arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۱۴۹
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۰۸ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸

لایو خبر - ۸ مهر ۹۸

در «لایو خبر» مهمترین اخبار روز را به صورت لحظه به لحظه بخوانید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یک شبکه آمریکایی: بن سلمان برای به رسمیت شناختن اسرائیل، اعلام آمادگی کرده
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۰۰:۱۱

یک شبکه آمریکایی در مستندی فاش کرده «محمد بن سلمان»، ولیعهد عربستان سعودی برای به رسمیت شناختن رژیم صهیونیستی اعلام آمادگی کرده است.

«پی‌بی‌اس» در مستندی با عنوان «ولیعهد» که شنبه از این شبکه خبری پخش شد فاش کرد محمد بن سلمان در جریان سفر «دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور آمریکا به ریاض در مه ۲۰۱۷ گفته چنانچه واشنگتن به او کمک کند «ایران را شکست دهد و کنترل خاورمیانه را به دست بگیرد» حاضر است اسرائیل را به رسمیت بشناسد

محمود صادقی: ‏پس از تفکیک دو وزارت‌خانه صنعت و بازرگانی از یکدیگر، دو وزارت‌خانه با دو شخصیت حقوقی جدید تشکیل می شود/ بعضی با تشکیک در این امر بدیهی برای ابقای رحمانی به‌عنوان وزیر صنعت لابی می‌کنند
۱۳۹۸/۰۷/۰۹ - ۰۰:۱۰

محمود صادقی در توییت خود نوشت: ‏پس از تفکیک دو وزارت‌خانه ادغام‌شده‌ی صنعت و معدن و بازرگانی از یکدیگر دو وزارت‌خانه با دو شخصیت حقوقی جدید تشکیل می شود. لذا رییس‌جمهور باید برای هر کدام یک وزیر به مجلس معرفی کند؛ اما عجیب است که بعضی با تشکیک در این امر بدیهی برای ابقای رحمانی به‌عنوان وزیر صنعت لابی می‌کنند

دستیار موگرینی: ۸ کشور دیگر به «اینستکس» ملحق می‌شوند
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۹:۲۸

https://www.entekhab.ir/files/fa/news/1398/7/8/740849_796.jpg

«ناتالی توچی» مشاور ارشد فدریکا موگرینی مسئول دستگاه سیاست خارجی و امور امنیتی اتحادیه اروپا در این خصوص اعلام کرد: به غیر از ۳ کشوری که این مکانیسم را ایجاد کردند (فرانسه، انگلیس و آلمان)، ۸ کشور اروپائی دیگر نیز تصمیم گرفتند تا به اینستکس بپیوندند.

این در حالیست که بر اساس اعلام این خبرگزاری، مشاور ارشد مسئول دستگاه سیاست خارجی اشاره ای به نام کشورهای مذکور نکرده است.

روحانی: گام مهمی برای تبدیل ۱+۴ به ۱+۵ برداشته شد/ چهارشنبه بیشتر در موردش توضیح خواهم داد
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۸:۵۹

https://www.entekhab.ir/files/fa/news/1398/7/8/740797_622.jpg

رئیس جمهور گفت: در ۱+۴ در سطح وزرا بحث و جلسه داشتند؛ البته آمادگی هایی برای ۱+۵ به وجود آمده بود. چارچوب‌های ۱+۵ مورد توافق همه طرف‌ها یعنی ۷ کشور قرار گرفت.

روحانی بیان کرد: به اعتقاد من یک گام و قدم مهم برداشته شد که البته چهارشنبه در دولت بیشتر در موردش توضیح خواهم داد. این گام می تواند به شکل های دیگر ادامه پیدا کند. مسئله بسیار مهم این است که ما بتوانیم مساله هسته‌ای را در روال قانونی و بین المللی خود قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم و این زمینه اش آماده بود حالا می شود این را در شرایط بهتری آماده کرد.

ترامپ: مرا استیضاح کنند جنگ داخلی می شود
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۷:۵۳

https://www.entekhab.ir/files/fa/news/1398/7/8/740626_940.jpg

«دونالد ترامپ» رئیس جمهور آمریکا هشدار داد که اگر دموکرات ها بتوانند او را از مقامش برکنار کنند در آمریکا جنگ داخلی رخ می دهد.

در پی رسوایی جدید ترامپ که مرتبط با مکالمه تلفنی اش با رئیس جمهور اوکراین است، فشار دموکرات ها برای استیضاح و کنار زدن وی از ریاست جمهوری این کشور افزایش یافته است.

نخست‌ وزیر عراق: ایران و عربستان آماده مذاکره هستند
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۵:۴۶

https://www.entekhab.ir/files/fa/news/1398/7/8/740635_414.jpg

عادل عبدالمهدی گفت که کشورهای مهتم به بحران خلیج فارس، از مذاکرات سخن می‌گویند و «عربستان و ایران، آماده مذاکره هستند».

