arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۴۹۷۱
تاریخ انتشار: ۱۴ : ۱۰ - ۱۲ مهر ۱۳۹۸

اعلام وضعیت فوق‌العاده در اکوادور در پی تشدید اعتراضات علیه حذف یارانه سوخت

رئیس جمهور اکوادور در پی بالا گرفتن تظاهرات و اعتراضات در این کشور در واکنش به تصمیم وی برای برداشتن یارانه‌های دولتی سوخت و برداشتن حمایت‌های قانونی از کارگران، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس جمهور اکوادور در پی بالا گرفتن تظاهرات و اعتراضات در این کشور در واکنش به تصمیم وی برای برداشتن یارانه‌های دولتی سوخت و برداشتن حمایت‌های قانونی از کارگران، وضعیت فوق‌العاده اعلام کرد.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری آسوشیتدپرس، در جریان این اعتراضات در شهرهای بزرگ اکوادور که منجر به یک سری درگیری‌های خیابانی شد، دست کم تا کنون 19 تن بازداشت شده اند.

برخی کارکنان بخش حمل‌ونقل نیز دست به اعتصاب زده و خیابان‌ها و بزرگراه‌ها را مسدود کرده و به آن دسته از همکارانشان که در اعتصاب شرکت نکرده و به کارشان ادامه می‌دادند، حمله کردند. نیروهای پلیس اکوادور تلاش کردند با استفاده از گاز اشک‌آور و خودروهای آبپاش معترضان را متفرق سازند.

گزارش شد که حمل‌ونقل عمومی در شهرهای مهم اکوادور و همچنین در مسیرهای بین‌ استانی با اخلال شدید مواجه شده و تعداد زیادی از مردم مجبور شدند برای رفتن به سر کار مسافتهای طولانی را پیاده طی کنند.

در شهر کوئیتو، پایتخت اکوادور، دانشجویان معترض تلاش داشتند به سمت مقر دولت واقع در بخش تاریخی این شهر راهپیمایی کنند. عده‌ای از آنها چوب به دست داشته و به سمت نیروهای پلیسی که جلوی راهپیمایی آنها را گرفتند، سنگ پرتاب کردند.

تظاهرات و ناآرامی‌ها در اکوادور سبب شد دولت این کشور وضعیت فوق‌العاده اعلام کند.

لنین مورنو، رئیس‌جمهور این کشور گفت، این تصمیم را برای جلوگیری از آشوب و "محافظت از شهروندان" اتخاذ کرده است.

با حذف یارانه سوخت بهای بنزین و گازوئیل در اکوادور دو برابرمی‌شود.

دولت اکوادور می‌گوید یارانه سوخت سالانه حدود یک میلیارد و ۳۰۰ میلیون دلار هزینه لازم دارد و دیگر برایش مقدور نیست که این یارانه را که سابقه ۴۰ ساله دارد تامین کند.

رانندگان تاکسی و رانندگان کامیون روز پنجشنبه راه‌های اصلی به شهر کوئیتو را مسدود کردند و حمل و نقل را در پایتخت و همچننین شهر گوآیاکویل فلج کردند.

ماریا پائولو رومو، وزیر کشور اکوادور گفت، ۱۹ نفر از معترضان بازداشت شده‌اند و در مناطقی معترضان با پلیس درگیر شده‌اند و متقابلا هم پلیس از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن معترضان استفاده کرده است.

بعضی از معترضان هم در مقابل با آتش زدن لاستیک خودرو و پرتاب کردن اشیاء به سوی خودروهای ضدشورش خشم خود را ابراز کردند.

مورنو که از سال ۲۰۱۷ در اکوادور به قدرت رسیده گفته نمی‌تواند اجازه دهد خشونت‌ها گسترش پیدا کند.

اکنون با اعلام وضعیت فوق‌العاده، مقامها اجازه خواهند یافت علاوه بر اعزام بیشتر نیروها به خیابان‌ها، آزادی‌های شهری را هم محدود کنند.

حذف یارانه سوخت که در دهه ۷۰ میلادی وضع شد با این هدف صورت گرفته که دولت اکوادور به اقتصاد رو به رکود این کشور کمک کند و همچنین از میزان کسری بودجه و بدهی دولت بکاهد.

کاهش یارانه‌های دولتی همچنین بخشی از تعهد دولت اکوادور در برابر وامی است که از صندوق بین‌المللی پول دریافت کرده است.

بنابر توافقی که ماه مارس گذشته میان اکوادور و صندوق بین‌المللی پول امضا شد این کشور چهار میلیارد و ۲۰۰ میلیون دلار وام گرفته است.

همزمان روز سه شنبه، اکوادور اعلام کرد که سازمان اوپک را ترک می‌کند تا بتواند فارغ از سقف تعیین شده تولید نفت از سوی اوپک، با فروش بیشتر محصولات نفتی درآمد کسب کند.

نظرات بینندگان