arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۲۰
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۱۲ - ۲۸ دی ۱۳۹۰

نماینده مجلس: همه مردم را قاچاقچی نپندارید مگر اینکه خلافش ثابت شود!

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
در ادامه بررسی لایحه مبارزه با قاچاق ارز و کالا، رضا عبدالهی رئیس کمیسیون برنامه و بودجه با بندی از آن مخالفت کرد.

به گزارش انتخاب به نقل از خبرآنلاین، نماینده ماه نشان، از همکاران خود پرسید: آیا تا کنون فکر کرده​اید که چرا 10 میلیون پرونده قضایی بلاتکلیف داریم؟ چرا از هشت هزار زندانی در سال 58 به بیش از 200 هزار نفر زندانی در سال جاری رسیده​ایم؟ آن هم در حالی که جمعیت کشور از آن سال تا کنون دو برابر نشده است. آیا تا کنون از خودتان پرسیده​اید که چرا وضعیت تورم، بیکاری و تولید ما اینگونه است؟

به گفته وی، پاسخ همه این سوالات در تصویب قوانین غیرقابل اجرا است!

عبدالهی بر این اساس ادامه داد: مگر تعریفی از فرودگاه یا لنگرگاه غیرمجاز ارائه شده که عبور کالا از آنجا را می​خواهید جرم بدانید؟ مگر کار مامور خدمات هواپیما یا راننده اتوبوس این است که بروند چمدان مسافران را چک کنند تا مبادا کسی کالای ممنوعه قاچاق نکند؟ چرا اینقدر می​خواهید سخت گیرانه با مردم برخورد کنید؟ همه مردم را قاچاقچی نپندارید مگر اینکه خلافش ثابت شود!

نادر قاضی​پور نماینده ارومیه هم با تاکید بر اینکه بر اساس اصل 38 قانون اساسی، اصل بر برائت است مگر اینکه عکسش ثابت شود، در تذکری گفت: مگر می​شود کسی را که هنوز از دیوار بالا رفته، به جرم اینکه قصد دزدی داشته، مجازات کرد؟

جهانبخش محبی​نیا عضو هیات رئیسه هم واژه «قصد به آغاز عمل مجرمانه» را موسع و غیرقابل تعریف خواند و گفت: به این ترتیب سنگ روی سنگ بند نمی​شود و می​توان هر کسی را به اتهام اینکه ممکن است می​خواهد جرمی را مرتکب شود، مجازات کرد!

با وجود این ابهامات، یکی از بندهای لایحه مذکور حذف شد ولی در مورد بند بعد، نه حذف عبارات مورد تذکر نمایندگان رای آورد، نه محتوای مندرج در کل ماده. به این ترتیب این بخش از لایحه مبارزه با قاچاق کالا و ارز به کمیسیون مربوطه بازگشت تا اصلاح شود. رئیس مجلس هم توصیه کرد تا در به کارگیری واژگان دقت بیشتری شود تا اینگونه مسائل پیش نیاید.
نظرات بینندگان