arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۲۳
تاریخ انتشار: ۰۵ : ۱۲ - ۲۸ دی ۱۳۹۰

رهبر بزرگ ترين قبيله سوريه به مخالفان پيوست

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
شرق: بزرگ ترين قبيله نه تنها در سوريه، بلكه هم نژادان آنها در آفريقاي شمالي و آفريقاي مركزي، از نيل تا چاد پراكنده شده اند. هم نژادان آنها حتي در درگيري هاي دارفور در سال 2003 نقش داشته اند. آنها را با نام «جنجويد» يعني مردان مسلح اسب سوار مي شناسند. جنجويدها از حكومت مركزي دفاع مي كنند اما داستان آنها در سوريه متفاوت از باقي هم نژادي هايشان است. بقاره ها در سوريه، حالادر رديف اپوزيسيون حكومت سوريه قرار گرفته اند.

خبرگزاري فرانسه با اعلام اين خبر در گزارشي نوشت: «نواف البشير، رييس قبيله بقاره روز دوشنبه به تلويزيون العربيه گفت به تركيه رفته است تا به اپوزيسيون سوريه بپيوندد.» مقر اپوزيسيون سوريه هم در استانبول است.که با نام شوراي مخالفان حكومتي سوريه جلسات هماهنگي خود را برگزار مي كنند. همزمان، عماد غليوني، نماينده حمص در مجلس سوريه و عضو كميسيون بودجه مجلس نيز اعلام كرد به مصر رفته تا براي رسيدن به آنچه «آزادي و كرامت انساني» در سوريه مي نامد، به اپوزيسيون اين كشور كمك كند. او كه در پارلمان اين كشور رياست كميته بودجه را برعهده دارد، مدعي شد: «چرخ اقتصاد به شدت آسيب ديده و فساد مالي و اداري همه بخش هاي نظام را فرا گرفته است.»

در همين حال از سوريه خبر مي رسد، شماري از نظاميان جدا شده از ارتش سوريه، شهر الزَبَداني در جنوب غربي اين كشور و در نزديكي مرز لبنان را به كنترل خود درآورده اند. اين شهر در ٣٠ كيلومتري شمال غربي دمشق قرار دارد. همزمان برخي منابع خبري مدعي شدند كه ارتش سوريه به شهر حمص حمله كرده و هشت نفر در اين درگيري ها كشته شده اند. براساس اين گزارش ادعا شده كه ارتش به مساجد حمله كرده است. با ادامه يافتن خشونت ها در سوريه نگراني ها از وقوع جنگ داخلي در اين كشور شدت گرفته است. پيش از اين هم شيخ حمد بن خليفه آل ثاني، امير قطر در اظهارنظري بي سابقه خواهان ورود نيروهاي نظامي كشورهاي عربي به سوريه براي توقف خشونت ها شده است.

قطر كه رياست دوره اي اتحاديه عرب را بر عهده دارد، از جمله كشورهاي عربي است كه براي پايان دادن به خشونت ها در سوريه ديپلماسي فعالي را اتخاذ كرده است. اين در حالي است كه وزارت امور خارجه سوريه با محكوم كردن اظهارات اخير مسوولان قطري درخصوص دخالت نظامي اتحاديه عرب در سوريه اعلام كرد اين مساله باعث بحراني شدن اوضاع در سوريه و زمينه ساز دخالت خارجي در اين كشور است. به گزارش ايسنا، يك مقام مسوول در وزارت امور خارجه سوريه با ابراز تعجب از اظهارات اخير مسوولان قطري مبني بر اعزام نيروهاي نظامي اتحاديه عرب به سوريه اين گونه پيشنهادات را به شدت رد و اعلام كرد اين مساله باعث بحراني شدن اوضاع در سوريه، از بين رفتن فرصت براي حل وفصل مسايل اين كشور در چارچوب تلاش هاي عربي و زمينه سازي براي دخالت خارجي ها در امور داخلي سوريه مي شود.

در همين حال ادامه خشونت ها در سوريه باعث شد روز دوشنبه دبيركل سازمان ملل، رييس جمهوري سوريه را به طور مستقيم مورد خطاب قرار دهد. بان كي مون گفت: «من بار ديگر به رييس جمهوري سوريه مي گويم كه خشونت ها را متوقف كن، از كشتن مردم كشور خودت جلوگيري كن. راه سركوب به بن بست ختم مي شود.» او افزوده است كه خشونت ها در سوريه از حد قابل قبول گذشته و به سطح جدي رسيده است. قرار است يكشنبه آينده ناظران اتحاديه عرب آخرين گزارش خود را از وضعيت سوريه در اختيار اعضاي اين اتحاديه بگذارند. اين در حالي است كه ناظران عرب همزمان توسط كارشناسان سازمان ملل در قاهره در حال آموزش هستند. اما سوري ها مي گويند، وجود ناظران اتحاديه عرب در سوريه تاثيري بر وضعيت كشور نداشته است.

نوارهاي ويديويي مردم سوريه نشان مي دهد، مردم ديروز به طرفداري از انور مالك، يكي از ناظران اتحاديه عرب شعار مي دادند. او چندي پيش اعلام كرد اتحاديه عرب نمي تواند جلو سركوب هاي خشونت آميز حكومت سوريه را بگيرد و از ماموريت خود در سوريه استعفا داد. همزمان روسيه متحد حكومت سوريه، نسخه جديدي از پيش نويس پيشنهادي خود را براي حل بحران سوريه ميان اعضاي شوراي امنيت سازمان ملل متحد توزيع كرد. به گزارش ايلنا، يك ديپلمات آلماني گفت: «هيات روسي نسخه جديدي از پيش نويس پيشنهادي براي حل بحران سوريه را ميان شركايش در شوراي امنيت پخش كرده است.»
نظرات بینندگان