arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۳۹۹۱
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۱۲ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸
القدس العربی:

طرح استیضاح ترامپ از سوی دموکرات‌ها، چقدر در منتفی شدن مذاکره بین ایران و آمریکا نقش داشت؟

همه چیز برای انجام دیداری بین روسای جمهور ایران و امریکا در حاشیه نشستهای مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، اماده بود. ترامپ به همتای فرانسوی خود وعده داده بود که تحریمها علیه ایران را برطرف کرده و اجازه گشودن کانال مالی بین ایران و اروپا را بدهد، تا دیداری بین او و روحانی در نیویورک انجام شود؛ اما تحول بزرگی که به ناگاه در حین حضور ترامپ و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل اتفاق افتاد و طی آن دشمنان دموکرات ترامپ، در اقدامی حساب شده، از استیضاح وی، صحبت کردند،
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

طرح استیضاح ترامپ از سوی دموکرات‌ها، چقدر در منتفی شدن مذاکره بین ایران و آمریکا نقش داشت؟

نجاح محمد علي در القدس العربی نوشت: همه چیز برای انجام دیداری بین روسای جمهور ایران و امریکا در حاشیه نشستهای مجمع عمومی سازمان ملل در نیویورک، اماده بود. ترامپ به همتای فرانسوی خود وعده داده بود که تحریمها علیه ایران را برطرف کرده و اجازه گشودن کانال مالی بین ایران و اروپا را بدهد، تا دیداری بین او و روحانی در نیویورک انجام شود؛ اما تحول بزرگی که به ناگاه در حین حضور ترامپ و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل اتفاق افتاد و طی آن دشمنان دموکرات ترامپ، در اقدامی حساب شده، از استیضاح وی، صحبت کردند، این دیدار را منتفی کرد یا بهتر بگوییم، آن را به تاخیر انداخت. در ادامه، رئیس جمهور امریکا نتوانست به وعده های خود در مورد ایران عمل کرده و دیداری با روحانی داشته باشد.

به گزارش سرویس بین الملل «انتخاب»، در ادامه این مطلب آمده است: رئیس جمهور ایالات متحده به وعده اش عمل نکرد و تحریمها علیه ایران را لغو نکرد؛ به همین دلیل، فشارهای اروپایی بر رئیس جمهور ایران، برای دیدار با ترامپ، با شکست مواجه شد. روحانی پس از بازگشت به تهران، پیامی را متوجه شرکای ایران در توافق هسته ای کرد، مبنی بر اینکه باب مذاکره به طور کلی بسته نشده است. وی بار دیگر این جمله را تکرار کرد که تا قبل از برطرف شدن تحریمها و بازگشت آمریکا به توافق هسته ای، مذاکره ای انجام نمی شود.

به نظر می رسد روحانی به این شکل قصد داشت فضای رابطه اش با مکرون را تلطیف کند که در نیویورک به او گفته بود: «ملاقات نکردن با ترامپ، یک فرصت از دست رفته است؛ به این دلیل که شما به زودی به اینجا باز نمی گردید». آنچه که به سرعت از سوی بوریس جانسون نیز تایید شد.

وساطت پاکستان

در حالی که اقدام فرانسه در حمایت از توافق هسته ای شکست خورد، شاهد میانجی گری مستمر پاکستان هستیم که البته از مدتی قبل آغاز شده است، اما عمران خان در نیویورک به صورت رسمی از این میانجی گری بین ایران- ایالات متحده و ایران - عربستان سعودی، سخن گفت.

همانطور که روحانی در جریان حضورش در نیویورک گفت، عمران خان ترجیح می دهد برای مهیا کردن زمینه و شرایطی برای یک راه حل فراگیر در مورد بحران هسته ای ایران و پیامدهای آن، در سکوت اقداماتی را انجام دهد؛ به شکلی که این راه حل، مورد قبول تمام طرفها باشد.

ایران با ادامه میانجی گری پاکستان موافقت کرده است. علاوه بر اینکه نخست وزیر عراق نیز برای جمع بین مسئولان سعودی و ایرانی در بغداد، یعنی دیداری بین ولی عهد سعودی و رئیس جمهور ایران، تلاش می کند.

نظرات بینندگان