arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۶۴۴
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۶ - ۰۵ مهر ۱۳۹۸

روسیه: اگر راهکاری برای برجام پیدا نشود، اوضاع وخیم‌تر می‌شود

میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی امروز جمعه گفت یک راهکار مثبت برای توافق هسته‌ای ایران، برجام، ممکن است طی ماه‌های آینده حاصل شود در غیر این صورت اوضاع بدتر خواهد شد. اگر واشنگتن به سطح تحریم‌هایی که در پایان آوریل وجود داشت، برگردد اوضاع به نحوه چشمگیری بهبود می‌یابد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

نماینده روسیه در وین هشدار داد در صورت پیدا نشدن راهکاری برای حفظ توافق هسته‌ای ایران، شرایط بدتر خواهد شد.

به گزارش باشگاه خبرنگاران به نقل از خبرگزاری تاس، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی امروز جمعه گفت یک راهکار مثبت برای توافق هسته‌ای ایران، برجام، ممکن است طی ماه‌های آینده حاصل شود در غیر این صورت اوضاع بدتر خواهد شد.

نماینده روسیه در وین گفت: احتمالا به برخی راهکار‌های مثبت (مربوط به برجام) طی چند ماه آینده دست خواهیم یافت وگرنه شرایط وخیم‌تر خواهد شد. پس از آنکه آمریکا در ۴ می‌بسته تحریمی جدیدی را علیه بخش نفتی ایران اعلام کرد، باعث تشدید تنش‌ها شد.

نماینده روسیه در ادامه افزود: معتقدم اگر واشنگتن به سطح تحریم‌هایی که در پایان آوریل وجود داشت، برگردد اوضاع به نحوه چشمگیری بهبود می‌یابد.

با این حال نماینده روسیه گفت که آمریکا تمایلی به این اقدام ندارد و ترجیح می‌دهد به سیاست حداکثر فشار خود ادامه دهد. اولیانوف افزود اقدامات احمقانه مقامات آمریکا از جمله تحریم رهبری ایران فضای اقدام دیپلماتیک را محدود کرده است. این مقام روس گفت آژانس بین المللی انرژی اتمی به طرز موثری می‌تواند تطابق اقدامات (ایران) بر اساس پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای، ان پی تی، را مورد ارزیابی قرار دهد بنابراین طرح سوالاتی درباره توانایی ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای کاملا بی ربط است.

آمریکا ۱۸ اردیبهشت پارسال به صورت یکجانبه از برجام خارج شد و اعلام کرد کارزار فشار حداکثری علیه ایران را به راه خواهد انداخت تا صادرات نفت تهران را به صفر برساند و آن را مجبور کند بار دیگر به میز مذاکره بیاید تا «توافق بهتری» برای آمریکا رقم بخورد. این اقدام دولت آمریکا پس از یک سال «صبر راهبردی» ۱۸ اردیبهشت امسال با اعلام رسمی رئیس‌جمهور کشورمان برای کاهش گام به گام تعهدات برجامی ایران روبه‌رو شد.

به دنبال آن طرف‌های اروپایی برجام، از خروج یک‌جانبه آمریکا از این توافق ابراز «تأسف» کردند و مدعی شدند بهره‌مندی ایران از مزایای اقتصادی برجام را تضمین می‌کنند. مقامات کشورمان در واکنش و در جهت تامین منافع ایران اقداماتی را در ارتباط با کاهش تعهدات برجامی آغاز کردند که تاکنون سه گام از آن اجرا شده است.

نظرات بینندگان