arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۰۴۶
تاریخ انتشار: ۵۴ : ۱۲ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸

اعتراف قربانی تجاوز هالیوود پس از20 سال/دوبار به خاطر تجاوز واینستاین دست به خودکشی زدم

«رُوِنا چیو» منشی سابق «هاروِی واینستاین» غول تهیه‌کنندگی هالیوود پس از 20 سال سکوت از تجاوز واینستاین در جشنواره ونیز سال 98 پرده برداشت.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

«رُوِنا چیو» منشی سابق «هاروِی واینستاین» غول تهیه‌کنندگی هالیوود پس از 20 سال سکوت از تجاوز واینستاین در جشنواره ونیز سال 98 پرده برداشت.

 هاروی واینستاین تهیه‌کننده فیلم سابق آمریکایی است. او و برادرش، باب واینستین شرکت سرگرمی میراماکس را تأسیس کردند، که این شرکت چندین فیلم مستقل موفق را تولید کرد. واینستین یک جایزه اسکار به خاطر تولید فیلم شکسپیر عاشق و هفت جایزه تونی برای بازی‌ها و موزیکال‌های گوناگون از جمله آگوست: اوسیج کانتی دریافت کرده‌ است. او و برادرش بعداً در سال ۲۰۰۵واینستین کمپانی را تأسیس کردند.

 

در اکتبر سال ۲۰۱۷، پیرو اتهامات آزار جنسی علیه واینستین او از شرکتش و آکادمی علوم و هنرهای سینما اخراج شد. تا ۳۱ اکتبر ۲۰۱۷، بیش از ۸۰ زن اتهاماتی را علیه واینستین وارد کرده بودند. اتهامات باعث به وجود آمدن کمپین رسانه اجتماعی «#من‌هم»(metoo#) و ادعاهای بسیاری در رابطه با سوءاستفاده جنسی مشابه واینستاین، علیه مردان قدرتمند در سراسر جهان شد که «اثر واینستین» نامیده شد و باعث عزل و برکناری بسیاری از آنان شد. طی آخرین اخبار وی متهم به آزار جنسی بیش از پنجاه نفر شده‌ است.

 

چند نفر از زنان هنرپیشه مشهور هالیوودی قربانیان تجاوزهای واینستاین

 

«#من_هم» (metoo#) یک هشتگ اینترنتی بود که رسانه‌های اجتماعی در اکتبر ۲۰۱۷ گسترش پیدا و کرده بارها به اشتراک گذاشته شد، این هشتگ برای محکوم کردن اذیت و آزار جنسی و سایر موارد مشابه مورد استفاده قرار گرفت. این هشتگ در ایجاد اتهاماتی مبتنی بر اذیت و آزار جنسی هاروی واینستاین تهیه کننده امریکایی آغاز شد. این هشتگ توسط فعال اجتماعی «تارانا بورک» مورد استفاده قرار گرفت و پس از اینکه «الیسا میلانو» از سایر زنان خواست با این هشتگ تجربیات خود را به اشتراک بگذارند، همه‌گیر شد. این هشتگ حدود ۵۰۰۰۰۰ بار توسط افراد مختلف که شامل بسیاری از افراد مشهور بود استفاده شد که مسبب اصلی به وجود آمدن این جنبش، تجاوزهای مکرر جنسی واینستاین به زنان در هالیوود بود.

حالا «رُوِنا چیو» منشی سابق «هاروِی واینستاین» غول تهیه‌کنندگی هالیوود پس از ۲۰ سال سکوت از تجاوز واینستاین در جشنواره ونیز سال ۹۸ پرده برمی‌دارد.

 

 

چیو می‌گوید: زمانیکه دستیار واینستاین در امور انتخاب فیلم‌ها و پروژه‌های فیلم‌های جشنواره ونیز در اروپا بودم او به بهانه مذاکرات کاری مرا به هتل کشاند و در آنجا پیشنهاد وقیحانه خود را مطرح کرد.

دستیار پیشین «میرامکس»، «رونا چیو» درباره اینکه چرا تقریباً دو دهه طول کشید تا درمورد تلاش هاروی واینشتین برای تجاوز به او در مصاحبه با نیویورک تایمز مصاحبه کند، توضیح داد.

چیو ماه گذشته برای اولین بار از تجاوز واینستاین پرده برداشت تا ماجرای او نیز در کتاب این دو نیز ثبت شود.

 

«جودی کانتور» و «مگان توهی» گزارشگران نیویورک تایمز که به افشاگری در مورد تجاوزهای جنسی هاروی واینستاین پرداختند

 

 

چیو می‌گوید: واینستاین سال 1998 در جشنواره فیلم ونیز سعی کرد به من تجاوز کند. در آن زمان کسی از مدیران ارشد را برای حمایت از خودم و کمک نیافتم که در مورد آنچه که بر من و همکارم خانم پرکینز گذشته با آن‌ها در میان بگذارم. من در آن زمان قراردادی محدودکننده و پنهانی امضا کرده بودم از این رو پس از آن قضیه دچار افسردگی شدید شدم و دوبار هم دست به خودکشی زدم چراکه حتی نمی‌توانستم این موضوع را با همسرم در میان بگذارم.

 

«زلدا پرکینز» یکی از دستیاران هاروی واینستاین و از قربانیان تجاوزهای او

 

چیو توضیح می‌دهد که چگونه بعد از فارغ‌التحصیل شدن از آکسفورد در سال ۱۹۹۸، به عنوان دستیار وینشتاین در لندن در بخش اکران فیلم‌ها در اروپا مشغول به کار می‌شود.

او به یاد می‌آورد که چگونه پرکینز به او هشدار داده که واینستاین به رفتار بد و تجاوز به زن‌ها شهرت دارد ولی او می‌تواند محکم ایستادگی کند و نگذارد واینستاین به حریمش تجاوز کند.

چیو می‌گوید: اما در جشنواره فیلم ونیز، وینشتین در جلسه‌ای که در اواخر شب برگزار شد تا درباره تولیدات و فیلمنامه‌هایی که پتانسیل قرارداد را دارند صحبت کند سعی کرد به او تجاوز کند. خلاصه پس از ساعت‌ها اصرار و خواهش، مجبور شد به زور به من تجاوز کند. یک لحظه به خودم آمدم که کار از کار گذشته بود.

با این وجود پس از حمله واینستاین و صحبت‌ها و تهدیداتش با تمام وجود سعی کردم خودم را از مهلکه بیرون بکشم و بالاخره توانستم از چنگش بگریزم. او هم به این امید که در شب بعدی باز می‌تواند به گستاخی خود ادامه دهد با سختی کوتاه آمد و گریختم. بلافاصه خانم پرکینز همکارم را در جریان گذاشتم و ماجرا را برایش تعریف کردم او هم با واینستاین روبرو شد.

زمانیکه تلاش کردیم تا مقامات ارشدتر از واینستاین یا پلیس را در جریان این مساله قرار دهیم چندین نفر از آدم‌های او آمدند تا صدای مارا خفه کنند و آنچنان به خودشان غره بودند که به ما و تهدیداتمان می‌خندیدند. و پیام برای همه ما قربانیان تجاوزهای این مرد این بود که چه کسی اتهامات شما را نسبت به قدرتمندترین مرد هالیوود باور می‌کند؟

من و خانم پرکینز پس از اینکه وکلایی را برای خود گرفتیم او به ما گفتند که شما قراردادی مبهم با واینستاین امضا کرده‌اید که حتی حق صحبت با خانواده و دوستانتان را ندارید و همین مساله را به شدت برای یک وکیل یا حتی روان درمانگر دشوار می‌سازد و دستمان در این مورد بسته است.

مذاکرات ما در شرایطی بسیار دشوار پیش می‌رفت. قرارداد کاری ما بدترین شرایط را داشت و ما می‌بایست از ساعت ۵ بعد از ظهر تا ۵ صبح در محل کار حاضر باشیم و حتی برای حمام و توالت رفتن هم واینستاین برایمان مراقب گذاشته بود و نمی‌توانستیم دست از پا خطا کنیم. حتی اجازه در اختیار داشتن یک خودکار و کاغذ را هم نداشتیم. ما برای این محدودیت قراردادی ۳۰ صفحه‌ای پیچیده و بغرنج امضا کرده بودیم. و اما بالاخره در سال ۲۰۱۷ به فاصله کمی پس از رسوایی‌های متعدد جنسی واینستاین، خانم پرکینز هم اتهاماتش علیه او را علنی کرد اما من همچنان در این مورد دم برنیاورده بود.

من به مدت شش ماه نتوانستم شغل دیگری پیدا کنم و مجبور شدم در میراماکس شعبه کشور هنگ کنگ مشغول به کار شوم، و به گمانم واینستاین این را هم از راه دور کنترل کرده بود تا من همچنان در دایره اختیارات او مشغول به کار باشم و محتاج او که در مورد آن تجاوز به سکوت خود ادامه دهم.

 

«گوئِنِت پالترو» هنرپیشه هالیوودی از دیگر قربانیان تجاوزهای واینستاین

 

من تا قبل از ترک کارم در کمپانی میرامکس دو بار دست به خودکشی زدم.

من در ترسی دائمی از کنترل، قدرت و تجاوز واینستاین زندگی می‌کردم و به خودم قول داده بودم که هیچ‌گاه در این مورد سخنی نگویم و سکوت پیشه کنم.

من از محیط و شرایطی که مرا ایزوله و گوشه‌گیر کرده بود به شدت رنج می‌بردم و از اینکه نمی‌توانستم با یک شخص امین، یک روان درمانگر و حتی با همسرم در این مورد صحبت کنم مستاصل شده بودم.

