arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۵۳ : ۰۸ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸

ظریف: جامعه جهانی تجاوزگری اسرائیل به سوریه را متوقف کند / جولان بخشی از خاک سوریه است و خواهد ماند

وزیر امور خارجه ایران بر احترام تمام دولت‌ها به تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد و گفت جامعه جهانی باید اسرائیل را به پایان دادن به تجاوزگری وادار سازد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر امور خارجه ایران بر احترام تمام دولت‌ها به تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد و گفت جامعه جهانی باید رژیم صهیونیستی را به پایان دادن به تجاوزگری وادار سازد.

"محمد جواد ظریف" عصر سه شنبه در "نشست بلندپایه اتحادیه اروپا درباره بحران سوریه" که در مقر سازمان ملل متحد برگزار شد، افزود تمام نیروهای خارجی که بدون اجازه دولت سوریه در خاک این کشور حضور دارند، باید از سوریه خارج شوند.

وی در خصوص راه حل سیاسی بحران سوریه گفت:ما همیشه تأکید کرده ایم که بحران سوریه فقط از طریق یک روند سیاسی به رهبری سوریه و با کمک سازمان ملل متحد قابل حل است. نشست اخیر آستانه بار دیگر بر این رویکرد تأکید کرده است.

وزیر امور خارجه ایران تصریح کرد: در این اجلاس همچنین از اتمام موفقیت آمیز کار در مورد ترکیب کمیته قانون اساسی و از تلاش های مربوطه نماینده سازمان ملل پشتیبانی شد. ما ابراز آمادگی کردیم که راه اندازی این کمیته را تسهیل کنیم. توافق دولت سوریه و مخالفت با تشکیل کمیته قانون اساسی بار دیگر اثربخشی ابتکار آستانه را اثبات کرد. حق تعیین سرنوشت سوریه منحصراً به سوری ها تعلق دارد. بنابراین ، ما باید مذاکرات آنها را برای توافق در مورد راه حل سیاسی بدون هیچ گونه فشار خارجی یا مهلت مصنوعی تسهیل کنیم.

ظریف همچنین بر تمامیت ارضی سوریه تاکید کرد و گفت: حاکمیت ، استقلال سیاسی ، وحدت و تمامیت ارضی سوریه باید مورد احترام همگان باشد. اجلاس اخیر آستانه هرگونه تلاشی برای ایجاد واقعیت های جدید را به بهانه مبارزه با تروریسم ، از جمله ابتکارات غیرقانونی خودمختاری رد کرد. ما همچنین عزم خود را برای ایستادن در برابر برنامه های جدایی طلب ابراز کردیم. تمام نیروهای خارجی که حضور آنها توسط دولت سوریه به رسمیت شناخته نمی شود، باید این کشور را ترک کنند.

ظریف ادامه داد: تجاوز های رژیم اسرائیل علیه سوریه باعث پیچیده تر شدن اوضاع این کشور می شود. جامعه جهانی باید آن را وادار کند که همه تجاوزگری های خود را متوقف کند. اقدام ایالات متحده برای به رسمیت شناختن الحاق جولان اشغالی سوریه به اسرائیل، غیرقانونی و باطل است. جولان بخشی از خاک سوریه است و خواهد ماند.

رئیس دستگاه دیپلماسی ایران همچنین بر بازگشت پناهندگان سوری به خاک کشورشان تاکید کرد و خواستار تسهیل بازگشت فوری، ایمن و داوطلبانه همه پناهندگان و آوارگان سوری شد.

ظریف افزود: هیچ پناهنده یا آواره ای نباید مجبور شود به کشورش برگردد. سیاسی کردن یا جلوگیری از بازگشت پناهندگان و آوارگان غیرقابل قبول است. جامعه جهانی باید در این فرایند سهیم باشد. وی بر بازسازی سوریه هم تاکید کرد و گفت:حمایت از بازسازی این کشور ضروری است. این مسئله نباید سیاسی شود و نه به موضوع دیگری مرتبط باشد.

وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران خاطرنشان کرد: ایران با میزبانی اجلاس بعدی آستانه، به ایجاد صلح و ثبات در سوریه کمک بیشتری خواهد کرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان