arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۵۰۰
تعداد نظرات: ۵ نظر
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۴ - ۲۹ دی ۱۳۹۰

آیت الله هاشمی: هیچ‌گاه تک‌صدائی و انحصارگرایی جواب‌گوی اداره کشور نبوده و نخواهد بود/ مشکل از نظام نیست، از حاکم کردن سلایق فردی بر قانون است

حضور دائمی مردم در صحنه و مشارکت احزاب، گروه‌ها و اقشار گوناگون جامعه برای اداره کشور، اصلی اساسی و مورد قبول حضرت امام(ره) و رهبری بوده و هیچ‌کس منکر آن نیست.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در دیدار جمعی از استادان و محققان حوزه علمیه و محققین دانشگاه‌های شهر مقدس قم با اشاره به برخی نگرانی‌های به حقی که در جمع روحانیون و بزرگان حوزه‌های علمیه حاکم است، پاسخ به سوالات را حق مردم، محققین و روحانیون خواند و تصریح کرد: به سوالات و شبهات جدی که مطرح است باید پاسخ‌های مستدل، صریح و روشن داد تا شبهات برطرف شود.

به گزارش انتخاب، آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی ایجاد سوال در اذهان اقشار فرهیخته جامعه را به دلیل دلبستگی آنان به نظام و توقع و انتظار آنان از حکومت اسلامی دانست و گفت: مردم و اقشار مختلف جامعه توقعات و انتظاراتی از حکومت اسلامی داشته و دارند که با گذشت سه دهه از تاسیس نظام اسلامی، خواستار تحقق کامل این انتظارات هستند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ادامه با اشاره به پیشتازی روحانیت در مبارزه با حکومت‌های جبار و مستبد در طول تاریخ، حرکت اعتراضی حضرت امام(ره) و یارانش قبل از انقلاب را یادآور شد و گفت: روزی که مبارزه سیاسی در خدمت امام آغاز شد، تاکید و سخن مبارزین، با مردم این بود که اگر نظام اسلامی حاکم شود مشکلات جامعه برطرف خواهد شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در همین زمینه به مباحثات فراوان مبارزان مسلمان با گروه‌های الحادی، التقاطی و لیبرال‌ها در زمینه مبانی، مشخصات و محاسن حکومت اسلامی اشاره کرد و با بیان رسیدن به دلایل قانع کننده در زمینه تاسیس حکومت اسلامی تاکید کرد: همین مبانی روشن در زمینه حکومت اسلامی بود که باعث شد حرکت مبارزاتی حضرت امام(ره) در حوزه علمه قم و سایر شهرها مورد استقبال روحانیون، علما و نخبگان جامعه و به ویژه آحاد مردم قرار گیرد، البته افرادی در جمع روحانیون نیز وجود داشتند که مخالف حضور و دخالت علما و روحانیت در سیاست و مبارزه بودند و علت آن‌را بی‌اثر دانستن مبارزه به دلیل شقاوت طاغوت می‌دانستند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی بیان مواضع و مبانی روشن امام(ره) در مبارزه علیه رژیم طاغوت را موجب استقبال گسترده اقشار گوناگون شهری و روستائی و گسترش مبارزه علیه نظام حاکم خواند و تصریح کرد: با اوج‌گیری انقلاب باز هم این روحانیت بودند که پیشتاز مبارزه و جلودار تظاهرات مردمی بودند که در نهایت منجر به سرنگونی شاه و حاکمیت اسلام و مردم در جامعه شد.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام به وقایع دوران مبارزات که منجر به تاسیس نظام جمهوری اسلامی شد اشاره کرد و گفت: البته ازهمان ابتدا به خاطر حاکم شدن فضای رادیکالی متاثر از افکار چپ، تندروی‌ها و افراط‌کاری‌هایی صورت گرفت به گونه‌ای که حتی بعضی قصد داشتند همه چیز را به صورت دولتی اداره کنند.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی با مرور وقایع دوران جنگ و سازندگی، به اداره قابل قبول کشور براساس برنامه‌های پنج ساله و با وجود کمبود شدید منابع اشاره کرد و تصریح کرد: متاسفانه حرکت‌های انحرافی از مسیر اصلی انقلاب زمانی شروع شد که برخی جریان‌های فکری، وجود روحانیت، علما و مراجع را مانع رسیدن به اهداف خود دیدند و سعی کردند برنامه‌های خود را برای تضعیف این شجره طیبه و منزوی کردن مدیران لایق عملیاتی کنند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام، هدف اساسی تاسیس حکومت اسلامی را تحقق عدالت، آزادی و حاکمیت مردم بر سرنوشت خویش و اجرای شریعت، احکام، اعتقادات و اخلاقیات اسلامی عنوان کرد و با بیان اینکه اگر قبح و زشتی تجسس، زورگویی، اهانت و بی‌بند و باری و نیز دروغ، تهمت، بداخلاقی که از مسلّمات قرآن و اسلام است شکسته شود دیگر جایی برای دفاع از اسلام در میان مردم و به خصوص جوانان باقی نمی‌ماند، تاکید کرد: حضرت امام‌(ره) تخلف از قانون مصوب حکومت اسلامی را با هر بهانه‌ای حرام می‌دانستند ولی شاهدیم متاسفانه در برخی موارد علنا به قانون دهن‌کجی شده و به آن عمل نمی‌شود.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی اجرای ناقص برنامه پنج ساله چهارم، سند چشم‌انداز، سیاست‌های کلی مصوب و ابلاغی رهبری معظم انقلاب، قوانین مصوب مجلس و فسادهای کلان را نمونه‌ای بارز در این زمینه خواند.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام با بیان اینکه برون‌رفت از مشکلات موجود بدون مشارکت جدی حوزه‌های علمیه و روحانیت مشکل خواهد بود، پذیرش اشتباه و بازگشت به خواست اسلام و مردم را قدم اول اصلاح امور عنوان کرد و گفت: اگر با مردم صادقانه سخن بگوییم و مدبرانه عمل کنیم قطعاً مردم خوب و وفادار ایران هم در اصلاح امور بیشتر مشارکت خواهند کرد.

آیت‌الله هاشمی‌رفسنجانی در ادامه جلسه درپاسخ به پرسش‌های متعدد تعدادی از حاضران پیرامون لزوم پاسخ‌گو و نظارت‌پذیر کردن مسوولان و نیز تسهیل مشارکت مردم، گروه‌ها و احزاب در اداره جامعه گفت: قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران و اصلاحیه آن در ذات خود مترقی و متناسب نیازهای جامعه است و در حال حاضر نیز از توانایی قابل قبولی برای ایجاد توسعه و پیشرفت و احقاق حقوق مردم برخوردار است، اگرچه نقایصی هم دارد که باید در زمان مناسب برطرف کرد.

ایشان افزود: آنچه باعث بروز مشکلات شده قانون اساسی و نظام نیست بلکه حاکم‌کردن سلایق فردی بر قانون و سیستم حکومتی و نیز خارج ساختن مسئولیت‌ها و عملکردها از حوزه نظارت‌های قانونی است.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به پرسشی پیرامون نادیده‌گرفته شدن نهادهای مردمی، تشکل‌های سیاسی و مشارک مردم و نخبگان، با بیان اینکه حتی در دوران جنگ تحمیلی نیز انتخابات و مشارکت مردمی و گروه‌ها در جامعه تعطیل نشد گفت: برگزاری انتخابات پرشور با همدلی و مشارکت همه گروه‌ها و سلایق مختلف درون خانواده انقلاب میسر است و هیچ‌گاه تک صدائی و انحصارگرایی جواب‌گوی اداره کشور نبوده و نخواهد بود.

وی تصریح کرد: حضور دائمی مردم در صحنه و مشارکت احزاب، گروه‌ها و اقشار گوناگون جامعه برای اداره کشور، اصلی اساسی و مورد قبول حضرت امام(ره) و رهبری بوده و هیچ‌کس منکر آن نیست.

رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام در پاسخ به سوال دیگری پیرامون لزوم تبیین و روشن‌شدن مبانی دینی نظارت و کنترل قدرت، این مهم را یکی از مباحث همبستگی مبارزان انقلاب با گروه‌های دیگردر زندانهای شاه خواند و گفت: به لحاظ دینی و شرعی و نیز روایات ائمه معصومین(ع)، مبانی و لزوم کنترل و نظارت‌پذیری قدرت روشن است و شک و شبهه‌ای در این مورد وجود ندارد، اما ممکن است در مواردی توجهی به این مبانی نشود چرا که برخی انحصارطلبانه، نظارت و کنترل براساس قانون را برنمی‌تابند.

در این دیدار برخی از حاضران علاوه بر طرح سووالات، دغدغه‌ها و نگرانی‌های خود را در مورد برخی موضوعات مبتلا به کشور در زمینه‌های داخلی و خارجی و مسائل اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی بیان کردند.
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۵
در انتظار بررسی: ۰
غیر قابل انتشار: ۷
ali
|
SWITZERLAND
|
۰۲:۵۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
3
15
همواره عشق، بیخبر از راه میرسد چونان مسافری که به ناگاه میرسد وا مینهم به اشک و به مژگان تدارکش چون وقت آب و جاروی این راه میرسد هنگام وصل ماست به باغ بزرگ شب وقتیکه سیب نقره ای ماه میرسد......

واله که مرد سیاست ودیانت است آقای هاشمی خداوند حافظ یشون باشد خداییش کیف کردم از صحبتهای ایشان واین بیانگر این است که برخلاف گمانه زنی های مختلف جناب هاشمی هنوز هم غیر قابل پیشبینی و البته استوار بر مواضع بحق خود (که در برگیرنده آزادی ومدنیت و اهتمام به امور کشور و مردم است) اند .
دوست دارم از روی ای مطلبشون صد بار بنویسم :
هیچ‌گاه تک‌صدائی و انحصارگرایی جواب‌گوی اداره کشور نبوده و نخواهد بود/ مشکل از نظام نیست، از حاکم کردن سلایق فردی بر قانون است ...گل گفتی برادر
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۳۰
3
20
درود بر هاشمی
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۳:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۱
1
5
درود بر آيت اله هاشمي رفسنجاني سردار سازندگي و مرد استوار در جبهه مبارزه عليه انحراف و تهجر ، كساني كه ديروز و امروز موج تهمت ها و هجمه ها را عليه وي روا ميدارند هم اكنون مشخص شده خودشان سرمنشاء تمام آن هجمه ها و تهمت ها بوده و هر چه بوده اند را به ديگري نسبت داده و ميدهند. مسلما عاقبتي بس اسف بار در انتظار آنان خواهد بود. و بايد بدانند:
و مكرو و مكروا... و ا... خير الماكرين
و ا... خير حافظا و هو ارحم الراحمين
ناشناس
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۲
1
6
درود بر هاشمی امیرکبیر زمان
باقری مهدی
|
IRAN, ISLAMIC REPUBLIC OF
|
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۳
0
3
هاشمی از افتخارات بزرگ این نظام است اما تازه بدوران رسیدهای بی اخلاق چه که نکردند. خدا ایشان را حفظ کند
نظرات بینندگان