arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۲۹۷
تاریخ انتشار: ۲۵ : ۱۸ - ۰۸ مهر ۱۳۹۸

روحانی: گام مهمی برای تبدیل ۱+۴ به ۱+۵ برداشته شد/ چهارشنبه بیشتر در موردش توضیح خواهم داد

رئیس جمهور گفت: در ۱+۴ در سطح وزرا بحث و جلسه داشتند؛ البته آمادگی هایی برای ۱+۵ به وجود آمده بود. چارچوب‌های ۱+۵ مورد توافق همه طرف‌ها یعنی ۷ کشور قرار گرفت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

رئیس جمهور گفت: در ۱+۴ در سطح وزرا بحث و جلسه داشتند؛ البته آمادگی هایی برای ۱+۵ به وجود آمده بود. چارچوب‌های ۱+۵ مورد توافق همه طرف‌ها یعنی ۷ کشور قرار گرفت.

به گزارش «انتخاب» به نقل از خبرگزاری‌ها، حجت‌الاسلام حسن روحانی امروز(دوشنبه) پیش از عزیمت به ارمنستان به منظور شرکت در اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا در فرودگاه مهرآباد، با تاکید بر اینکه اجلاس سران اتحادیه اقتصادی اوراسیا برای ما اهمیت دارد، اظهار داشت: در واقع این سفر اقتصادی است. جمهوری اسلامی ایران از آبان امسال به جمع اعضای این اتحادیه می پیوندد و روابط تجاری منطقه آزاد ما با منطقه اوراسیا برقرار می‌شود. البته سفر به نیویورک عمدتا سیاسی و منطقه ای بود. آنجا هم راجع به طرحی که برای امنیت منطقه هرمز ارائه کردیم و هم در زمینه مسائل جهانی بحث داشتیم.

وی افزود: در ۱+۴ هم در سطح وزرا بحث و جلسه داشتند؛ البته آمادگی هایی برای ۱+۵ به وجود آمده بود. چارچوب‌های ۱+۵ مورد توافق همه طرف‌ها یعنی ۷ کشور قرار گرفت.

روحانی بیان کرد: به اعتقاد من یک گام و قدم مهم برداشته شد که البته چهارشنبه در دولت بیشتر در موردش توضیح خواهم داد. این گام می تواند به شکل های دیگر ادامه پیدا کند. مسئله بسیار مهم این است که ما بتوانیم مساله هسته‌ای را در روال قانونی و بین المللی خود قرار دهیم و دیگران را به توبه تشویق کنیم و این زمینه اش آماده بود حالا می شود این را در شرایط بهتری آماده کرد.

رئیس جمهور تاکید کرد: این اجلاس، اجلاس اقتصادی و تجاری است. من به این نکته تاکید می کنم که پیشرفت اقتصاد و قدرت اقتصادی یک کشور زمانی است که بتواند با اقتصاد جهانی رقابت کند و اگر قدرت اقتصادی و قدرت رقابت نداشته باشیم همه حرف است. ما باید بتوانیم راهی پیدا کنیم که قدرت اقتصادی داشته باشیم و امروز تمام این در منطقه است. اگر در سطح منطقه تمرین کنیم، تمرین بسیار مهمی برای رقابت در سطح اقتصاد جهانی است.

وی خاطرنشان کرد: در این اتحادیه پنج کشور قزاقستان، قرقیزستان، ارمنستان، روسیه و بلاروس عضو هستند و ایران، سنگاپور، مولداوی و ویتنام در مسیر الحاق هستند. البته از ۵ آبان امسال این توافق اجرایی و عملیاتی می شود.

روحانی با اشاره به اینکه ۵۰۲ قلم کالای ما با شرایط خاص ترجیحی می‌توانند از تعرفه تقریباً صفر استفاده کنند، گفت: ۵۰۲ قلم کالا به این کشورها صادر می‌شود؛ البته این گام اول است و گام‌های بعدی هم در این زمینه برداشته می شود. به نظر من فرصت بسیار خوبی برای تجار و بازرگانان ما در بخش اقتصاد دولتی و عمومی غیردولتی است که از این فرصت برای رابطه تجاری این چند کشور استفاده کنند.

رئیس جمهور تصریح کرد: البته اتصال این پنج کشور مسیر را برای اتصال اقتصاد مناطق دیگر هموار می‌کند زیرا اینها خودشان به اقتصاد مناطق دیگر متصل هستند.

شرایط اقتصادی، منطقه ای و ترانزیتی ما بسیار اهمیت دارد

روحانی در ادامه با اشاره به اینکه اولین بار است که ما وارد اتحادیه اقتصادی منطقه ای می شویم، گفت: البته اکو را قبل از انقلاب داشتیم و بعد از انقلاب به شکل دیگری تغییر کرد. آمریکایی‌ها فشار و تحریم را بر مردم ایران تحمیل کرده اند و در این شرایط تجارت جهانی ایران بسیار مهم است که الان گام آن برداشته می‌شود؛ این کشورها ۱۸۰ میلیون جمعیت دارد و ما هم ۸۳ میلیون جمعیت داریم و این ارتباط می تواند بسیار مهم باشد.

رئیس جمهور با بیان اینکه خداوند یک نعمت بزرگی به ما داده که این نعمت هم برای ماست و هم برای همسایگان ما و آن موقعیت جغرافیایی ایران است، تصریح کرد: موقعیت جغرافیایی ایران شرایط را برای ترانزیت آماده کرده است و ترانزیت از خلیج فارس تا دریای سیاه و مدیترانه می تواند انجام شود. ما دارای بندرهای خوبی هستیم.

وی افزود: شرایط اقتصادی، منطقه ای و ترانزیتی ما بسیار اهمیت دارد و امیدوارم قدم اقتصادی مهمی که برداشته می‌شود آثار پر برکتی برای زندگی مردم، کارآفرین ها و بخش های دولتی و غیر دولتی انشاالله داشته باشد.

روحانی در خصوص دیدارهای دوجانبه با کشورهای دیگر، گفت: در این سفر به غیر از شرکت در اجلاس با کشورهایی که حضور دارند گفتگوهای دوجانبه خواهیم داشت. در این سفر با رئیس جمهور ارمنستان و فردا با نخست وزیر ارمنستان گفتگو می‌کنیم؛ با قزاقستان گفتگوی دوجانبه داریم؛ با روسیه نیز گفتگوی دوجانبه داریم. با سنگاپور گفت‌وگو خواهیم داشت؛ بنابراین فرصتی است تا با کشورهای عضو رسمی که ۵ کشور هستند و چه آنهایی که بعداً ملحق می‌شوند مثل دو کشوری که من گفتم و یکی از آنها سنگاپور است، دیدار دو جانبه خواهیم داشت.

نظرات بینندگان