arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۲۷۸
تاریخ انتشار: ۴۶ : ۱۶ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸

چین: به سیاست «یک کشور، دو سیستم» در قبال هنگ کنگ ادامه می‌دهیم

«شی جینپینگ» رئیس جمهور چین امروز در واکنش به تحولات و ناآرامی‌های اخیر در منطقه خودمختار هنگ‌کنگ تأکید کرد که پکن سیستم یک کشور دو سیستم را حفظ خواهد کرد. از چند ماه گذشته شماری از مردم هنگ‌کنگ در اعتراض به تصویب طرحی در پارلمان این کشور در زمینه استرداد مجرمین به چین به خیابان‌ها آمده و علیرغم عقب‌نشینی دولت محلی این کشور از این طرح، اعتراضات همچنان ادامه دارد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس جمهور چین اعلام کرد که پکن قاطعانه سیاست یک کشور دو سیستم را در قبال منطقه خودمختار هنگ کنگ ادامه خواهد داد.

به گزارش فارس، «شی جینپینگ» رئیس جمهور چین امروز (دوشنبه) در واکنش به تحولات و ناآرامی‌های اخیر در منطقه خودمختار هنگ‌کنگ تأکید کرد که پکن سیستم یک کشور دو سیستم را حفظ خواهد کرد.

به نوشته پایگاه «استریت تایمز»، رئیس جمهور چین که یک روز قبل از مراسم سالگرد هفتادمین سالگرد روی کار آمدن حزب کمونیست در این کشور (روز ملی چین) صحبت می‌کرد، افزود: «پکن به طور کامل و قاطع به اجرای اصول یک کشور، دو سیستم و درجه بالایی از خودمختاری ادامه خواهد کرد.»

منطقه خودمختار هنگ‌کنگ که تحت حاکمیت بریتانیا بود در سال ۱۹۹۷ با امضای قراردادی میان چین و انگلیس تحت حاکمیت چین قرار گرفت، با این شرط که خودمختاری این منطقه رعایت شود.

از چند ماه گذشته شماری از مردم هنگ‌کنگ در اعتراض به تصویب طرحی در پارلمان این کشور در زمینه استرداد مجرمین به چین به خیابان‌ها آمده و علیرغم عقب‌نشینی دولت محلی این کشور از این طرح، اعتراضات همچنان ادامه دارد.

«کری لام» رئیس دولت محلی هنگ‌کنگ روز سه‌شنبه به پکن سفر می‌کند تا مراسم سالگرد روز ملی چین شرکت کند. معترضان طی روزهای گذشته در اعتراض به این سفر ناآرامی‌ها و اعتراض‌ها را تشدید کرده‌اند. روزهای شنبه و یکشنبه پلیس برای متفرق کردن اغتشاشگران از گاز اشک آور، اسپری فلفل و ماشین‌های آب پاش استفاده کرده است.

معترضان در هفته‌های اخیر صراحتا خواستار جدایی هنگ‌کنگ از چین و بازگشت به دوران حاکمیت بریتانیا شده‌اند.

دولت چین از همان ابتدا آمریکا و اروپا را به دست داشتن در دامن زدن به اعتراضات متهم کرده است.

نظرات بینندگان