arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۱۹۲
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۰ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸

کرزی:‌ برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در کشور جنگ زده، تهدیدی برای صلح است

رئیس جمهوری سابق افغانستان گفت، برگزاری انتخابات در کشور درگیر جنگ تحمیل شده از سوی خارجیان،‌ تهدیدی برای صلح و مذاکرات مرتبط به آن است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهوری سابق افغانستان گفت، برگزاری انتخابات در کشور درگیر جنگ تحمیل شده از سوی خارجیان،‌ تهدیدی برای صلح و مذاکرات مرتبط به آن است.

"حامد کرزی" به خبرگزاری اسوشیتدپرس گفت، برگزاری انتخابات ریاست جمهوری در شرایط فعلی مثل آن است که از یک فرد مبتلا به بیماری قلبی خواسته شود در ماراتن شرکت کند و به احتمال زیاد با تشدید حملات طالبان موجب بی ثباتی بیشتر افغانستان خواهد شد.

کرزی خاطر نشان کرد،‌الان زمان برگزاری انتخابات نیست. ما درگیر جنگ مربوط به اهداف و منافع خارجی ها هستیم، این، جنگ ما نیست، ما فقط در این جنگ می میریم.

کرزی که از 2004 تا 2014 رئیس جمهوری افغانستان بود، در حال حاضر نیز از شخصیت های سیاسی سرشناس این کشور به شمار می رود.

وی با تاکید بر ازسرگیری مذاکرات آمریکا و طالبان، تصرسح کرد، اگر این مذاکرات دوباره شروع نشود، افغان ها باید دور میز مذاکره بنشینند، با یکدیگر گفت وگو کنند و درباره راهی برای برون رفت از این جنگ حدود دو دهه ای تصمیم بگیرند.

مذاکرات طالبان و آمریکا که بدون حضور نمایندگان دولت افغانستان از یک سال پیش در جریان بود، اوایل این ماه(سپتامبر) و پس از آنکه "دونالد ترامپ" به خاطر کشته شدن یک سرباز آمریکایی از سوی گروه طالبان دیدار با این گروه را لغو کرد، متوقف شد.

نمایندگان آمریکا و طالبان، قبل از لغو دیدار این گروه و ترامپ، در دور نهم این مذاکرات در دوحه قطر از نزدیک شدن به توافق بر سر مفاد توافقنامه صلح خبر داده بودند.

افغانستان شنبه(6 مهر) شاهد برگزاری چهارمین انتخابات ریاست جمهوری پس از حمله 2001 نیروهای تحت امر آمریکا به افغانستان و براندازی حکومت طالبان است.

"اشرف غنی"، رئیس جمهوری افغانستان، که طالبان با او به شدت مخالف است، به دنبال به دست گرفتن دوباره زمام امور کشور است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان