arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۰۸۹
تاریخ انتشار: ۳۸ : ۱۷ - ۰۷ مهر ۱۳۹۸

ممنوعیت کتابخوانی در زندان‌های آمریکا از بیم فرار زندانیان

زندان‌های آمریکا توزیع هزاران جلد کتاب در میان زندانیان را ممنوع اعلام کرده‌اند؛ از بیم آنکه محتوای کتاب‌ها، محرک فرار در میان زندانیان باشد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

زندان‌های آمریکا توزیع هزاران جلد کتاب در میان زندانیان را ممنوع اعلام کرده‌اند؛ از بیم آنکه محتوای کتاب‌ها، محرک فرار در میان زندانیان باشد.

مسئولان زندانی در نیویورک، مانع از توزیع یکی از کتاب های مجموعه «نقشه ماه» شدند و گفتند این کتاب می‌تواند خطر فرار زندانیان را در برداشته باشد. زندانیان زندان های فلوریدا نیز از دسترسی به فرهنگ لغت کلینگان (زبان کلینگان یک زبان فراساخته است که توسط کلینگان‌ها در مجموعه علمی تخیلی پیشتازان فضا به کار گرفته شد) و کتاب های رنگ آمیزی محروم شدند.

به علاوه، فهرست کتاب های ممنوعه در زندان های تگزاس شامل بیش از ۱۰ هزار جلد کتاب از نویسندگانی چون آلیس والکر، جان آپدایک، جورج اورول و جویس کارول اوتس می شود. بیشترین ممنوعیت کتابخوانی در زندان های آمریکا متعلق به زندان های ایالتی و فدرال است، اماکنی که بیش از ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر در آن در حبس به سر می برند. در همین حال، در دادخواستی که به امضای ۴۰ هزار نفر در آمریکا رسیده، از کنگره خواسته شده به حق مطالعه توجه کنند.

در این دادخواست عنوان شده دسترسی به ادبیات در زندان های آمریکا رو به وخامت است. همچنین در این دادخواست به مطالعاتی استناد شده است که نشان می دهد دسترسی زندانیان به اطلاعات و ایده های جهان خارج، لزوما به معنای روی آوردنشان به خلاف مجدد نیست. محتوای غیراخلاقی و مستهجن کتاب ها و تداعی تصویر خشونت و فرار از جمله دلایل محدود کردن زندانیان از مطالعه کتاب عنوان شده است.

در همین حال، مسئولان یک زندان فدرال در ایالت کلورادو مانع از دسترسی یک زندانی به دو کتاب خاطرات باراک اوباما رئیس جمهوری سابق آمریکا شدند و این کتاب ها را به طور بالقوه زیانبخش برای امنیت ملی این کشور دانستند. این تصمیم بعدها لغو شد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان