arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۵۲۰
تاریخ انتشار: ۳۰ : ۱۵ - ۲۹ دی ۱۳۹۰

پاسخ صالحی به اوباما

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
علی​اکبر صالحی که از دیروز به آنکارا رفته است، در ترکیه پاسخ اوباما را داد.
به گزارش خبرآنلاين، وزير امورخارجه شب گذشته در محل دفتر نخست وزیری ترکیه با "رجب طیب اردوغان" دیدار کرد. ديداري دو ساعته و پشت درهاي بسته که به گزارش آناتولي درباره همکاری های منطقه ای از جمله در مسائل سوریه و عراق بوده است.
دومين ديدار صالحي با "عبدالله گل" رئیس جمهوری ترکیه بود. گل که در هفته​هاي گذشته مهمان تهران بود از آغاز مذاکرات هسته ای 1+5 به میزبانی ترکیه خبر داده بود.
وزير امورخارجه امروز در گفت وگوی اختصاصی با شبكه تلویزیونی 'ان.تی.وی'  با تاكید بر اینكه امنیت منطقه باید از سوی كشورهای منطقه تامین شود، گفت: نیازی به مداخله آمریكا و انگلیس در این امر وجود ندارد.
گزيده سخنان وي را به نقل از ايرنا بخوانيد:
·         كشورهای منطقه خود قادر به تامین امنیت منطقه هستند، آمریكا از 12 هزار كیلومتر فاصله با منطقه برای اعمال فشار علیه ایران دست به اقدام​هایی می زند كه برخی حامیانی در منطقه برای خود پیدا كند.
·         به كشورهای منطقه توصیه می كنیم كه از واردشدن به مسائل خطرناك در این زمینه پرهیز كنند.
·         {در پاسخ به سوالي درباره نامه اوباما به ايران}آمریكا باید پیش از هر چیز حسن نیت خود را نشان دهد و بدون هیچ پیش شرطی خواهان مذاكره باشد و سیاست دوگانه خود را كنار بگذارد.
·         {در مورد مساله احتمال تحریم نفت ایران} ایران به این گونه تحریم ها عادت كرده است به ویژه در دو سال اخیر با چنین تحریم هایی رو به رو بوده ایم، تحریم ها موجب شد كه ما بتوانیم روی پای خود بایستیم و پیشرفت های عظیمی در زمینه فناوری فضایی به دست آوردیم ، ما قادریم به مشكلات خود فائق بیاییم .
·         ایران آماده مذاكرات هسته ای است. این مذاكرات می تواند در استانبول و یا جای دیگری صورت بگیرد و در این مورد وزیر امور خارجه تركیه آمادگی این كشور را برای میزبانی مذاكرات اعلام كرده است.
·         ما نمی خواستیم سامانه رادار سپر دفاع موشكی ناتو در خاك تركیه مستقر شود ولی چنین تصمیمی اتخاذ شده است، بر این باور هستیم كه تركیه آلت دست رژیم صهیونیستی نخواهد شد و در این مورد به سخنان وزیر خارجه آمریكا اهمیت نمی دهیم و به سخنان مقام​های تركیه اعتماد می كنیم
نظرات بینندگان