arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۴۲۷
تاریخ انتشار: ۲۰ : ۱۰ - ۰۴ مهر ۱۳۹۸

عبدالمهدی در پایان سفر به ریاض: شرایط منطقه دشوار و پیچیده است / هیچ‌کس خواستار جنگ نیست

نخست وزیر عراق امروز (پنج‌شنبه) در پایان سفرش به عربستان ضمن تاکید بر اینکه شرایط منطقه دشوار و پیچیده است، نسبت به بهبود اوضاع منطقه ابراز امیدواری کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نخست وزیر عراق امروز (پنج‌شنبه) در پایان سفرش به عربستان ضمن تاکید بر اینکه شرایط منطقه دشوار و پیچیده است، نسبت به بهبود اوضاع منطقه ابراز امیدواری کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت شبکه تلویزیونی سومریه نیوز عراق، عادل عبدالمهدی، نخست وزیر عراق پس از بازگشت از عربستان در بیانیه‌ای اعلام کرد: برای تبریک روز ملی عربستان در این کشور حضور یافتیم و با پادشاه و ولیعهد این کشور برای بررسی روابط رو به گسترش دو طرف و نیز شرایط منطقه‌ای و تلاش بری آرام کردن اوضاع و دور کردن خطر آغاز هرگونه درگیری یا جنگی و جبران خسارات تمامی این موارد دیدار و گفت‌وگو کردیم.

عبدالمهدی اظهار کرد: دیدارها فشرده، گسترده، صریح و مستقیم بودند، پیشنهاداتی را برای ایجاد راه‌حل‌هایی جهت کمک به پیشرفت و توسعه روابط دو کشور به ویژه در زمینه نفت و معاملات تجاری و نیز آرام کردن شرایط منطقه و ممانعت از آغاز جنگ ارائه کردیم.

نخست وزیر عراق گفت: در دیدارهای فشرده‌مان با پادشاه و ولیعهد عربستان بازخوردهای بسیار مثبتی دریافت کردیم و ما به پیشروی به سوی بهبود اوضاع و ممانعت از بروز هرگونه درگیری و یا احتمال آغاز هرگونه درگیری یا جنگ در منطقه امیدوار هستیم، همه مخالف جنگ هستند و تنها آرامش را می‌خواهند.

او با اشاره به اینکه شرایط منطقه دشوار و پیچیده است، بر شکیبایی و تلاش برای دستیابی به کلیدها، درب‌ها و راه‌حل‌هایی قابل قبول برای همه طرف‌ها تاکید کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان (واس)، دیدار عبدالمهدی و محمد بن سلمان، ولیعهد عربستان بر حملات اخیر به تاسیسات نفتی آرامکو متمرکز بود.

در این نشست درباره تحولات شرایط منطقه‌ و در راس آنها حملات به مجموعه پالایشگاهی شرکت آرامکو در شهرهای بقیق و خریص گفت‌وگو شد و عبدالمهدی تاکید کرد، کشور عراق بر حفظ امنیت و ثبات عربستان تاکید دارد.

حملات ۱۴ سپتامبر به آرامکو تولید نفت خام در عربستان را به نصف رساند و این امر موجب سردرگمی بازار جهانی نفت و افزایش تنش‌های منطقه‌ای شد.

در شرایطی که آمریکا مدعی است ایران در این حملات دست دارد و نیز عراق به دست داشتن در این حملات متهم است، بغداد به عنوان هم‌پیمان تهران و واشنگتن هرگونه ارتباط خود با این حملات را رد کرد.

مایک پامپئو، وزیر خارجه آمریکا نیز در حمایت از عراق تاکید کرد: هیچ مدرکی دال بر اینکه عامل این حملات عراق بوده، وجود ندارد.

ثامر الغضبان، وزیر نفت عرق نیز گفت‌وگوهای جداگانه‌ای با عبدالعزیز بن سلمان، همتای عربستانی خود داشت.

حمایت عبدالمهدی از عربستان در حالی انجام شد که دو کشور ده‌ها سال با یکدیگر تنش‌ داشتند، در واقع عربستان پس از حمله عراق به کویت در اوت ۱۹۹۰ روابط خود با همسایه شمالی‌اش، عراق را قطع و مرزهای خود با این کشور را مسدود کرد.

سفرهای متقابل مسؤولان ریاض و بغداد در ماه‌های اخیر گسترش یافته‌اند.

نظرات بینندگان