arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۷۳
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۲۰ - ۲۸ دی ۱۳۹۰

علی لاریجانی: در فتنه ۸۸ نه تند رفتیم نه کند

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
مبنای حرکت مجلس هم قانون اساسی، نظرات ولایت فقیه و حرکت فکری اصیل روحانیت بود و به همین دلیل هم گاهی با دولت زاویه پیدا می‌کرد.

اين جمله را علي لاريجاني گفت و ادامه داد: وقتی که گاهی در دولت برخی حرف‌هایی بیان می‌کردند که البته ربطی به کلیت دولت هم نداشت و با مبانی حرکتی مجلس مغایرت داشت، می‌دیدید که مجلس نسبت به این موارد واکنش نشان می‌داد.

رئيس مجلس تاکيد کرد: در قضایای بعد از انتخابات و جریان فتنه [88] هم مجلس ملاک خود را نظرات رهبری قرار داد و در تحلیل خود نیز با همان آرایش موردنظر نظام حرکت می‌کرد. به طور طبیعی عده‌ای در جامعه تندتر حرکت می‌کردند یا حتی در خود مجلس برخی مایل بودند که مجلس تندتر حرکت کند ولی مجموعاً انضباط کاری و معیار و ملاک حرکت مجلس دیدگاه‌ها و تفکرات مقام معظم رهبری بود.

گزيده سخنان وي را در مصاحبه با فارس بخوانيد:

