arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۵۵۳۰
تاریخ انتشار: ۱۵ : ۰۹ - ۱۵ مهر ۱۳۹۸

پیروزی احزاب اپوزیسیون در انتخابات پارلمانی کوزوو

حزب چپگرای اپوزیسیون کوزوو موفق شده است تا در انتخابات پارلمانی در جایگاه نخست قرار گیرد اما باید برای ائتلاف که به تشکیل دولت منجر شود، مذاکره کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

حزب چپگرای اپوزیسیون کوزوو موفق شده است تا در انتخابات پارلمانی در جایگاه نخست قرار گیرد اما باید برای ائتلاف که به تشکیل دولت منجر شود، مذاکره کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از خبرگزاری رویترز، بر اساس نتایج اولیه بر مبنای ۸۲ درصد شمارش آراء، حزب چپگرای اپوزیسیون "خودمختاری" موفق شده است ۲۶ درصد آراء را به دست بیاورد، در حالی که حزب اپوزیسیون دیگر که راست‌میانه "لیگ دموکراتیک کوزوو" است، ۲۵ درصد رای کسب کرده است.

در جریان کمپین‌های انتخاباتی، رهبران دو حزب گفته بودند با یکدیگر یک ائتلاف حاکم تشکیل می‌دهند اما برای آنکه این امر ثبات داشته باشد، آن‌ها به یک حزب دیگر یا حمایت اقلیت‌ها شامل صرب‌ها، ترک‌ها و بوسنیایی‌ها که با هم ۲۰ کرسی در پارلمان دارند، نیاز دارند.

این انتخابات که چهارمین از زمان اعلام استقلال کوزوو در ۲۰۰۸ محسوب می‌شود، پس از آن برگزار شد که راموش هارادینای، نخست‌وزیر این کشور در ژوئیه و زمانی استعفا کرد که در دادگاه بابت جرایم جنگی احضار شد.

وی به خاطر ایفای نقش در جنگ ۱۹۹۸ – ۱۹۹۹ به عنوان یکی از فرماندهان ارتش آزادی‌بخش کوزوو که برای استقلال از صربستان می‌جنگید، در این دادگاه جرایم جنگی حاضر شد اما تمامی اتهامات را رد کرده است.

هرکسی که در انتخابات کوزوو روی کار بیاید باید با مساله روابط با صربستان هم روبرو شود. عادی‌سازی روابط بین آن‌ها می‌تواند به تضمین کسب کرسی توسط کوزوو در سازمان ملل کمک کند.

در همین حال، آلبین کورتی، رهبر حزب چپگرای خودمختاری که بر اساس قانون اساسی کوزوو اختیار دارد تا نخست‌وزیر این کشور شود، گفت: تمام تلاش خود را به کار می‌گیرم تا هر چه سریعتر دولت تشکیل دهم چون ما به پایان سال نزدیک می‌شویم و باید بودجه را تصویب کنیم.

وی ادامه داد: امروز، من امروز فرصت‌ها را بر روی حزب لیگ دموکراتیک کوزوو نمی‌بندم اما فردا نخستین کار من این خواهد بود. ما نباید زمان را از دست بدهیم.

رهبر حزب چپگرای خودمختاری ادامه داد، حزبش تعرفه‌های گمرکی علیه صربستان را برمی‌دارد اما سایر اقدامات تلافی‌جویانه را علیه این کشور اعلام خواهد کرد. رئیس‌جمهوری صربستان نیز اعلام کرد بلگراد زمانی با مقام‌های منتخب کوزوو صحبت می‌کند که تعرفه‌های گمرکی برداشته شوند.

نظرسنجی‌ها پیش از انتخابات پارلمانی نشان می‌دهند که مردم از سوابق هارادینای در ائتلاف حاکم سه حزبی رضایت نداشتند، در حالی که حمایت‌ها از اپوزیسیون بیشتر شده چون کمپین‌های انتخاباتی آن‌ها بر اساس مقابله با فساد ریشه‌دار بوده است.

حزب دموکراتیک کوزوو که بزرگترین حزب در ائتلاف حاکم است با ۲۱ درصد آراء در مقام سوم است. همچنین میزان مشارکت مردمی در این انتخابات ۴۴.۰۵ درصد اعلام شده است.

نظرات بینندگان