arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۸۹۴
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۱ - ۰۶ مهر ۱۳۹۸

موگابه به خاک سپرده شد

جسد رابرت موگابه رهبر پیشین زیمبابوه ، پس از گذشت سه هفته از زمان مرگش و به دنبال بحث و گفت وگوهای طولانی درخصوص محل دفنش، روز شنبه در روستای زادگاهش به خاک سپرده شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

موگابه به خاک سپرده شدتدفین  موگابه که در ۱۵ شهریورماه ( ششم سپتامبر) در سن ۹۵ سالگی در بیمارستانی در سنگاپور فوت کرده بود، در روستای "کوتاما" واقع در استان  "زیومبا" ( در  شمال غرب هراره پایتخت زیمبابوه) صورت گرفت.

به گزارش شبکه الجزیره، در مراسم تدفین رابرت موگابه علاوه بر اعضای خانواده رییس جمهوری پیشین زیمبابوه، صدها نفر از طرفدارانش حضور داشتند.

پیش از این، مراسم رسمی تشییع موگابه، 23 شهریور ماه گذشته در ورزشگاه ملی هراره با حضور  رییس جمهوری زیمبابوه و سایر مقامات و اقشار مختلف مردم این کشور آفریقایی و نمایندگان ویژه سایر کشورها، برگزار شده بود.

در حالی که "گریس موگابه"، همسر رئیس جمهوری فقید زیمبابوه اصرار داشت که جسد همسرش را به زادگاهش منتقل کند، اما "امرسون امنانگاگوا"، رئیس جمهوری فعلی که قدرت را از دو سال پیش در این کشور به دست گرفته است، تاکید داشت موگابه را در کنار دیگر شخصیت های ملی در هراره به خاک سپرده شود.

دولت زیمبابوه جمعه گذشته در بیانیه ای اعلام کرده بود که با درخواست خانواده موگابه، رییس جمهوری پیشین این کشور در زادگاهش به خاک سپرده خواهد شد.

براساس گزارش یاد شده، در مراسم تدفین رابرت موگابه در روستای زادگاهش هیچکدام از مقامات رسمی از جمله رییس جمهوری زیمبابوه حضور نداشتند.

موگابه در ۲۱ فوریه ۱۹۲۴  میلادی در خانواده ای کاتولیک در "کوتاما میشن" در شمال غربی هراره متولد شد. 

وی  که از سال ۱۹۸۷ تا ۲۰۱۷ رئیس جمهوری این کشور و پیش از آن یعنی در سال‌های ۱۹۸۰ تا ۱۹۸۷ به عنوان نخست ‌وزیر زیمبابوه بر سر کار بود، از نظر ایدئولوژیک یک ملی‌گرای سوسیالیست آفریقایی به شمار می رفت که از سال  ۱۹۷۵ اتحادیه ملی آفریقایی ملی زیمبابوه – جبهه میهنی (زانو-پی‌اف) را رهبری کرد.

رهبر سابق زیمبابوه که ۳۷ سال بر این کشور حکمرانی کرده بود،  در نوامبر سال ۲۰۱۷ میلادی توسط ارتش از قدرت کنار زده شد.

اما بیماری سرطان به موگابه که در دو سال گذشته بیمار بود، مهلت نداد و جهان پانزده شهریور ماه، شخصیتی را که زمانی  "نماد آزادی و طرفدار جنبش پان آفریقا"  شمرده می شد را از دست داد

نظرات بینندگان