arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۵۹۴
تاریخ انتشار: ۳۹ : ۱۰ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸

وزارت خارجه آمریکا فروش تسلیحات ضد تانک به اوکراین را تایید کرد

یکی از مقامات کنگره اعلام کرد: وزارت امور خارجه آمریکا به صورت غیر رسمی به کنگره اطلاع داده که فروش بالقوه موشک‌های هدایت شونده ضد تانک جاولین به ارزش ۳۹ میلیون دلار به اوکراین را تایید کرده است.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

یکی از مقامات کنگره اعلام کرد: وزارت امور خارجه آمریکا به صورت غیر رسمی به کنگره اطلاع داده که فروش بالقوه موشک‌های هدایت شونده ضد تانک جاولین به ارزش ۳۹ میلیون دلار به اوکراین را تایید کرده است.

به گزارش ایسنا، به نقل از سایت خبری هیل، تایید فروش این تسلیحات ابتدا توسط بلومبرگ گزارش شد که اعلام کرده بود اطلاعیه رسمی در خصوص این مسئله اواخر روز سه شنبه منتشر می‌شود. اما این مقام کنگره به وب سایت هیل گفت که اطلاعیه رسمی به زودی منتشر خواهد شد.

وی افزود: این فروش ۱۵۰ موشک ضد تانک جاولین و ۱۰ موشک انداز را پوشش می‌دهد. تایید فروش این تسلیحات در حالی مطرح شده که دموکرات‌های مجلس نمایندگان آمریکا تحقیقاتی را درباره استیضاح دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا دنبال می‌کنند که بخشی از آن مربوط به نحوه رسیدگی وی به کمک نظامی آمریکا به اوکراین است.

این موشک‌های ضد تانک جاولین فارغ از کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری آمریکا به اوکراین هستند که اوایل سال جاری میلادی متوقف شده است. اما پس از آن که به موضوع این موشک‌ها در تماس تلفنی ماه ژانویه میان ترامپ و ولودیمیر زلنسکی، رئیس جمهور اوکراین اشاره شد، به شدت تحت تحقیق و بررسی قرار دارند؛ تماسی که در مرکز این تحقیقات استیضاح قرار گرفته است.

این در حالی است که هیچ یک از مقامات وزارت امور خارجه آمریکا در آستانه تایید رسمی فروش این موشک‌ها به اوکراین هنوز هیچ اظهارنظری در رابطه با این گزارش نکرده‌اند.

دموکرات‌ها در حال تحقیق و بررسی این مسئله هستند که آیا طبق شکایت یک افشاگر، ترامپ رهبران اوکراین را برای تحقیق از جو بایدن، معاون رئیس جمهور سابق آمریکا و پسرش تحت فشار قرار داده است یا خیر. بایدن رقیب انتخاباتی ترامپ در سال ۲۰۲۰ میلادی نیز محسوب می‌شود و در چندین نظرسنجی از ترامپ پیش بوده است.

در بین سوالات این مسئله قرار دارد که آیا ترامپ از توقف کمک نظامی به اوکراین به عنوان اهرم فشار استفاده کرده است یا خیر.

این کمک نظامی ۴۰۰ میلیون دلاری به اوکراین که توسط کنگره تایید شده در تابستان سال جاری میلادی پیش از آن که در تاریخ ۱۱ سپتامبر ارسال شود متوقف شد.

ترامپ به مسدود شدن این کمک نظامی اذعان کرده اما بارها گفته است که وی این کار را به خاطر نگرانی‌ها نسبت به فساد و یا به خاطر این که معتقد است اروپا به اندازه کافی در این موضوع مشارکت نمی‌کند، انجام داده است.

آمریکا برای اولین بار در سال ۲۰۱۸ میلادی بیش از ۲۰۰ موشک ضدتانک جاولین و تجهیزات مربوط به آن را به اوکراین فروخت.

براساس چکیده منتشر شده از تماس تلفنی ماه ژوئیه میان ترامپ و زلنسکی، در این تماس زلنسکی به ترامپ گفته که کشورش آماده خرید بیشتر موشک‌های جاولین است.

در این چکیده که توسط کاخ سفید منتشر شده، آمده است پس از آن که زلنسکی به خرید موشک‌های ضد تانک جاولین اشاره کرد، ترامپ گفت: "می‌خواهم لطفی در حق ما انجام دهید" و فورا از زلنسکی خواست تا از کمپانی امنیت اینترنتی کرود استرایکه مستقر در آمریکا که برای نخستین بار به موضوع هک سرورهای کمیته ملی دموکرات‌ها در سال ۲۰۱۶ رسیدگی کرد، تحقیقاتی انجام دهد.

نظرات بینندگان