arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۴۰۵
تاریخ انتشار: ۱۹ : ۰۸ - ۰۴ مهر ۱۳۹۸

شمار نمایندگان خواستار استیضاح ترامپ به اکثریت رسید

شمار اعضای مجلس نمایندگان آمریکا که خواستار آغاز فرآیند استیضاح ترامپ هستند به ۲۱۸ نفر رسیده که اکثریت این مجلس را تشکیل می‌دهند. این نهاد قانونگذاری آمریکا ۴۳۵ عضو دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

شبکه خبری ان‌بی‌سی بامداد پنجشنبه گزارش داد بررسی‌های این شبکه خبری نشان می‌دهد که تعداد اعضایی که در مجلس نمایندگان آمریکا خواستار آغاز فرآیند استیضاح علیه دونالد ترامپ رئیس جمهوری این کشور هستند، اکنون به 218 تن رسیده است.

این رقم حاکی از آن است که تعداد حامیان استیضاح ترامپ در این نهاد 435 عضوی قانونگذاری آمریکا اکنون از نصف کل اعضا گذشته است.

با انتشار متن مکالمه تلفنی ترامپ با «وولودیمیر زلنسکی» رئیس جمهوری اوکراین که مدتی است در آمریکا جنجال‌آفرین شده، نانسی پلوسی رئیس دمکرات مجلس نمایندگان آمریکا نیز که تاکنون در مقابل درخواست‌ها برای آغاز فرآیند استیضاح مقاومت کرده بود، رسما خواستار شروع تحقیقات مربوط به استیضاح ترامپ شد.

شب گذشته انتشار متن کامل مکالمه ماه ژوئیه ترامپ با زلنسکی که در آن کی‌یف را برای انجام تحقیقات علیه «جو بایدن» نامزد دمکرات انتخابات ریاست جمهوری 2020 و پسر او تحت فشار قرار داده بود، به یک بمب خبری در رسانه‌های آمریکایی و بین‌المللی تبدیل شد.

متن انتشار یافته کاخ سفید از این مکالمه نشان می‌دهد دونالد ترامپ به کرات اوکراین را برای انجام تحقیقات علیه بایدن و فرزند او تحت فشار قرار داده است.

گفته می‌شود ترامپ امیدوار بوده با یافتن مواردی از تخلفات مالی و تجاری پسر بایدن، رقیب احتمالی خود در انتخابات سال آینده ریاست‌جمهوری را به چالش بکشد.

همچنین شواهدی وجود دارد که ترامپ یک هفته پیش از تماس تلفنی با زلنسکی، پرداخت وام به دولت اوکراین را متوقف کرده تا کی‌یف را برای همکاری تحت فشار قرار دهد.

یک کارمند افشاگر نهادهای اطلاعاتی آمریکا مدتی پیش با اطلاع از محتوای این مکالمه شکایتی را علیه ترامپ به بازپرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا داده و در آن پیرامون نامناسب بودن درخواست ترامپ از زلنسکی ابراز نگرانی کرده بود.

بازپرس کل جامعه اطلاعاتی آمریکا هفته گذشته در جریان جلسه غیرعلنی با کمیته اطلاعاتی مجلس نمایندگان این کشور از ارائه اطلاعات در مورد این مکالمه و شکایت کارمند افشاگر خودداری کرد.

در نهایت با فشارهای اعضای مجلس نمایندگان و کمیته اطلاعاتی این مجلس، دولت ترامپ مجبور به ارائه متن مکالمه تلفنی و پرونده شکایت مشهور به «شکایت افشاگر» به کنگره شد.

پلوسی در پی این اتفاقات، با متهم کردن ترامپ به سوء استفاده از قدرت و تلاش برای واداشتن یک کشور خارجی به دخالت در انتخابات آمریکا گفت: تحقیقات برای استیضاح رئیس جمهوری آمریکا رسما شروع شده است.

انتخابات ریاست جمهوری آمریکا در حالی در نوامبر ۲۰۲۰ (آبان ۹۹) برگزار خواهد شد که تنور کارزار انتخاباتی نامزدهای ریاست جمهوری آینده این کشور از هم‌اکنون به شدت داغ شده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان