arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۲۲۵
تاریخ انتشار: ۵۹ : ۱۲ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸

وزیر نفت: سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران کاهش می‌یابد

وزیر نفت با اشاره به آخرین وضعیت کارت سوخت گفت: کاهش مقدار سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌ها کاری است که باید در این زمینه انجام شود، از این رو به زودی سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران به ۱۵ تا ۲۰ لیتر خواهد رسید.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

وزیر نفت: سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران کاهش می‌یابد

وزیر نفت با اشاره به آخرین وضعیت کارت سوخت گفت: کاهش مقدار سوخت‌گیری با کارت سوخت جایگاه‌ها کاری است که باید در این زمینه انجام شود، از این رو به زودی سهمیه کارت سوخت جایگاه‌داران به ۱۵ تا ۲۰ لیتر خواهد رسید.

به‌ گزارش ایسنا، بیژن زنگنه امروز در حاشیه مراسم امضای قرارداد ساخت الکتروپمپ‌های طرح انتقال نفت گوره - جاسک در جمع خبرنگاران با تاکید به این مساله که این موضوع به معنای سهمیه‌بندی نیست و هر فردی با کارت شخصی خود می‌تواند به هر مقدار که می‌خواهد سوخت دریافت کند، گفت:کمتر از سه تا چهار درصد خودروها که شامل کمتر از یک میلیون نفر می‌شوند، کارت سوخت ندارند اما تقریبا برای همه خودروهای کلانشهرها کارت سوخت صادر شده و کارت هوشمند سوخت برخی افراد در باجه‌های پست مانده است که باید آن را دریافت کنند.

وزیر نفت با بیان این‌که سامانه‌ای در این زمینه ایجاد شده که افراد می‌توانند با مراجعه به آن از وضعیت کارت سوخت خودشان مطلع شوند، اظهار کرد: روزانه ۳۵ هزار کارت جدید برای افرادی که کارت سوخت ندارند، صادر می‌شود و پیش‌بینی می‌کنیم که نهایتا تا آخر مهر ماه همه افراد کارت سوخت داشته باشند.

وی تاکید کرد: لازم است همه افراد از کارت سوخت شخصی خودشان استفاده کنند که اگر زمانی سهمیه‌بندی صورت گرفت، مشکلی برای این افراد به وجود نیاید.

نمی‌دانم چرا عده‌ای موضوع کیفیت سوخت را مطرح کرده‌اند

وی در پاسخ به سوال ایسنا مبنی بر وضعیت کیفیت سوخت و صحبت‌هایی که در این باره مطرح می‌شود، گفت: در این باره شرکت پالایش و پخش جواب داده است و ظاهرا سازمان استاندارد نیز نسبت به این موضوع واکنش نشان داده اما در مجموع من نمی‌دانم چرا اینگونه است. هر زمان که مسائل صنعت نفت آرام می‌شود، عده‌ای مسائلی را مطرح می‌کنند که این آرامش را از بین ببرند.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که آیا مشکل ایجاد شده در صادرات نفت عربستان تاثیری بر صادرات نفت ایران داشته است تصریح کرد: بنده از ابتدا نیز اعلام کردم که عربستانی‌ها به دلیل مسائل سیاسی این موضوع را بسیار بزرگنمایی کردند و به هیچ وجه اوضاع اینگونه که آن‌ها مطرح کرده‌اند نبوده و به اعتقاد من این موضوع تاثیری روی این مسئله نداشته است.

وی در بخش دیگری از سخنانش اظهار کرد: برای شرکت در دو اجلاس وزرای کشورهای صادرکننده گاز و هفته انرژی روسیه به روسیه سفر می‌کنم و در مسکو با نواک، وزیر انرژی روسیه، درباره همکاری‌های دو طرف گفت‌وگو خواهیم کرد.

برنامه‌های وزارت نفت در خصوص گازهای فلر

وی در بخشی دیگر از صحبت‌های خود در مورد اقدامات وزارت نفت در خصوص گازهای فلر گفت: گازهای فلر دو بخش است. یک بخش مربوط به گازهای همراه می‌شود که در شش منطقه اصلی ایلام، خوزستان، غرب فلات قاره و شرق فلات قاره موجود است که این گازها همراه نفت هستند.

او افزود: بر اساس برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته بیش از ۹۵ درصد این گازها ظرف دو سال آینده جمع‌آوری خواهد شد و بعد از اینکه فرآورش صورت گرفت، بخشی از این گازها به شبکه برای مصرف سوخت و بخش مهمتر که شامل هیدروکربن‌های سنگین‌تر است به پتروشیمی‌ها داده خواهد شد.

وی با بیان این‌که برای این مسئله قراردادهای متعددی را در حال اجرا داریم تصریح کرد: یکی از بزرگترین طرح‌ها در این باره که امسال به بهره‌برداری می‌رسد، طرح بیدبلند ۲ است که حدود ۳.۵ میلیارد دلار در آن سرمایه گذاری شده و اکنون در مراحل پایانی قرار گرفته است.

وی ادامه داد: این طرح می‌تواند ۵۶ میلیون متر مکعب گاز را فرآورش کند، علاوه بر این یکی دیگر از گازهای مربوط به مربوط به فلرها در پارس جنوبی است. زمانی که طراحی اول این طرح زده شد گمان نمی‌کردند که بتوانیم پارس جنوبی را تا این میزان توسعه دهیم. به همین دلیل میزان گاز خروجی این بخش بیش‌تر از میزان در نظر گرفته شده بود.

زنگنه با بیان این‌که علاوه بر این با نصب برخی تجهیزات در پالایشگاه‌ها و انجام اقداماتی در این حوزه نیز می‌توانیم میزان فلرها را کاهش دهیم تصریح کرد: طی این سال‌ها میزان خروجی گاز فلر در ۱۰ فاز اول کاهش یافت و در فازهای دیگر نیز کاسته خواهد شد. با این وجود یک مقدار گاز باقی می‌ماند که برای آن نیز طرحی را در نظر گرفته‌ایم.

وی با تاکید به این مسئله که کلیات این طرح روز شنبه تصویب شد، گفت: با بررسی‌های صورت گرفته این طرح ظرف یک ماه فعال می‌شود و امیدواریم که از این طریق نیز بتوانیم اقدامات خوبی را در این حوزه انجام دهیم.

موافقت با ساخت دو پالایشگاه نفت در جاسک

وزیر نفت با اشاره به موافقت برای ساخت دو پالایشگاه در جاسک گفت: ظرفیت یکی از این پالایشگاه‌ها ۳۰۰ هزار بشکه است که به ستاد اجرایی فرمان امام داده شده، همچنین یک پالایشگاه دیگر نیز که از شرکت‌های تابعه پتروشیمی باختر است، مجوز پالایشگاه ۱۵۰ هزار بشکه‌ای را داده‌ایم که در واقع این یک پتروپالایشگاه است.

وی به صحبت‌هایی که درباره سرمایه گذاری ۴۵۰ میلیارد دلاری چینی‌ها در حوزه نفت و گاز می‌شود، واکنش نشان داد و گفت: بنده تاکنون این صحبت‌ها را نشنیده‌ام و اینگونه است که فردی چنین بحثی را مطرح می‌کند و بقیه افراد این صحبت‌ها را تکرار می‌کنند اما واقعیت این است که اصلا چنین بحثی مطرح نشده و خود بنده نیز در یک روزنامه این موضوع را مطالعه کردم و نمی‌دانم که این افراد از کجا این صحبت‌ها را می‌آورند و این در حالیست که یقین دارم چینی‌ها نیز چنین صحبتی را مطرح نکرده‌اند.

زنگنه با اشاره به نقش استارت آپ‌ها در بومی سازی فناوری استخراج گفت: در شرایط فعلی زود است که بخواهیم در مورد این مسئله صحبت کنیم. چرا که استارت آپ‌ها باید فعالیت خود را آغاز و در این مسیر فرآیند طولانی را سپری کنند. اما به طور کلی می‌توانم بگویم که استارت آپ‌ها می‌توانند در این حوزه نقش داشته باشند.

وی همچنین در بخش دیگری از صحبت‌های خود در خصوص امضای قرارداد امروز، گفت: هر چند این قرارداد در مقایسه با قراردادهای دیگر نفتی از لحاظ قیمتی بزرگ نیست اما برای شرکت‌های ایرانی این قرارداد نقش ویژه‌ای دارد. از طرف دیگر با توجه به اینکه این طرح جزء بسیار حساس یک پروژه بزرگ است می‌توان گفت که این قرارداد نقش بسزایی خواهد داشت.

وی قیمت این قرارداد را ۷۰۰ میلیارد تومان دانست و افزود: برای ساخت ۵۰ پمپ این قرارداد امضا شده و تا کنون نیز در ایران چنین چیزی را شاهد نبوده‌ایم.

او تصریح کرد: این قرارداد با سه شرکت تبریزی منعقد شده و این شرکت‌ها باید کمتر از یک سال و نیم دیگر این طرح را به ما تحویل دهند تا بتوان یک میلیون بشکه نفت را از گوره به جاسک با یک لوله ۴۲ اینچ که در دست احداث است منتقل کرد.

وی سرمایه‌گذاری کل کار را ۱.۸ میلیارد دلار دانست و افزود: یک پایانه عظیم در جاسک احداث شده تا کشتی‌های عظیم اقیانوس پیما بتوانند در آنجا پهلو بگیرند و ما نفت را به آنها تحویل دهیم. البته طرح احداث پالایشگاه و تاسیسات پتروشیمی نیز در جاسک دیده شده و این اصلی‌ترین و محوری‌ترین کاری است که برای توسعه جاسک توسط دولت انجام می‌شود.

وی همچنین افزود: علاوه بر این برای ساخت لوله‌ها نیز قرار است ورق‌هایی را در ایران بسازیم که این مسئله نیز برای اولین بار در کشور است از این رو ۵۰ جبهه کاری در این حوزه مشغول به کار هستند و تا قبل از پایان دولت این طرح فعال خواهد شد.

زنگنه اظهار کرد: توصیه بنده به این شرکت‌ها این است که با جدیت کارشان را دنبال کنند. ما نیز در این حوزه به آنها کمک خواهیم کرد. یکی از دغدغه‌های آنها تامین ارز به ویژه برای الکتروپمپ‌ها است که در این حوزه نیز آنها را حمایت خواهیم کرد.

نظرات بینندگان