همیشه شدیدا خودم را مقصر می‌دانستم. من چند دهه خود را سرزنش می‌کردم و خود را گناهکار می‌دانستم که چرا همان زمان شغلم را رها نکردم و چرا آن شب زودتر از آن اتاق بیرون نرفتم و نیز خود را به این دلیل که آنقدر سرسخت و شجاع نبودم که بتوانم در صنعت هالیوود بدون گزندی گلیم خود را از آب بیرون بکشم و به موفقیت برسم. همه این‌ها در طول تمام این سال‌ها مرا آزار می‌داد.

 

حتی زمانیکه «کانتور» و «توهی» دو گزارشگر نیویورک تایمز که سال ۲۰۱۷ به افشاگری چند دهه تجاوزهای جنسی واینستاین پرداختند چیو همچنان سکوت پیشه کرد.

چیو در ادامه می‌گوید: یکی از دلایل اینکه افشاگری نکردم این مساله بود که چهار فرزند من کوچک بودند و وحشت داشتم که خبرنگاران خانه را احاطه کرده و فرزندانم را تا مدرسه دنبال کنند.

با این وجود که می‌دانستم اگر ماجرایم را بازگو کنم، شعله‌های خشم جهانی جنبش «من هم» بسیار برافروخته‌تر می‌شد اما با سکوت کردم. ساکت باقی ماندن من دلیل توجیه هویتم به عنوان یک زن و به عنوان یک رنگین پوست، شده بود.

در نهایت آنچه که چیو را برانگیخت تا از راز سر به مهر خود سخن بگوید لحظه‌ای مهم در جنبش «من هم» بود که «برِت کاوانا» که به «کریستین بلِیسی فورد» تجاوز کرده بود، باعث شد خانم فورد شکواییه خود علیه کاوانا را با شدیدترین لحن ممکن تسلیم دادگاه کند.

چیو در این مورد می‌گوید: خیلی اتفاقی محل زندگی من تنها چند دقیقه با خانه خانم فورد فاصله داشت و او تازه شرایطی بسیار بدتر از من داشت و از سوی متجاوزش به مرگ تهدید شده بود با این وجود او بدون ترس از هرچیزی که ممکن بود برایش اتفاق بیافتد ماجرای خود را بلافاصله بازگو کرد و من بسیار از او درس گرفتم.

من در ماه ژانویه در مصاحبه گروهی که توسط کانتور و توهی ترتیب داده بودند با بلِیسی فورد و سایر قربانیان تجاوز جنسی آشنا شدم. آن زمان هنوز به این نتیجه نرسیده بودم که درد دلم را با عموم در میان بگذارم اما این آشنایی با دیگر قربانیان تجاوز و اینکه از تجارب تلخ مشابه آنچه که برای من پیش آمده بود سخن می‌گفتند، به شدت تحت تاثیر قرار گرفتم و همین باعث شد من هم پس از ۲۰ سال از قربانی شدنم سخن بگویم.

من دلیل اینکه در دام تجاوز هاروی واینستاین گرفتار شدم را چهار مورد شناسایی کرده‌ام از جمله «جنسیت» «نژاد» «ارشدیّن» و «ثروت». در مبحث نژاد واینستاین به «زلدا» اطمینان داده بود که هرگز به من تجاوز نخواهد کرد چراکه او با دختران چینی و یهودی کاری ندارد. اما بعدا که آن شب مرا گیر انداخت، پیش از تجاوز با الفاظ جنسی سعی کرد مرا مجاب کند و حتی گفت که هرگز با یک دختر چینی نبوده است.

این ایده که مهاجران آسیایی «مدل‌های اقلیت» هستند دیگر کلیشه شده اما حداقل در خانواده بریتانیایی- چینی من همیشه ترس از اینجور وقایعی وجود داشت. من در خانواده جوری تربیت شده بودم که سخنی در مورد مسائل و مشکلاتم را با عمه‌ها و عموها و حتی خانواده خودم کامل در میان نگذارم.

من فواید اجتماعی محترم بودن، مودب بودن و درست رفتار کردن را یادگرفته بودم. مانند بسیاری از زنان آسیایی این بدان معنی‌ست که من به عنوان یک شیء جنسی قابل روءیت و به عنوان یک انسان غیرقابل روءیت هستم.

هاروی واینستاین عامل این نوع تربیت من نبوده اما او و خیلی‌های دیگر روی این خلق و خو سرمایه‌‌گذاری کرده‌اند و با دانسته یا ندانسته به زنان رنگین پوست تجاوز می‌کنند.

البته زمانیکه واینستاین اتهامات او را که ماه گذشته در برنامه «امروز» شبکه «ان‌بی‌سی» به افشاگری پرداخت، رد کرد و چیو را به پیگیری قضایی تهدید کرد. واینستاین ادعا کرده بود که آن‌ها به مدت ۶ ماه ارتباطی با رضایت کامل طرفین داشته‌اند. و اما چیو در آخر و در جواب واینستاین گفت: این حرف نادرست است و این تاکتیک مشترک تمام متجاوزان است که «از آب گل‌آلود ماهی بگیرند».

منبع: فارس
نظرات بینندگان