arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۷۶۰
تاریخ انتشار: ۴۲ : ۱۹ - ۱۰ مهر ۱۳۹۸

در عراق چه خبر است؟ / اعتراضات به نجف و کربلا رسید / مصوبات شورای امنیت ملی عراق در پی افزایش اعتراضات مردمی

دشورای امنیت ملی عراق برای بررسی افزایش حجم تظاهرات اعتراضی در عراق به ریاست عادل عبدالمهدی تشکیل جلسه داد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

گزارش منابع امنیتی و رسانه‌ای عراق حاکی است اعتراضات سیاسی و اجتماعی در چند شهر عراق و همچنین چندین نقطه بغداد پایتخت، ساعتی پیش از سر گرفته شد.

همزمان با آغاز تظاهرات در نقاط مختلف  بغداد که گفته می شود بیش از ۱۰ نقطه از مناطق غیرمرکزی و حاشیه ای شهر است، صحنه اعتراضات شدهاست، عملکرد شبکه های اجتماعی فیسبوک، توییتر و واتساپ ابتدا روی نسخه های دسکتاپ و سپس آپ های تلفن همراه بطور تقریبا کامل قطع شده است و سرعت اینترنت عراق نیز که به خودی خود بسیار پایین است، به پایین ترین سطح ممکن رسیده است. 

برخی گزارش های تایید نشده حاکی از مسدود کردن بلوار مسیر بغداد به فرودگاه بین المللی این شهر از سوی تظاهرکنندگان و از طریق برافروختن آتش و ایجاد موانع دیگر است.

هم اکنون صدای تیراندازی که بخشی مربوط به شلیک های اخطار نیروهای امنیتی و برخی نیز مربوط به تیراندازی هوایی از سوی برخی تظاهرکنندگان است، در جای جای بغداد به گوش می رسد و در چند نقطه نیز ستون دود ناشی از آتش زدن لاستیک خودرو یا برخی امکان دیگر از سوی برخی افراد در میان تظاهرکنندگان، دیده می شود. 

گزارش ها حاکی است در پی انتشار فراخوان تظاهرات در نقاط مختلف بغداد و نیز شهرهای استان بصره، دیوانیه، نجف، دیاله، کربلا، المثنی، ذی قار، میسان، واسط و کرکوک از چند ساعت پیش، از هم اکنون در برخی از این نقاط تجمع هایی برپا شده است. 

همزمان سفارتخانه های آمریکا و انگلیس در بغداد نیز با صدور اطلاعیه های جداگانه از برگزاری این تظاهرات حمایت و از آنچه کاربرد خشونت علیه تظاهرکنندگان خوانده اند، ابراز نگرانی کرده اند. 

شبکه های سعودی در منطقه، الحره آمریکا و همچنین دیگر رسانه های نزدیک به جریان بعثی در عراق، همچنان در خبرها و گزارش های تصویری و ویدئوی، بصورت لحظه ای سعی در تهییج مردم و بزرگنمایی رخدادهای اعتراضات دیروز و امروز دارند و تلاش برای ترویج آمارهای غیر رسمی و حتی شایعات علیه دولت و نیروهای امنیتی، خط خبری ثابت آنان است.  

در همین حال برخی شبکه های مربوط به احزاب اسلامی عراق نیز تحت تاثیر فضای سنگین جریان رسانه ای سعودی و بعثی، کم و بیش با این روند همراه شده و به تشویق تظاهرکنندگان و نیز پخش شایعات این جریان رسانه ای می پردازند، امری که باعث شگفتی ناظران شده است. 

مقامات سیاسی و رهبران حزبی عراق ضمن حمایت از حق اعتراض شهروندان، خواستار پرهیز از ورود به فاز خشونت و درگیری با ماموران امنیتی و نیز خودداری از شعارهای خلاف قانون از یکسو و همچنین صبر و تحمل بیشتر از سوی نیروهای امنیتی شده اند. 

همچنین سایت خبری السیاسه نیوز نزدیک به دولت، از قول وزارت دفاع خبر داده است که کلیه نیروهای زیر مجموعه این وزارت فراخوان شده اند تا از ساختمان ها، تاسیسات و نهادهای حاکمیتی، سفارتخانه ها و دفاتر نمایندگی دیپلماتیک حفاظت کنند. 

 

تازه ترین رویدادها و اطلاعات تکمیلی: 

نقاط مختلف بغداد ناآرام گزارش می شود و صدای تیراندازی، انفجار و صدای آژیر ماشین های امدادی در آن شنیده می شود. همچنین ستون های دود در نقاط مختلف پایتخت به چشم می خورد. 

برخی خبرها حاکی از حرکت برخی معترضان به سمت منطقه سبز محل استقرار نهادهای حاکمیتی خبر می دهند اما یک منبع مطلع گفت که نیروهای ضد شورش راه آنها را سد کرده اند. 

صدها تظاهرکننده در پایتخت عراق با حرکت در جاده فرودگاه بین المللی بغداد، در میدان (ترمینال) عباس بن فرناس تجمع کردند و مسیرهای ورودی به فرودگاه را بستند. همچنین گزارش می رسد جاده بغداد سامرا نیز بسته شده است. 

با تشدید تظاهرات در شهرک صدر بغداد، تدابیر امنیتی در این نقطه پر جمعیت از پایتخت عراق، تشدید شد. 

صدای تیراندازی و انفجار گازهای اشک آور و بمب های صوتی برای متفرق کردن تظاهرکنندگان در جای جای پایتخت شنیده می شود. 

