arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۵۱۹۳
تاریخ انتشار: ۳۲ : ۱۳ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸

آناتولی: جنجالِ استیضاح ترامپ، به پیروزی او در انتخابات ۲۰۲۰ کمک می‌کند

رئیس دفتر خبرگزاری آناتولی در واشنگتن معتقد است که استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا ناکام می‌ماند و جنجال‌های دموکرات‌ها درباره استیضاح به ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری کمک می‌کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

 

«هاکان کوپور» رئیس دفتر خبرگزاری آناتولی در واشنگتن در یک یادداشت درباره جنجال‌ها در آمریکا بر سر «اوکراین‌گیت» و شروع روند استیضاح رئیس‌جمهور این کشور پرداخته و بر احتمال سودجستن دونالد ترامپ از این جنجال‌ها برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سوم نوامبر ۲۰۲۰ (۱۳ آبان ۱۳۹۹) تاکید کرده است.

او طی یادداشتی در «آناتولی» نوشت: «موضوع استیضاح شاید سبب شود که شانس ترامپ برای پیروزی در انتخابات ریاست جمهوری سال آینده آمریکا بیشتر شود».

به باور رئیس دفتر خبرگزاری آناتولی در آمریکا، «تحقیق دموکرات‌های کنگره درباره استیضاح دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در حالی که پتانسیل آسیب زدن به او را دارد اما شاید مثل یک بومرنگ عمل کرده و شانس‌ او را برای انتخاب مجدد در انتخابات ۲۰۲۰ افزایش دهد».

کوپور ادامه داد: «تقریبا همه دموکرات‌ها می‌گویند که رئیس‌جمهور دارد از قدرت خود سوءاستفاده می‌کند و باید استیضاح شود اما در نقطه مقابل، اغلب جمهوری‌خواهان فکر می‌کنند که تحقیق (درباره استیضاح ترامپ) چیزی بیشتر از "حُقه" نیست».

این روزنامه‌نگار ارشد مستقر در واشنگتن معتقد است: «قبل از آنکه به نتیجه تحقیق درباره استیضاح پرداخته شود باید این اختلاف شدید بین جمهوری‌خواهان و دموکرات‌ها برجسته شود چرا که یک آمریکای "دچار تفرقه" برنده انتخابات ریاست جمهوری ۲۰۲۰ را مشخص خواهد کرد».

او سپس به بررسی روند قانونی استیضاح رئیس‌جمهور آمریکا می‌پردازد و با اشاره به تسلط جمهوری‌خواهان بر اکثریت مجلس سنای این کشور، عملی شدن برکناری ترامپ از ریاست جمهوری را «تقریبا غیرممکن» خوانده است.

در یادداشت او آمده است: «طبق قانون اساسی (آمریکا)، امکان محاکمه روسای جمهوری که به خیانت، دریافت رشوه و دیگر جرایم سنگین و اقدامات سوء دست زده باشند، وجود دارد. در گام اول این روند، یک عضو مجلس نمایندگان آمریکا باید این موضوع را از کمیته قضایی این مجلس درخواست کند و اگر این درخواست در کمیته تصویب شود، پیش‌نویس طرح (استیضاح) برای اخذ رای به صحن علنی ارجاع داده می‌شود. سپس این طرح باید با رای اکثریت در مجلس نمایندگان تصویب شود و دموکرات‌ها با توجه به داشتن ۲۳۵ کرسی از مجموع ۴۳۵ کرسی مجلس نمایندگان، توان دستیابی به آن را دارند اما استیضاح باید مورد تایید سنا هم قرار بگیرد؛ سنایی که جمهوری‌خواهان تسلط آن را در اختیار دارند».

وی ادامه داد: «در فرایند برکناری (رئیس‌جمهور آمریکا از طریق استیضاح)، اعضای سنا به عنوان هیات منصفه، رئیس دیوان عالی آمریکا به عنوان رئیس جلسه محاکمه و یک گروه از مشاوران مجلس نمایندگان به عنوان دادستان عمل می‌کنند و رئیس‌جمهور هم در جلسه یک وکیل به همراه خواهد داشت».

کوپور با تاکید بر اینکه «مجلس سنای آمریکا حرف نهایی را در رابطه با استیضاح ترامپ خواهد زد»، افزود: «بعد از اتمام جلسه، در سنا رای‌گیری می‌شود و برای متهم شناختن و برچیدن رئیس‌جمهور از مقامش، به دو سوم آرای سناتورها نیاز است (۶۷ رای از مجموع ۱۰۰ کرسی سنای آمریکا). در صورت برچیدن رئیس‌جمهور، معاون رئیس‌جمهور به عنوان رئیس‌جمهور جدید قدرت را در اختیار می‌گیرد».

رئیس دفتر خبرگزاری آناتولی در واشنگتن افزود: «در سنای کنونی، ۴۷ سناتور دموکرات و ۵۳ سناتور جمهوری‌خواه حضور دارند و تقریبا غیرممکن می‌رسد که ۶۷ سناتور ترامپ را مجرم بشناسند و این احتمال که حداقل ۲۰ سناتور جمهوری‌خواه ترامپ را گناهکار بشناسند، به شدت ضعیف است».

او در پایان یادداشت خود، به سوال زیر جواب می‌دهد:

«آیا تحقیق درباره استیضاح، می‌تواند سبب کمک به ترامپ (در انتخابات ۲۰۲۰) شود؟»

کوپور در پاسخ به این سوال نوشت: «دموکرات‌ها بعد از ناکامی در شکست دادن ترامپ با استفاده از تحقیقات درباره روسیه (دخالت روسیه در انتخابات ۲۰۱۶ ریاست جمهوری آمریکا و ادعای تبانی کارزار ترامپ با مسکو)، حالا در حال استفاده از برگ برنده اوکراین هستند. آنها در حالی به این برگ برنده برای استیضاح متوسل شدند تا به ترامپ پیش از انتخابات ریاست جمهوری آسیب بزنند؛ انتخاباتی که به باور خود آنها بیشتر از ۵۰ درصد شانسی برای پیروزی در آن ندارند ».

از نظر او، «بدون تردید ترامپ از تحقیق درباره استیضاحش به نفع خودش استفاده خواهد کرد و در تلاش‌هایش برای بسیج مجدد پایگاه رای سال ۲۰۱۶ خود و جلب حمایت‌های حامیان جمهوری‌خواه محافظه‎کارش بر حس قربانی شدن خواهد دمید».

رئیس دفتر آناتولی در آمریکا یادداشت خود را با این جمله پایان می‌دهد: « اگرچه دموکرات‌ها شاید استدلال دیگری داشته باشند (اما به نظر من) تحقیق درباره استیضاح ترامپ اثر معکوس خواهد داشت و به او برای پیروزی در انتخابات ۲۰۲۰ کمک خواهد کرد ».

نظرات بینندگان