تب، لرز، بی‌اشتهایی، بی‌اختیاری و دفع بد ادرار بروز می‌كند .نگذارید فرزندتان عفونت ادراری بگیرداگر فرندتان دچار عفونت ادراری تكرارشونده است، ارجاع به متخصص ارولوژی بسیار مهم است تا مشخص شود مشكل زمینه‌ای یا مادرزادی وجود دارد و درمان درست و به‌موقع برای كودك صورت بگیرد .

شب ادراری نیز می‌تواند بعد از عفونت ادراری بروز كند كه علت آن به مجموعه‌ای از عوامل فیزیكی و روانی بازمی‌گردد؛ یعنی ممكن است كودك ناشی از استرسی دچار شب ادراری شود. بی‌شك با تشخیص درست و به‌موقع، به‌دنبال هر عفونت ادراری مكرر، شب‌ادراری و بی‌اختیاری، درمان‌های راحت و پیشگیرانه‌ای ارائه ‌شده و از عوارض پیچیده عفونت‌ها جلوگیری می‌شود .

روزنامه جام جم

نظرات بینندگان