arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۳۲۲
تاریخ انتشار: ۳۳ : ۱۶ - ۰۳ مهر ۱۳۹۸

5 ویژگی شخصیتی زوج ها

روزی روزگاری من به عروسی دو نفر از دوستان بسیار خوبم رفتم. آن‌ها دیوانه‌وار عاشق هم بودند و نمی‌توانستند از ابراز احساسات درباره یکدیگر خودداری کنند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

روزی روزگاری من به عروسی دو نفر از دوستان بسیار خوبم رفتم. آن‌ها دیوانه‌وار عاشق هم بودند و نمی‌توانستند از ابراز احساسات درباره یکدیگر خودداری کنند.

یک سال و نیم بعد همین دو نفر که کم و بیش از دوره مجردی هم آن‌ها را می‌شناختم، انگار آدم‌های دیگری شده بودند! آن‌ها قبل از متاهل شدن تا حدودی لجباز، نامنظم، انتقادناپذیر و کمی تنبل بودند اما تنها یک سال بعد، شخصیت آن‌ها تا حد زیادی تغییر کرده بود.

البته قطعا خودشان هم خواسته بودند که تغییر کنند اما نباید نقش ازدواج را هم در بهبود شخصیت آن ها نادیده گرفت. شاید فکر کنید این موضوع به فرهنگ یا کشور خاصی مرتبط است اما باید بدانید که این تغییرات شخصیتی بعد از ازدواج، تغییراتی جهانی است و یک تحقیق جدید، این ادعا را ثابت می‌کند.

 

بررسی 5 ویژگی شخصیتی زوج ها

طبق نتایج تحقیقی که به ‌تازگی در مجله آمریکایی «توسعه روان شناسی» منتشر شده، شخصیت زوج‌های جوان بعد از ازدواج قطعا تغییر می‌کند. یک گروه از محققان دانشگاه جورجیای آمریکا، وضعیت 169 زوج را که تازه ازدواج کرده بودند در یک دوره زمانی 18 ماهه بررسی کردند:

شش ماه قبل از ازدواج و یک سال بعد از آن. آن‌ها پنج ویژگی شخصیتی عمده یعنی برون‌گرایی، سازگاری (شامل ویژگی‌های محبت و مهربانی)، قدرت پذیرش(مرتبط با درک و فهم و استعداد دریافت)، رفتارهای عصبی و با وجدان بودن را در این زوج‌های جوان بررسی کردند و متوجه تغییرات چشمگیری شدند که با گذشت زمان هم در زنان و هم در مردان ایجاد شد.

نکته قابل توجه این‌که این تغییرات شخصیتی، ربطی به سن، ویژگی‌های جمعیتی، رضایت اولیه از ازدواج یا جایگاه والدین زوج ها نداشت، به این معنا که چنین تغییراتی را می‌توان تا حدودی جهانی و به نوعی اجتناب ناپذیر دانست.

بسیاری از این تغییرات مثبت هستند اما چند تغییر منفی هم در میان آن‌ها وجود دارد که در صورت آگاهی زوج ها و به کارگیری چند مهارت ساده، مدیریت آن تغییرات کار سختی نخواهد بود.

جزئیات بیشتری از این تحقیق را در ادامه می‌خوانید.مردان خانواده دوست‌ می‌شوند«جاستین لاونر»، سرپرست تحقیق و استادیار روان شناسی دانشگاه جورجیا با تایید ادعای بعضی زنان که معاشرت‌های اجتماعی شوهرم با دوستانش بعد از ازدواج کمتر شده و به عبارتی خانواده دوست‌تر شده است، می‌گوید:

«دلیل این تغییر، این است که مردان بعد از ازدواج، حلقه روابط اجتماعی خود را کوچک‌تر و بر روابط با همسرشان تمرکز بیشتری می‌کنند. چگونگی احساس ما در خصوص این تغییر بستگی به دیدگاه ما دارد. چیزی که ممکن است از نگاه یک دوست، عقب‌نشینی از روابط اجتماعی تلقی شود، می‌تواند از دید همسر به معنای تعهد بیشتر به روابط خانوادگی باشد که دیدگاه همسر در این زمینه، اصولی‌تر به نظر می‌رسد.»