نیروهای امنیتی بسیاری از خیابان ها و معابر بغداد را مسدود کردند تا جابجایی معترضان در آن مهار شود. 

همزمان معترضان در کربلا، جاده منتهی به بغداد را مسدود کردند. 

خبرها حاکی است اعتراضات در چندین استان مرکزی و جنوبی عراق از جمله نجف، کربلا، مثنی، بابل، ذی قار و بصره ادامه دارد و در چند شهر برخی افراد به آتش زدن ساختمان های دولتی و دفاتر نمایندگان پارلمان اقدام کرده اند و در برخی نقاط نیز درگیری معترضان با ماموران پلیس و نیروهای امنیتی گزارش شده است. 

در کربلا نیز مردم روی به روی ساختمان استانداری جمع شده و در حال اعتراض هستند. 

خبر دیگری حاکی است که ساختمان استانداری های استان بابل و ذی قار و نجف اشرف را تصرف کرده اند.   

گزارش ها از زخمی شدن صدها تظاهرکننده و نیروی امنیتی در بغداد و سایر شهرهای عراق حکایت دارد. 

با توجه به کم و کیف اعتراضات و تفاوت آن با اعتراض های معمول درعراق، بسیاری از ناظران بر وجود دست های خارجی پشت صحنه این تحرکات تاکید می کنند بویژه آنکه عراق از چند روز پیش وارد فاز آمادگی برای برگزاری مراسم چندین میلیونی اربعین شده است.  

- در حالی که برخی کاربران در شبکه های اجتماعی از بسته شدن فرودگاه بین المللی بغداد خبر داده اند، "جهاد الدیوان" مسوول روابط عمومی سازمان هواپیمایی ملی عراق این امر را تکذیب کرد و گفت که فرودگاه باز و پروازها بطور طبیعی در جریان است اما مشکل رسیدن مسافران به فرودگاه بدلیل تجمع تعداد زیادی از معترضان در میدان عباس بن فرناس ترمینال نزدیک و منتهی به فرودگاه است. 

- سیدمقتدا صدر رهبر جریان صدر در توییتی خواستار حفظ جنبه مردمی و مسالمت آمیز بودن آن شده و تلویحا از یکی از جریان های سیاسی عراق (جریان حکمت به رهبری سید عمار حکیم) بدلیل آنچه که تبدیل این تظاهرات به یک اعتراض حزبی خوانده شده، انتقاد کرده است. 

وی گفته است که این اعتراضات باید مردمی بماند حتی اگر قرار باشد با  تحصن مسالمت آمیز و یا اعتصاب عمومی همراه شود. 

صدر همچنین هر گونه تعدی نیروهای امنیتی به تظاهرکنندگان را رد کرده است. 

سید عمار حکیم پیشتر در توییتی در اشاره به تظاهرکنندگان تاکید کرده بود: آنها فرزندان ما هستند، به (صدای) آن ها گوش کنید.

برخی ناظران، جریان حکمت ملی را متهم کرده اند بر خلاف اولین روز تظاهرات (روز سه شنبه) که از طریق ارگان  رسانه ای خود شبکه تلویزیونی الفرات، تظاهرات بغداد را پوشش نداد، امروز به صورت گسترده و - به گفته آنان - تحریک آمیز اقدام به پوشش تظاهرات و فراخوان ها کرد تا بتواند از این اعتراضات به نفع خود در تغییر دولت و یا ترکیب آن استفاده کند، منابع نزدیک به حکمت این اتهامات را رد می کنند.

یک گزارش تایید نشده حاکی است که ورودی های منطقه سبز امنیتی محل استقرار نهادهای حاکمیتی و سفارتخانه های خارجی بطور کامل بسته شده است. این منطقه طی ماههای اخیر در روندی تدریجی به سوی رفت و آمد شهروندان باز شده بود. 

مصوبات شورای امنیت ملی عراق در پی افزایش اعتراضات مردمی

شورای امنیت ملی عراق برای بررسی افزایش حجم تظاهرات اعتراضی در عراق به ریاست عادل عبدالمهدی تشکیل جلسه داد.

 بر اساس بیانیه صادر شده توسط شورای امنیت ملی عراق پس از پایان این جلسه اعلام شده که برگزاری تجمعات،تظاهرات و آزادی بیان آزاد است .

در بخش دیگری از این‌بیانیه اقدامات تخریبی در تظاهرات اعتراضی از سوی شورای امنیت ملی عراق محکدم شده است.

شورای امنیت ملی عراق همچنین وعده داده تا تمامی تدابیر لازم برای حمایت و حفاظت از شهروندان و املاک عمومی را انجام خواهد داد.

شورای امنیت ملی عراق در این بیانیه با اشاره به خواست تظاهر کنندگان از رسانه ها خواسته تا در راستای منافع ملی کشور اقدام کنند.

این در حالی است که شبکه سعودی العربیه ادعا کرد به دستور مسئولین امنیتی و نیروهای حشد الشعبی، دوربین و وسایل تصویر برداری این شبکه که سرگرم پوشش تظاهرات در بغداد بود مصادر شده است.

اشاره می شود با وجود سکوت بسیاری از شخصیت های عراقی در عدم حمایت از این تظاهرات ، رسانه های عربستانی و اماراتی یا وابسته به آنها به شکل ویژه ای به پوشش این اغتشاشات می پردازند.

برگرفته از خبرگزاری جمهوری اسلامی و اعتمادآنلاین

نظرات بینندگان