·         در سفر به ترکيه، ما به دوستان ترک خود به صراحت اعلام کردیم که بر اساس ادله قابل ‌توجهی که داریم و حتماً هم باید به آنها عنایت شود، استقرار سامانه موشکی در ترکیه به نفع جهان اسلام نیست و آنها هم در این خصوص مطالبی را بیان کردند اما باید برای روشن شدن مسأله، مذاکرات تداوم یابد.
·         اعتقاد بنده این است که رهبران ترک عاقل‌تر از آن هستند که در دام آمريکا بیافتند و رفتار گذشته‌شان نیز نشان داده که از یک متانت برخوردارند و داهیانه عمل می‌کنند. باور ما این است که دغدغه‌های ترکیه با دغدغه‌هایی که آمریکا و هم‌پیمانانش پیگیری می‌کنند، تفاوت دارد و ترک‌ها علاقه‌ دارند مشکلات منطقه به نحو درستی حل شود اما آمریکا و اسرائیل دنبال بر هم زدن امنیت و ثبات منطقه هستند.
·          ایران هیچ پیامی برای آمریکایی‌ها نداشته است.  اگر آمریکایی‌ها تخیلی کردند و یا دوستان ترکیه نکته‌ای به آنها گفتند که آنها تصور پیام کردند، اشتباه فهمیده‌اند.
·         ارزیابی‌ها از عملکرد مجلس متفاوت است و این هم امری طبیعی است؛ به هر حال گروه‌ها با سلایق مختلف پدیده‌های اجرایی و سیاسی را از منظر خودشان کالبدشکافی می‌کنند. مجلس هشتم در مجموع شرایط کشور و التهاباتی که خصوصاً در دو سال اخیر وجود داشت، در درجه نخست مجلسی بود که در کل برای حرکت خود مبنا داشت و زیگزاگ نمی‌زد.
·         در مسایل اقتصادی که مربوط به مردم می‌شود، گاهی دولت علاقمند بود طوری رفتار کند که بر اساس تفسیر خودش می‌خواست برای حل مسائل حرکتی جهشی انجام دهد ولی ارزیابی‌ ما این بود که این کار بر مردم فشار جدی وارد می‌کند.
·         از نظر قانونی هم مجلس چه در قانون برنامه پنجم توسعه و چه در سایر قوانین وضع شده مانند قانون تسهیل فضای کسب و کار یا قانون مربوط به بهره‌وری کشاورزی مسیرها را برای جذب سرمایه‌ها فراهم کرد البته بعضی از این قوانین به درستی اجرا نشد و مقداری از ضایعاتی که اکنون در کشور از نظر نرخ بیکاری یا افزایش قیمت‌ها وجود دارد، به خاطر عدم اجرای درست قوانین است.
·         اینکه اکنون این مشکل به وجود آمده که پول به سمت بازار ارز یا طلا می‌رود، معلول زیاد شدن نقدینگی ماست که ظرف 7 - 6 سال از حدود 65 هزار میلیارد تومان به 340 هزار میلیارد تومان رسیده و این حرکت غیر طبیعی است.
·          سیستم‌های نظارتی تعبیه شده در مجلس بسیار جدید و البته قوی است و تلاش می‌شود با تخلفات دولت در چارچوب این مکانیزم‌ها برخورد شود. مکانیزم طرح سؤال از رئیس جمهور می‌تواند تا حد زیادی در پاسخگو کردن مسئولان دولتی موثر باشد و همچنین با ایجاد معاونت نظارت، ناظرین مجلس به طور سیستماتیک به وظایف قانونی نظارتی خود عمل می‌کنند.
·         اینکه چرا برخی مقاطع مجلس در کنار نظارت‌هایی که دارد، رعایت برخی مصالح را می‌کرد، مربوط به عقلانیتی است که در کلیت مجلس وجود داشت. برخی اوقات احساس می‌کردیم از نظر بین‌المللی فشارهایی بر کشور وجود دارد که اگر اینگونه مناقشات حاد شود، نوعی به هم‌ریختگی در کشور را نشان می‌دهد و این باعث افزایش فشارهای بین‌المللی می‌شود و لذا در این زمینه‌ها با مدارا عمل می‌کردیم.
·         گاهی هم تخلفات و مسایلی رخ می‌داد که استنباط مجلس این بود که حاشیه‌روی است و دولت این کار را هدفمند انجام داده و لذا اگر مجلس بخواهد خیلی به این موضوعات بپردازد، مسائل اصلی مورد غفلت قرار می‌گیرد. ممکن است کسی از منظر بیرونی بنگرد و بگوید که حق مجلس بوده در خصوص موضوعی با دولت برخورد کند، اما روی این حق ایستادگی نکرد ولی مجلس خیلی جاها مجلس آگاهانه از کنار مسایل عبور می‌کرد چون نمی‌خواستیم وقت کشور و هزینه ملی را صرف این امور کنیم.
·          مجلس آینده مجلس اصولگرا خواهد بود اما افرادی که استقلال فکری بیشتری داشته و از شجاعت بیشتر برخوردارند، بیشتر نمود و حضور پیدا می‌کنند ولی در مجموع احتمال زیاد می‌دهم که جنس اصولگرایی مجلس حفظ می‌شود.
·         کسانی که توسط هیئت‌های اجرایی وزارت کشور رد شدند بیشتر از اصولگرایان بودند تا اصلاح‌طلبان... حالا نمی‌ خواهم قضاوت قطعی کنم ولی با توجه به شناختی که از برخی افراد دارم که رد شده‌اند، به احتمال زیاد هیئت‌های اجرایی کار نادرستی انجام نداده است.
·         از چند جنس و از جهت در انتخابات آینده رقابت وجود دارد و ما نباید این را از بین ببریم. یک جهت این است که در عرصه انتخابات، هم اصلاح‌طلبان هستند که البته نمی‌ خواهم بگویم پر حجم هستند و گر چه می‌توانستند تعداد بیشتری وارد صحنه شوند که می‌دانم با چه تفسیر و تحلیلی نیامده‌اند ولی به هر حال وارد عرصه شده‌اند.
·         در خود جریان اصولگرا هم تفاوت نظر است و الان گروه‌های مختلفی با تابلوهای متنوع وارد صحنه شده‌اند که این هم باعث پویایی صحنه انتخابات و رقابت خواهد شد و فکر می‌کنم با وجود این تنوع، شاهد مشارکت خوبی در انتخابات باشیم.
·         به نظر بنده امکان وحدت در ميان اصولگرايان وجود داشت و می‌توانستند به وحدت برسند و حالا نشده و هم از این منظر که حتماً باید وحدت کنند وگرنه کار تمام است، نباید به موضوع حساس بود.
·         اگر میان اصولگرایان وحدت نشود هم ثلمه‌ای به عالم اسلام وارد نمی‌شود؛ چون در این صورت در فضایی سالم با هم رقابت می‌کنند و بعید است اشکال مهمی ایجاد کند و شاید در برخی شهرها حداقل شهرهای بزرگ به دلیل تنوع لیست‌ها، آزادی انتخاب بیشتری برای مردم به وجود آید و لذا این مسأله نگران‌کننده نیست
نظرات بینندگان