arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۵۲۵۰
تاریخ انتشار: ۲۴ : ۱۸ - ۱۳ مهر ۱۳۹۸
محمد نعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان در گفتگو با «انتخاب»:

در روستای چنار محمودی، با میزانی خارج از حد انتظار از ابتلا به ایدز مواجه شده ایم/ احتمال ابتلا از طریق سرنگ مشترک بسیار بعید به‌نظر می‌رسد / باید منتظر ماند تا ابعاد آزمایشگاهی مساله روشن شود / کمیسیون بهداشت تاکنون جلسه ای در این رابطه نداشته / می توان وزیر بهداشت را به مجلس فراخواند؛ مسئولان باید پاسخ‌گو باشند

محمد نعیم امینی‌فرد، تاکید کرد: «برای ایجاد اعتماد عمومی کمیسیون بهداشت و درمان می‌تواند وارد عمل شود، البته تا کنون این کمیسیون جلسه‌ای در ارتباط با این موضوع نداشته است. حتما در جلسات آتی کمیسیون بهداشت و درمان این موضوع مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. هر چند تا کنون وزیر و معاون وزارت بهداشت توضیحاتی را ارائه داده‌اند اما برای ارائه توضیحات دقیق‌تر می‌توان وزیر بهداشت را به صحن علنی مجلس فراخواند.»
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

در روستای چنار محمودی، با میزانی خارج از حد انتظار از ابتلابه ایدز مواجه شده ایم/ احتمال ابتلا از طریق سرنگ مشترک بسیار بعید به‌نظر می‌رسد / باید منتظر ماند تا ابعاد آزمایشگاهی مساله روشن شود / کمیسیون بهداشت تاکنون جلسه ای در این رابطه نداشته / می توان وزیر بهداشت را به محلس فراخواند؛ مسئولان باید پاسخ‌گو باشند

سرویس اجتماعی انتخاب: انتشار اخباری مبنی بر ابتلای تعدادی قابل توجه و خارج از استانداردهای موجود از اهالی ساکن روستای چنار محمودی شهرستان لردگان با حدود ۱۸۰۰ نفر جمعیت، طی روزهای گذشته موجی از التهاب و نگرانی را در میان افکار عمومی ایجاد کرده است. صبح امروز -شنبه- بخشی از شهروندان معترض این روستا نیز در مقابل ساختمان شبکه بهداشت و درمان تجمع کردند که در نهایت مساله به بروز ناآرامی کشیده شد و بخشی از معترضان به ساختمان فرمانداری و اداره بهداشت حمله‌ور شدند.

وضعیت تاسف‌برانگیز و التهاب ساکنان این روستا و حتی مناطق همجوار آن در شهرستان لردگان را می‌توان در مقام فاجعه‌ای بزرگ مورد خوانش قرار داد که نیازمند پی‌گیری و پاسخ‌گویی هر چه سریع‌تر مسئولان استانی و حتی کشوری است. در راستای پی‌گیری موضوع، «انتخاب»  ابعاد ابهام و اقدامات در دست اجرا را در گفتگو با محمد نعیم امینی‌فرد، عضو کمیسیون بهداشت و درمان جویا شده است.

محمد نعیم امینی‌فرد، در ارتباط با آخرین وضعیت و پی‌گیرها در ارتباط با موضوع ابتلای بخشی از اهالی روستای چنار محمودی به خبرنگار «انتخاب» گفت: «در روستای چنار محمودی، طبق تعاریف علمی با «شعله‌وری» یا میزانی خارج از حد انتظار از ابتلا به بیماری ایدز (HIV) مواجه شده‌ایم. آزمایشات ابتدایی انجام شده و میزانی بیشتر از حد استاندارد تایید شده است. در واقع، وزارت بهداشت و مرکز کنترل و پیشگیری بیماری این مساله را به صورت رسمی مورد تصدیق قرار داده‌اند.»

وی افزود: «احتمال ابتلا از طریق سرنگ مشترک وجود دارد اما در این مورد خاص، چنین موضوعی بسیار بعید به‌نظر می‌رسد و حتی میزان صادق بودن این فرضیه را یک در چند میلیون می‌توان ارزیابی کرد.»

در روستای چنار محمودی، با میزانی خارج از حد انتظار از ابتلابه ایدز مواجه شده ایم/ احتمال ابتلا از طریق سرنگ مشترک بسیار بعید به‌نظر می‌رسد / باید منتظر ماند تا ابعاد آزمایشگاهی مساله روشن شود / کمیسیون بهداشت تاکنون جلسه ای در این رابطه نداشته / می توان وزیر بهداشت را به محلس فراخواند؛ مسئولان باید پاسخ‌گو باشند

نماینده مردم ایرانشهر، سرباز، دلگان، فنوج، لاشار، بنت و آشار در مجلس در ادامه تصریح کرد: «باید اجازه داد و منتظر ماند که مرکز کنترل و پیشگیری بیماری و وزارت بهداشت، بررسی‌های علمی و عالمانه خود را انجام دهند. واقعیت این است که نتایج به وضوح در این مورد خاص قابل اثبات است. ایدز بیماری نیست که یکباره ظهور کند. ورود ویروس ممکن است چندین سال و حتی سال‌ها طول بکشد. بنابراین، باید آزمایشات مختلف انجام شود و زمان تقریبی ابتلا نیز مشخص شود.»

این نماینده مجلس افزود: «تصور ما این است که امکان ابتلا بر اساس عدم رعایت آزمایشات بهداشتی بسیار بعید است. به هرحال باید منتظر ماند تا ابعاد آزمایشگاهی مساله روشن شود. تا زمان مشخص شدن نتایج هر گونه ایجاد تشویش، نه تنها کمکی به حل مساله نمی‌کند، بلکه موجب بی‌اعتمادی در جامعه شود.»

محمد نعیم امینی‌فرد، افزود: «برای ایجاد اعتماد عمومی کمیسیون بهداشت و درمان می‌تواند وارد عمل شود، البته تا کنون این کمیسیون جلسه‌ای در ارتباط با این موضوع نداشته است. حتما در جلسات آتی کمیسیون بهداشت و درمان این موضوع مورد بحث و بررسی قرار می‌گیرد. هر چند تا کنون وزیر و معاون وزارت بهداشت توضیحاتی را ارائه داده‌اند اما برای ارائه توضیحات دقیق‌تر می‌توان وزیر بهداشت را به صحن علنی کمیسیون فراخواند.»  

نماینده حوزه انتخابیه استان سیستان و بلوچستان در مجلس شورای اسلامی، افزود: «شایان ذکر است که با پی‌گیری کمیسیون بهداشت و درمان مجلس در ارتباط با این موضوع،  دکتر علی رضا رییسی معاون وزارت بهداشت، برای بررسی جوانب مختلف مساله به منطقه سفر خواهد کرد.»

وی در پایان تاکید کرد: «مساله بسیار قابل اهمیت است و باید مسئولان باید پاسخ‌گو باشند. در ابتدای امر، مسئولین دانشگاه علوم پزشکی استان چهار محال و بختیاری باید پی‌گیری‌های فوری را انجام دهند و وزارت بهداشت نیز باید پاسخ‌گو باشد. ضروری است مسئولان معاون بهداشتی شهرستان لردگان با تعامل مناسب‌تر با شهروندان، مساله را جدی‌تر پی‌گیری کنند و به مردم پاسخ‌گو باشند. حضور مستقیم شاید چاره‌گشا نباشد، اما می‌توان از پزشکان و مسئولان مورد اعتماد مردم برای جلب اعتماد شهروندان بهره گرفت. مساله از نظر علمی قابل توجیه و حل بوده و نباید سطح تنش‌ها در این زمینه افزایش پیدا کند.»

نظرات بینندگان