arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۸۰۹
تاریخ انتشار: ۵۸ : ۰۹ - ۱۱ مهر ۱۳۹۸

آمریکا: از ۲۶ مهرماه بر ۷.۵ میلیارد دلار از کالا‌های اتحادیه اروپا تعرفه اعمال می‌کنیم

آمریکا بامداد پنجشنبه برای انتقام از اتحادیه اروپا به دلیل ارایه یارانه های غیرقانونی به خط هوایی ایرباس، اعلام کرد: اعمال تعرفه بر ۷.۵ میلیارد دلار از کالاهای اروپایی از ۱۸ اکتبر (۲۶ مهرماه) به اجرا در خواهد آمد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آمریکا بامداد پنجشنبه برای انتقام از اتحادیه اروپا به دلیل ارایه یارانه های غیرقانونی به خط هوایی ایرباس، اعلام کرد: اعمال تعرفه بر ۷.۵ میلیارد دلار از کالاهای اروپایی از ۱۸ اکتبر (۲۶ مهرماه) به اجرا در خواهد آمد.

به گزارش فرانس ۲۴، «رابرت لایتیزر» نماینده ویژه تجاری آمریکا در بیانیه ای گفت: ما امیدواریم هر چه زودتر برای حل تنش بوجود آمده مذاکرات با بروکسل آغاز شود، اما دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با تقدیر از این تصمیم آن را "پیروزی بزرگ" برای ایالات متحده خواند.

لایتیزر تاکید کرد: سالهاست که اروپا یارانه های گسترده ای را به خط هوایی ایرباس ارائه می دهد که صدمه شدیدی به صنعت هوافضای آمریکا وارد کرده است.

وی افزود: ما انتظار داریم اتحادیه اروپا با هدف حل این مساله به روشی که به نفع کارگران آمریکایی باشد، وارد مذاکره شویم.

به گفته نماینده ویژه تجاری آمریکا، واشنگتن اگرچه با چراغ سبز سازمان تجارت جهانی می تواند تعرفه های ۱۰۰ درصدی بر کالاهای اروپایی اعمال کند اما ایالات متحده اکنون تعرفه ها را محدود کرده است در حالی که واشنگتن این اختیار را دارد که در هر زمان تعرفه ها را افزایش دهد.

سازمان تجارت جهانی روز چهارشنبه به واشنگتن برای اعمال تعرفه های سالانه بر کالاهای اروپایی به ارزش هفت میلیاد و ۵۰۰ میلیون دلار، به تلافی حمایت اتحادیه اروپا از شرکت هواپیمایی ایرباس، چراغ سبز نشان داده است.

این حکم، بزرگترین پاداش حکمیت در تاریخ تاسیس سازمان تجارت جهانی است و در نزاع ۱۵ ساله دو شرکت هواپیمایی ایرباس و بوئینگ از اهمیت بالایی برخوردار است.

جنجال ایرباس – بوئینگ، یکی از چند موضوع مورد مناقشه آمریکا و اتحادیه اروپاست که از زمان روی کار آمدن ترامپ رئیس جمهوری آمریکا در سال ۲۰۱۷ شدت گرفته است.

ترامپ، تعرفه هایی بر آلومینیوم و فولاد وارداتی از اتحادیه اروپا و متحدان دیگر اعمال کرده و همچنین تهدید به وضع تعرفه بر خودروهای اروپایی کرده است.

رئیس جمهوری آمریکا و «ژان کلود یونکر» رئیس کمیسیون اروپا ژوئیه (تیر و مرداد) ۲۰۱۸ (۱۳۹۷) در مورد آتش بس و مذاکرات تجاری توافق کردند، ‌ اما این توافق تاکنون راه به جایی نبرده است.

منبع: ایرنا
نظرات بینندگان