arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۳۶
تعداد نظرات: ۱ نظر
تاریخ انتشار: ۱۳ : ۱۳ - ۲۸ دی ۱۳۹۰

ترکیه از ایران شکایت می کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مقامات ترکیه اعلام کرده به دلیل عدم کاهش نرخ بهای گاز صادراتی ایران به ترکیه، خود را آماده شکایت از ایران می کنند.

به گزارش تابناک، وزیر انرژی و منابع طبیعی ترکیه گفته است تا کنون ایران دو نامه ترکیه در زمینه کاهش یا تخفیف در بهای گازصادراتی خود به ترکیه را نادیده گرفته است . وی همچنین اضافه کرده است که ما مطالعات زیادی را انجام داده ایم و معتقدیم که ایران بهای بسیار زیادی را بابت صادرات گاز خود از ترکیه دریافت می کند، این موضوع هم به ایران انتقال داده شده است ، اما تا کنون ایران با آن موافقت نکرده است.

وزیر انرژی ترکیه همچنین گفته است که دولت ترکیه مدافع منافع عمومی مردم ترکیه در قرار دادهای بین المللی است و در صورتی که ایران تا پایان هفته برای مذاکره درباره کاهش بهای گاز خود اقدام نکند، موضوع را به دیوان داوری بین المللی ارجاع خواهیم داد.

ترکیه در گذشته هم چنین مشکلی را با روسیه درمورد قیمت گاز داشت، اما روسیه با گرفتن یک امتیاز قیمت گاز صادراتی خود به ترکیه را کاهش داد. در ان زمان روسیه در قبال درخواست ترکیه برای کاهش بهای گاز وارداتی از روسیه، ترکیه را مجبور کرد که با عبور خط لوله گاز از سرزمین خود که گاز روسیه را به اروپا می رساند، موافقت کند .

علاوه بر این مشکل دیگری که ترک ها معتقدند در مورد خرید گاز از ایران دارند در مورد پرداخت بهای گاز صادراتی ایران است. چرا که بر اساس قرار داد فی مابین دو کشور ترکیه باید سالانه حداقل حدود 7 میلیارد متر مکعب گاز طبیعی از ایران خریداری کند و این بدان معنا است که ترکیه صرف نظر از میزان گاز مورد نیاز خود باید مبلغ مشخصی را در اختیار ایرانیان قرار دهد .

به هر حال به نظر می رسد مشکل عمده ترکیه در حال حاظر بیشتر در مورد این بند از قرار داد است که در هرحال ترکیه بر اساس قرار داد ملزم به خرید 7 میلیارد متر مکعب گاز از ایران است . این بندی است که گویا در قرار داد وجود دارد و تغییر آن بنا بر توافق طرفین است و مراجعه به دیوان داوری هم مشکل ترک ها را حل نخواهد کرد.

اما در مورد کاهش قیمت، به نظر می رسد که ایران هم نیاز است که همانند روسها، عمل کنند، و اگر هم در صدد اعمال تخفیف در بهای گاز صادراتی ایران به ترکیه هستند، معامله ای هم جنس در این زمینه که کمیت بردار و قابل محاسبه باشد انجام دهند .
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۱
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۰
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۳:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۸
0
0
توکه این همه اطلاعات دارید چرا ازقیمت فروش گاز ما به ترکیه حرفی نزده اید؟ شرم دارید؟آیا ترکیه باج میخواد؟یا میگوید 13تومان برای هر متر مکعب گاز ما زیاد است؟ خدایی راستشو بگو
نظرات بینندگان