وی با اشاره به اینکه «کشورهای بسیاری در منطقه می‌توانند مکانی برای راه حل و مذاکرات باشد»، گفت که بغداد نیز می‌تواند یکی از این مکان‌های برگزاری مذاکرات باشد.

پیام عربستان برای روحانی
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۴:۴۳

علی ربیعی سخنگوی دولت در خصوص صحت خبر ارسال پیام از سوی ریاض گفت: خبر، خبر درستی است. پیغام‌هایی از سوی برخی سران کشورها از طرف سعودی‌ها به حسن روحانی ارائه شد ولی ایران باید نشانه‌هایی از این موضوع را ببیند. عربستان اگر واقعا به دنبال تغییر رفتار باشد، ایران از آن استقبال می‌کند. ربیعی بیان کرد: پیام‌هایی از سوی عربستان به ما رسیده است اما ما باید پیام علنی آن را بدانیم و یکی از پیام‌های آن می‌تواند پایان حمله به یمن باشد. بخشی از طرح «صلح هرمز» نیز کار با همسایگانی نظیر عربستان است بنابراین ایران از این روند استقبال می‌کند.

روحانی به تماس تلفنی ترامپ پاسخ نداد
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۴:۴۲

نشریه آمریکایی نیویورکر به نشست مجمع عمومی سازمان ملل در سال جاری و تحرکات ناکام مکرون برای برقراری گفت‌و‌گوی تلفنی سه جانبه رؤسای‌جمهور ایران، آمریکا و فرانسه در نیویورک اشاره کرده است. به نوشته رابین رایت، نویسنده این نشریه، «در پایان روز سه شنبه (دوم مهرماه) روحانی در حالتی نبود که باور کند، ترامپ اولین گام را برخواهد داشت و درباره برداشتن تحریم‌ها قولی بدهد. وقتی مکرون وارد (هتل) شد، روحانی پیشتر به اتاق خوابش رفته بود. ظریف (وزیر خارجه ایران) بعدا به من گفت که "این فقط یک بازی بود که ما را بدون ارائه تضمین‌هایی درباره اقدامات ترامپ، به یک دیدار بکشانند"». روزنامه‌نگار آمریکایی ادامه داد: «به گفته منابع مطلع، تماس از طرف خط ترامپ ساعت ۹:۳۰ دقیقه انجام شد. مکرون گوشی را برداشت اما روحانی هرگز از اتاقش ظاهر نشد».

عبدالمهدی: از عراق حمله‌ای به عربستان صورت نمی‌گیرد
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۲:۲۲

عادل عبدالمهدی، نخست‌وزیر عراق گفت: مذاکرات من با ملک سلمان و ولیعهد شامل پرونده‌های زیادی درباره اوضاع منطقه بود چه تنش میان ایران و آمریکا یا ایران و عربستان و چه اوضاع یمن. عربستان دیدگاه خود را درباره حوادث منطقه ارائه کرد. عراق در دوره گذشته نیز نقشی برای آرام کردن اوضاع در پی تنش میان انگلیس و ایران به خاطر توقیف کشتی‌ها ایفا کرد و این مساله نقش عراق و اعتبار آن را تقویت کرد. عبدالمهدی درباره هدف قرار گرفتن تأسیسات آرامکو و تأثیر آن بر اوضاع منطقه گفت: عربستان، عراق را به حمله به تأسیسات نفتی آرامکو متهم نکرد بلکه از ما تشکر کرد. من موضع‌مان را برایشان شرح دادم و به صورت کامل تضمین دادم که هرگز از عراق حمله‌ای به خاک عربستان صورت نخواهد گرفت.

امکان استفاده از مکانیسم ماشه وجود ندارد
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۲:۲۱

سخنگوی وزارت امور خارجه درباره احتمال ارجاع پرونده ایران به شورای امنیت درخصوص برجام گفت: همانطور که گفتم، چنین طرحی مرده است و از نظر حقوقی و قانونی امکان استفاده اروپا از مکانیزم ماشه و اسنپ بک وجود ندارد. عباس موسوی درباره گفت‌وگوهای ظریف با نمایندگان کنگره در سفر اخیرش به نیویورک اظهار داشت: ارتباط با نمایندگان کنگره که دولتی نیستند، همیشه وجود داشته است. تا قبل از تحریم، آنها به محل اقامت ظریف یا مکان‌های دیگر می‌آمدند و دیدار انجام می‌شد. پس از تحریم ملاحظه کردند و سعی کردند رایزنی‌ها، تلفنی و غیرحضوری باشد. وی یادآورشد: گفت‌وگوها درباره تحولات منطقه‌ای و دوجانبه بوده و آنها تلاش کرده‌اند از نقطه نظرات ایران مطلع شوند.