خشم زنان کاهش می‌یابداگر یک خانم متاهل باشید، این ادعا را تایید می‌کنید که بعد از ازدواج، آرامش بیشتری در زندگی‌تان احساس می‌کنید.

کاهش حساسیت و عصبیت در زنان، یکی از تغییرات شخصیتی است که همه زنان جهان بعد از ازدواج تجربه خواهند کرد. دلیل منطقی که می‌توان برای این تغییر بیان کرد، این است که زنان در نقش جدید خود به عنوان همسر، با آرامش و ثباتی که ازدواج برای آن‌ها ایجاد می‌کند، احساس راحتی بیشتری می‌کنند.

بنابراین آن‌ها شخصیتی آرام‌تر و شادتر می یابند و اضطراب کمتری را بعد از ازدواج تجربه می‌کنند.مشاجره بر سر مسائل کوچک آغاز می‌شودباید بگوییم این تغییر کمی ناخوشایند است و به نظر می‌رسد خیلی زود پس از ازدواج، سطح صبوری و سازگاری زن و شوهر کاهش می‌یابد چراکه عادت‌های قدیمی و جا افتاده زوج ها خودشان را کم کم نشان می‌دهند تا آن‌جا که می‌توان گفت زن و مرد بعد از گذشت چند ماه اول زندگی مشترک، تفاوت سلیقه‌هایشان به چشم می‌آید.

یکی دیگر از محققان این پژوهش، این تغییر را این‌طور توجیه می‌کند: «ازدواج و تطابق یافتن با آن، یک اتفاق بزرگ است. زوج‌های جوان با یک موقعیت جدید که می‌تواند شرایط مالی، عاطفی و استقلال فردی متفاوتی نسبت به گذشته ایجاد کند، مواجه می‌شوند. این تغییر را همچنین می‌توان ناشی از تفاوت میان ازدواج واقعی و ازدواج ایده‌آل دانست.

مواجه شدن با واقعیت زندگی می‌تواند در هر فردی کمی کج‌خلقی ایجاد کند اما این اصلا دلیل خوبی برای تلخ کردن زندگی به کام خود و همسرمان نیست.

تمایل زنان به ارتباط با شوهر کاهش می‌یابد!کاهش ارتباط‌پذیری زنان بعد از گذشت چند ماه از شروع زندگی مشترک، ظاهرا موضوع عجیب و غربیی نیست! دکتر «دیوید لودن» روان شناس، معتقد است این تغییر را می‌توان ناشی از روزمره شدن زندگی بعد از ازدواج دانست که زنان را بیشتر تحت تاثیر قرار می‌دهد.

با این حال، این تغییر باید مدیریت شود زیرا مسلما ارتباط میان همسران از رازهای بزرگ یک زندگی مشترک موفق و خوب است. فراموش نکنید راه‌حل، نادیده گرفتن این احساس نیست بلکه باید زوج ها به کمک یکدیگر، شور و هیجان را مهمان زندگی‌شان کنند.

مردانی که پس از ازدواج مسئولیت‌پذیرتر می‌شوندافزایش احساس وظیفه‌شناسی در مردان بعد از متاهل شدن، یکی از تغییرات جهانی در شخصیت‌ آن‌هاست. از آن‌جایی که مردان نقش جدیدی در زندگی پیدا می‌کنند، تمایل دارند سخت‌تر کار کنند و خود را درباره زندگی مسئول‌تر بدانند. درنتیجه وجدان کاری و وظیفه‌شناسی در آن‌ها افزایش می یابد.

 خراسان

نظرات بینندگان