arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۶۵۵
تاریخ انتشار: ۴۹ : ۱۷ - ۰۵ مهر ۱۳۹۸

واکنش السیسی به اعتراضات اخیر در مصر: اگر بخواهم میلیون‌ها نفر به خیابان می‌آیند

رئیس‌جمهور مصر در واکنش به اعتراضات اخیر در این کشور، گفت: «جای نگرانی نیست؛ نمی‌توان شهروندان مصری را فریب داد. مصر کشور قدرتمندی برای مصری‌هاست.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس‌جمهور مصر در بدو ورود به قاهره در واکنش به اعتراضات اخیر در این کشور مدعی شد که برخی رسانه‌ها تلاش دارند واقعیت مصر را وارونه جلوه دهند.

به گزارش فارس، «عبدالفتاح السیسی» رئیس‌جمهور مصر صبح امروز (جمعه) در پی بازگشت از سفر نیویورک، در فرودگاه قاهره در میان طرفداران خود به سخنرانی پرداخت.

به نوشته پایگاه خبری روزنامه الیوم السابع، او در واکنش به اعتراضات اخیر در این کشور، گفت: «جای نگرانی نیست؛ نمی‌توان شهروندان مصری را فریب داد. مصر کشور قدرتمندی برای مصری‌هاست.»

السیسی در ادامه نقش رسانه‌ها در اعتراضات اخیر را مهم دانست و گفت که برخی رسانه‌ها تلاش دارند واقعیت مصر را وارونه جلوه دهند و رسانه‌ها نقش زیادی در آگاهی مردم دارند.

وی در حالی که حاضران شعارهایی در تأیید وی سر می‌دادند؛ مدعی شد: «اگر روزی همانند سال ۲۰۱۳ از مصری‌ها بخواهم به خیابان‌ها بیایند، میلیون‌ها نفر بلکه بیشتر به خیابان‌ها خواهند آمد.»

طبق تصاویر و ویدئوها، استقبال کنندگان از السیسی کمتر از ۱۰۰ تن بودند. این اولین به نوعی رجزخوانی السیسی برای مخالفان خود است. مخالفانی که به نوشته روزنامه فایننشال تایمز حضورشان در خیابان‌ها با توجه به سرکوب و بگیر و ببندهای گسترده در سال‌های اخیر، بسیار غافلگیر کننده است.

امروز نیز قرار است مردم مصر به دعوت «محمد علی» با شعار «جمعه رهایی و انقلاب مردم» به خیابان‌ها بیایند؛ از این رو نیروهای امنیتی مصری ورودی‌های میدان التحریر را مسدود کرده و نیروهای ضد شورش را در میدان‌ها و خیابان‌های اصلی مستقر کرده‌اند.

رئیس‌جمهور مصر پیش از این در دیدار با «دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا «اسلام سیاسی» را عامل اعتراضات اخیر در مصر عنوان کرده و مدعی شده بود که اسلام سیاسی موجب بی ثباتی در منطقه شده است.

این تظاهرات از روز جمعه گذشته آغاز شده و به دعوت احزاب سیاسی قرار است در روزهای آتی نیز ادامه یابد. اعتراضات پس از آن آغاز شد که فردی به نام «محمد علی» تاجر و هنرمند مصری که می‌گوید سال‌ها با ارتش مصر همکاری کرده و اکنون در اسپانیا به سر می‌برد، ویدئوهایی از ساخت کاخ‌های بزرگ ریاست‌جمهوری و همینطور فساد درون ارتش و خانواده السیسی منتشر کرد.

به گفته مرکز غیردولتی حقوق اجتماعی و اقتصادی مصر، تا کنون بیش از ۲۰۰۰ نفر در اعتراضات اخیر مصر بازداشت شده‌اند.

نظرات بینندگان