فشار ونزوئلا برای به رسمیت شناختن بیت‌کوین در فروش نفت
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۲:۲۰

تازه‌ترین اخبار و گزارش‌های منتشر شده در وب سایت zdnet حاکیست که ونزوئلا با تحت فشار قرار دادن بانک مرکزی در این کشور قصد دارد استفاده و خرید فروش رمزارزهای جهانی و معروفی همچون بیت کوین و اتریوم را نیز به رسمیت بشناسد تا صنعت نفت این کشور بیشتر از این دچار رکود نشود و تورم بی‌سابقه در ونزوئلا نیز با احیای فروش نفت و سایر محصولات مربوطه کنترل شود.

جزییاتی از هویت «قاتل» محافظ شاه عربستان
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۱۲:۱۹

یک روز پس از کشته شدن «عبدالعزیز الفغم» معروف‌ترین محافظ شاه سعودی که دولت این کشور مدعی است به دست فردی به نام «ممدوح بن مشعل» کشته شده است، کاربران فضای مجازی تلاش کردند تا جزئیات بیشتری از هویت قاتل وی بر ملا کنند. به نوشته وبگاه عربی۲۱، کاربران فضای مجازی نوشته‌اند که فرد ضارب فرزند «مشعل بن ممدوح» عضو سابق شورای مشورتی سعودی است و به قبیله معروف «شِمِّر» تعلق دارد. عمه او نیز همسر مطلقه «سلطان بن عبدالعزیز» برادر ملک سلمان است. «غانم الدوسری» معارض معروف سعودی ساکن در لندن درباره ممدوح نوشت: «ممدوح آل علی افسر اطلاعات است که به شخصه او را می‌شناسم. یک روز در لندن در همان باشگاه ورزشی که به آن رفت و آمد می‌کردم به دیدارم آمد و بعدها نیز به طور دائم با من ارتباط داشت و تلاش می‌کرد تا مرا برای بازگشت به عربستان قانع کند و پس از آنکه درخواستش را رد کردم، اصرار داشت که به مزرعه دوستش در خارج شهر لندن بروم که این درخواست را هم نپذیرفتم».

سوریه: از ابتکار ایران پشتیبانی می کنیم
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۸:۵۹

وزیر خارجه سوریه با تاکید بر عمق روابط و همکاری راهبردی تهران و دمشق گفت سوریه از ابتکار صلح هرمز و همکاری منطقه‌ای برای امنیت ناوبری این تنگه راهبردی، پشتیبانی می‌کند. "ولید المعلم" ادامه داد: ما برادر و متحد هستیم. ایران از همان آغاز بحران سوریه، در کنار ما ایستاد. باید تاکید کنم که سوریه از این ابتکار ایران پشتیبانی می کند.

توافق ۲۵ ساله‌ای با چین بسته نشده
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۸:۵۸

ظریف وزیر امور خارجه ایران گفت: توافق راهبردی 25 ساله میان کشورمان و چین در حد یک ایده پیشنهادی از سوی ایران بوده و هیچ توافقی وجود ندارد که بخواهد مفادی داشته باشد.

آمریکا پایگاه العدید قطر را ترک کرد
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۸:۵۸

ستاد فرماندهی آمریکا در تصمیمی غیرمنتظرانه بعد از ۱۳ سال، فرماندهی نیروی هوایی خود را از پایگاه العدید قطر خارج و به ایالت کارولینا نقل مکان کرد. هم اکنون بیش از ۳۰۰ جنگنده این ستاد در مناطقی مانند سوریه، افغانستان، خلیج فارس حضور دارند. فردریک کلمن، فرمانده ۶۰۹ مرکز عملیات هوایی و فضایی ارتش آمریکا در این باره گفت: ایران چندین بار از طریق منابع مختلف قصد حمله به نیروهای آمریکایی را داشته است.

بن سلمان: ترامپ باید با روحانی دیدار کند
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۸:۴۴

محمد بن سلمان ولیعهد عربستان سعودی در گفتگویی با شبکه CBS آمریکا از دونالد ترامپ خواسته است که با حسن روحانی دیدار کند. بن سلمان اظهار داشت: رئیس جمهور آمریکا باید با رئیس جمهور ایران دیدار کند و با او به توافقی تازه در مورد بحث هسته ای و اقدامات ایران در منطقه دست پیدا کند.

آنچه گذشت
۱۳۹۸/۰۷/۰۸ - ۰۸:۴۳

مهمترین اخبار روز گذشته را از اینجا بخوانید.

نظرات بینندگان