arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۵۱۷
تاریخ انتشار: ۰۰ : ۲۰ - ۰۹ مهر ۱۳۹۸
اسناد ویکی لیکس در «انتخاب»؛ شماره ۵۸/

نامه صدام به آیت الله هاشمی بعد از جنگ؛ چه کسی این نامه را به تهران رساند؟ / ماجرای احتمال دیدار هاشمی و صدام در سال ۱۳۶۹

رسانه‌های عراق در روز ۷ ژوئن به مصاحبه رفسنجانی در روز ۶ ژوئن واکنش نشان نداده اند که در آن رفسنجانی بصورت تلویحی از احتمال دیدار با صدام حرف می‌زند (نسخه رادیو تهران در تلگراف پیوست). بصورت خلاصه رفسنجانی گفت که احتمالا چنین دیداری به مذاکرات در سطح کارشناسی و «تحت نظارت» سازمان ملل (رادیو تهران) و یا «در مشورت با» دبیرکل (خبرگزاری ایران) بستگی خواهد داشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

نامه صدام به آیت الله هاشمی بعد از جنگ؛ چه کسی این نامه را به تهران رساند؟ / ماجرای احتمال دیدار هاشمی و صدام در سال ۱۳۶۹

«انتخاب» اسناد ویکی لیکس در رابطه با ایران را که متعلق به سال های ۱۹۷۲ تا ۲۰۰۹ است، را به صورت روزانه و به منظور آگاهی مخاطبان نسبت به تحولات و اتفاقات گذشته، منتشرمی کند.

سرویس تاریخ «انتخاب»: سفارت آمریکا در بغداد در گزارشی محرمانه به تاریخ پنجشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۶۹ درباره وضعیت ایران ایران و عراق پس از جنگ توضیحاتی ارائه کرده است.

به گزارش «انتخاب»؛ متن این سند که ویکی لیکس آن را منتشر کرده، در زیر آمده است:

موضوع سند: ایران-عراق
طبقه بندی: محرمانه
پنج‌شنبه ۱۳:۱۹ هفتم ژوئن ۱۹۹۰
از: سفارت آمریکا در بغداد
به: وزیر امورخارجه و کشور‌های منطقه

۱. محرمانه – کل متن
۲. رسانه‌های عراق در روز ۷ ژوئن به مصاحبه رفسنجانی در روز ۶ ژوئن واکنش نشان نداده اند که در آن رفسنجانی بصورت تلویحی از احتمال دیدار با صدام حرف می‌زند (نسخه رادیو تهران در تلگراف پیوست). بصورت خلاصه رفسنجانی گفت که احتمالا چنین دیداری به مذاکرات در سطح کارشناسی و «تحت نظارت» سازمان ملل (رادیو تهران) و یا «در مشورت با» دبیرکل (خبرگزاری ایران) بستگی خواهد داشت.
۳. رفسنجانی (و دیگر مقامات ارشد ایرانی قبل از این) همچنین از نکات گفته شده در بیانیه نشست بغداد درباره ایران شکایت کرد. وزارت امورخارجه عراق به ما گفته است که آن‌ها این واکنش منفی ایران را درک نمی‌کنند، زیرا این بیانیه صرفا زبان بیانیه کازابلانکا را تکرار کرده و صرفا ارجاع به «پیام صلح» اخیر صدام به ایران اشاره داشته است.
۴. روز ۶ ژوئن «سفیر» فلسطین در عراق (فتاح) به سفیر هلند اعلام کرده بود که اولین نامه صدام توسط نماینده عرفات به ایران تحویل داده شده است. پاسخ رفسنجانی نیز توسط وزیر نفت به همتای عراقی در نشست اوپک تحویل داده شده بود. دومین نامه صدام به گفته او مستقیما توسط یک عراقی به ایران تحویل داده شده بود.
۵. این فلسطینی بدون اشاره به آنکه آیا مستقیما نامه را دیده است یا خیر می‌گوید که پیام اول صدام دعوت ایران به نگاه به سمت بازسازی روابط از طریق مذاکرات مستقیم در نشست و رویکرد باز بوده و اشاره کرده بود که همانند ایران، عراق هم با تهدید اسراییل و آمریکا مواجه است.
۶. نهایتا این فلسطینی ادعا کرده بود که نماینده عرفات حتی یک نامه از سازمان آزادیبخش فلسطین هم به رفسنجانی تحویل داده است. اما عرفات تنها در صورتی شخصا به تهران خواهد رفت که این میانجی گری بتواند نتایج فوری به همراه داشته باشد مثلا تبادل زندانیان یا تعیین تاریخ برای مذاکرات ایران و عراق.
۷. نکته: ما گزارش‌هایی را در رسانه‌ها دیده ایم که ایران از عرفات یا میانجی‎گری او استقبال نمی‌کند. همچنین پیش بینی می‌کنیم که عمانی‌ها حامل پیام‌ها بوده اند. ما نمی‌توانیم صحت نظر این فلسطینی را ارزیابی کنیم، هرچند دلیلی وجود ندارد که او بخواهد همه این موارد را سرهم بندی کند تا صرفا سفیر هلند را تحت تاثیر قرار دهد.
گلاسپی

نظرات بینندگان