arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۵۷۵
تاریخ انتشار: ۱۱ : ۱۳ - ۳۰ دی ۱۳۹۰

پيش‌بيني افزايش 45 درصدي نرخ سرطان تا سال 2030

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :
رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي گفت: سرطان سومين عامل مرگ و مير در ايران است و سالانه جان بيش از 30 هزار نفر را مي‌گيرد.

دكتر ايرج خسرونيا در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ايسنا، افزود: افزايش آمار سرطان در ايران از افزايش سن و درصد سالمندي، پيشرفت تکنولوژي، آلودگي و وجود آلاينده‌هاي سرطان زا در محيط ناشي مي‌شود.

وي در ادامه گفت: طبق آخرين آمار وزارت بهداشت، در ايران مردان بيشتر از زنان در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند بگونه‌اي كه از کل 76هزار و 159مورد ابتلا به تومور سرطاني در سال 1387، 42هزار و 279بيمار مرد (55/51درصد) و33هزار و880 بيمار(44/49درصد) زن بودند. اين ميزان ابتلا به سرطان از استعمال دخانيات، ازدياد عوامل سرطان‌زا در محيط مانند هواي آلوده و تغذيه نامناسب نشات مي‌گيرد.

رييس جامعه پزشكان متخصص داخلي با بيان اينكه سرطان پوست شايع‌ترين سرطان در ايران است، اظهار كرد:14/5 درصد از موارد ابتلا به سرطان در مردان و 10/91 درصد از موارد ابتلا به اين بيماري در زنان مربوط به سرطان پوست است. آمارها نشان مي دهد در سال 1387 سرطان پوست در مردان رتبه اول و در زنان رتبه دوم را داشته و سرطان معده در مردان پس از پوست در رتبه دوم و در زنان رتبه چهارم را دارا بوده است. سرطان پستان نيز در ايران در 40 و50 سالگي اتفاق مي‌افتد که يک دهه زودتر از آمار جهاني است و مرگ و مير ناشي از آن بيشتر از کشورهاي توسعه يافته است.

وي در بخش ديگري از صحبت‌هاي خود گفت: سرطان پس از بيماري‌هاي قلبي و عروقي دومين عامل شايع مرگ و مير در کشورهاي توسعه يافته و سومين عامل مرگ در کشورهاي کمتر توسعه يافته است اگر جهت پيشگيري از سرطان اقدام لازم به عمل نيايد در 10 سال آينده 85 ميليون نفر از مردم جهان بر اثر ابتلا به اين بيماري جان خود را از دست مي‌دهند. در حال حاضر سرطان عامل 12 درصد از مرگ و مير مردم سراسر جهان است و پيش بيني مي‌شود تا سال 2030 اين آمار تا 45 درصد افزايش پيدا کند.

 وي اضافه كرد: آمار ابتلا به انواع سرطان در کشورهاي کمتر توسعه يافته در سال 1960 , 25 درصد بود اما اين آمار در سال 2020 به 70 درصد مي‌رسد بگونه‌اي كه حدود 20 ميليون نفر از مردم اين كشورها به سرطان مبتلا مي شوند. افزايش آمار ابتلا به سرطان از بالا رفتن اميد به زندگي، مبارزه با بيماري‌هاي عفوني، افزايش عوامل خطرساز موثر در ابتلا به سرطان نشات مي‌گيرد.

خسرونيا در پايان گفت: با توجه به افزايش شيوع سرطان در ايران، جامعه پزشکان متخصص داخلي در بيست و سومين کنگره خود که در ارديبهشت ماه سال 1391 برگزار مي‌شود با حضور استادان دانشگاه‌ها به راه‌هاي پيشگيري از ابتلا به اين بيماري و عوارض ناشي از آن مي پردازد.
نظرات بینندگان