arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۱۵۰
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۰۸ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸

مقام یمنی : عربستان چاره ای جز موافقت با طرح صلح یمنی ها ندارد

ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی وابسته به جنبش انصارالله یکشنبه شب گفت: عربستان می داند، در صورت عدم موافقت با پیشنهاد آتش بس، حملات آینده یمنی ها بسیار درد آور خواهد بود، به همین دلیل، چاره ای جز موافقت با طرح"مهدی المشاط" رئیس شورای عالی سیاسی یمن ندارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ضیف الله الشامی وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی وابسته به جنبش انصارالله یکشنبه شب گفت: عربستان می داند، در صورت عدم موافقت با پیشنهاد آتش بس، حملات آینده یمنی ها بسیار درد آور خواهد بود، به همین دلیل، چاره ای جز موافقت با طرح"مهدی المشاط" رئیس شورای عالی سیاسی یمن ندارد.

الشامی در گفتگو با شبکه تلویزیونی المیادین افزود: با وجود حملات هوایی ائتلاف سعودی شهروندان ما در عملیات انتقال اسیران نقش مهمی ایفا کردند.

وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن پیروزی در عملیات نجران را به ملت یمن تبریک گفت و افزود: ما توانایی پاسخ به هر تجاوزی را داریم و از هیچ چیز نمی هراسیم.

الشامی تصریح کرد: این عملیات پس از گذشت پنج سال از تجاوز کشورهای متجاوز، موازنه بازدارندگی را بازگرداند. دشمن پس از عملیاتی که عمق خاک سعودی را هدف قرار داد، بلافاصله ایران را به دست داشتن در آن متهم کرد.

وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی یمن اظهار کرد: از طریق روزنامه های سعودی درز کرده، دولت ریاض بدنبال توقف جنگ است، عربستان باید آگاه باشد که حملات آینده شدیدتر خواهد بود و این کشور چاره ای جز موافقت با طرح رئیس المشاط" ندارد.

رئیس شورای عالی سیاسی یمن روز ۲۹ شهریور گفته بود: حملات پهپادی و موشکی به عربستان را به صورت مشروط متوقف می کنیم و امیدواریم که این اقدام با پاسخ (مثبت) ائتلاف سعودی همراه باشد.

در همین ارتباط «محمد علی الحوثی» رئیس کمیته عالی انقلاب یمن نیز گفته است: ابتکار عمل المشاط بر توقف کامل تجاوز عربستان به یمن تأکید دارد.

روزنامه وال‌استریت ژورنال روز جمعه به نقل از منابع آگاه گزارش داد؛ عربستان سعودی با آتش‌بس جزئی در یمن موافقت کرده؛ اما دولت نجات ملی یمن خواستار آتش بس کامل است.

الشامی با اشاره به این که " نیروهای یمنی می توانند موازنه نظامی را تغییر دهند و این چیزی است که اخیرا رخ داد، با هشدار به سعودی ها گفت: هر پاسخ انتقام جویانه عربستان با پاسخی گسترده تر از سوی نیروها یمنی روبرو خواهد شد. آنها خوب می دانند که تنها راه حل، موافقت با ابتکار رئیس شورای عالی سیاسی یمن است.

وزیر اطلاع رسانی دولت نجات ملی اضافه کرد:رسانه های عربستان همانند ارتش آن به دام افتاد و پس از اعلام خبر اسارات هزاران نفر از نظامیان و مزدوران سعودی در مقام تکذیب آن بر آمدند، اما تصاویری که ما منتشر کردیم صحت این رویداد را نشان داد و شاهد هستیم که آنها پس از مشاهده اسیران شان سکوت کرده اند.

الشامی در پایان افزود: دستان ما همیشه برای صلح دراز است، اما با کسانی که با ما می جنگندند، خواهیم جنگید.

یحیی سریع سخنگوی نیروهای مسلح یمن روز یکشنبه در مورد عملیات نصر من الله اعلام کرد، بیش از ۲ هزار مزدور ائتلاف سعودی، در این عملیات به اسارت نیروهای یمنی درآمدند.

وی خاطرنشان کرد: یگان موشکی در مرحله نخست، ۹ عملیات انجام داد. همچنین نیروهای یمنی صحنه هایی را از هدف قرار دادن فرودگاه جیزان با موشک بالستیک نمایش گذاشتند.

سریع گفت: نیروهای یمنی موفق شدند منطقه ای به مساحت ۳۵۰ کیلومتر مربع را به کنترل خود درآورند. علاوه بر آن، توانستند کنترل تمامی مواضع نظامی و پایگاه های تازه تاسیس دشمن را به کنترل خود درآورند و در جریان این عملیات سه تیپ نظامی دشمن منهدم شد.

طبق آمار ارائه شده، در طول این عملیات بیش از ۵۰۰ نفر از نیروهای دشمن کشته یا زخمی شدند.

بنابر اعلام سریع، بیش از ۲۰۰ نفر از نیروهای دشمن که در حال فرار یا تسلیم شدن بودند، توسط خود جنگنده های ائتلاف سعودی کشته شدند.

حملات نیروهای یمنی به مواضع دشمن چه در خاک یمن و چه در عربستان، در واکنش به محاصره یمن از سوی ائتلاف سعودی و حملات پیوسته جنگنده های این ائتلاف به یمن و هدف قرار دادن غیرنظامیان صورت می گیرد.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان