arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۱۲۹
تاریخ انتشار: ۵۱ : ۱۶ - ۱۷ مهر ۱۳۹۸

عملیات نظامی ترکیه در سوریه رسما آغاز شد / اردوغان: هدف ما نابودی کریدور تروریستی در مرز جنوبی مان است / کردهای سوریه دو شهر ترکیه را خمپاره‌ باران کردند / فرانسه و انگلیس خواستار جلسه شورای امنیت شدند / انتشار گزارش هایی در مورد کشته شدن غیرنظامیان / ناتو: مطمئنیم حمله ترکیه حساب شده و متناسب است / آلمان: آنکارا حملاتش در شمال سوریه را متوقف کند / رویترز: با آغاز حمله ترکیه، کردهای سوریه عملیات خود علیه داعش را پایان دادند / ترامپ: عملیات ترکیه را تایید نمی‌کنیم؛ گفته بودم در جنگ‌های بی‌پایان شرکت نمی‌کنیم

رئیس‌جمهور ترکیه اعلام کرد عملیات نظامی جدید در شمال سوریه با اسم رمز «چشمه صلح» آغاز شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه لحظاتی پیش از آغاز عملیات نظامی جدید این کشور در شمال سوریه خبر داد.

به گزارش انتخاب، دقایقی پیش از اعلام آغاز عملیات توسط رئیس‌جمهور ترکیه، جنگنده‌های «اف-16» نیروی هوایی ترکیه به پایگاه‌های یگان‌های مدافع خلق در شهر «رأس‌العین» حمله کردند. منابع محلی از وقوع حداقل چهار انفجار مهیب در این منطقه خبر دادند.

شبکه الاخباریه سوریه به نقل از خبرنگار خود شمال سوریه، گزارش داد که در حمله هوایی ترکیه، مقرهای شبه‌نظامیان مذکور در روستاهای «المشرافة» و «خربة البنات» را هدف قرار گرفته است.

خبرگزاری رویترز به نقل از مقام ترکیه‌ای گزارش داد که بعد از حملات هوایی، حملات توپخانه‌ای به مواضع شبه‌نظامیان کرد سوری را آغاز خواهد کرد. شبکه الاخباره سوریه به فاصه چند دقیقه از اعلام این خبر، از حمله توپخانه‌‌ای و هوایی ترکیه به مرکز آموزش «نیروهای دموکراتیک سوریه» (اس.‌دی.اف) را در روستای «لهوشان» واقع در منطقه «عین عیسی» خبرداد.

شبکه الجزیره نیز با پخش زنده از پرواز جنگنده‌های اف ‌۱۶ ترکیه گزارش داد که این پروازهای از پایگاه هوایی «دیاربکر» (جنوب شرق ترکیه) صورت گرفته است.

ترکیه دوشنبه اعلام کرد که به‌زودی عملیات‌های نظامی این کشور علیه «شبه‌نظامیان تروریست» آغاز خواهد شد. آمریکا بعد از این موضع ترکیه، اعلام کرد که نیروهای خود را از مرز سوریه عقب‌ خواهد کشید.

ترکیه قصد دارد با ایجاد منطقه امن به طول ۴۸۰ کیلومتر و عمق ۴۰ کیلومتر در امتداد مرز‌های شمال سوریه، علاوه بر دور کردن این شبه‌نظامیان، زمینه را برای اسکان بیش از دو میلیون آواره سوری مستقر در ترکیه ایجاد کند.

دولت سوریه از این تصمیم ترکیه به شدت انتقاد کرده و آن را اشغالگری جدید خوانده است. ایران و روسیه نیز در باره تبعات این عملیات ترکیه هشدار داده‌اند به ویژه اینکه می‌تواند فرآیند راه‌حل سیاسی در ادلب را تحت‌الشعاع قرار دهد.

کردهای سوریه دو شهر ترکیه را خمپاره‌ باران کردند

ایرنا نوشت: کردهای سوریه عصر چهارشنبه در واکنش به حمله نظامی ترکیه به شمال سوریه دو شهر در مناطق جنوبی ترکیه و هم مرز با سوریه را خمپاره باران کردند.

به گزارش خبرگزاری آناتولی ترکیه اعلام کرد که نیروهای کرد شهر مرزی «جیلان پنار» در جنوب ترکیه را با دو خمپاره هدف قرار دادند.

شبکه خبری المیادین نیز اعلام کرد که خبرهایی از حمله خمپاره ای نیروهای قسد به شهر النصیبین ترکیه منتشر شده است.

بنابر گزارش های این حملات تلفات جانی یا مادی به همراه نداشته است.

رسانه های سوری نیز اعلام کردند که نیروهای قسد، مواضع خود را در منطقه راس العین در الحسکه خالی کردند.

از سوی دیگر یک مسئول کرد هم به خبرنگار المیادین گفت که ترکیه ۱۶ پایگاه کردها را در راس العین در حومه حسکه هدف قرار داده است.

در همین راستا، سخنگوی شورای نظامی منبج سوریه نیز اعلام کرد که نیروهای آمریکایی و فرانسوی از شهر منبج عقب نشینی نکرده و هنوز در پایگاه های خود مستقر هستند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه عصر چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی در شمال شرق سوریه خبر داد.

این عملیات با مخالفت های جهانی مواجه شده و ترکیه بدون توجه به این مخالفت ها اقدام خود را پس از چند روز تهدید عملی کرد.

 اردوغان: هدف ما نابودی کریدور تروریستی در مرز جنوبی مان است

همزمان با اعلام آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان کرد این کشور، آنکارا اعلام کرد که شورای امنیت و آمریکا را در جریان این عملیات قرار داده است.

«رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه عصر چهارشنبه (۱۷ شهریور) از آغاز عملیات نظامی این کشور علیه شبه‌نظامیان کرد سوری مورد حمایت آمریکا در شمال سوریه خبر داد.

اردوغان در صفحه رسمی توئیتر خود اسم رمز این عملیات را «چشمه صلح» عنوان کرده و نوشت: «نیروهای مسلح ترکیه به همراه ارتش آزاد، عملیات چشمه صلح را علیه تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ (حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق) و داعش در شمال سوریه آغاز کرد. ماموریت ما ممانعت از ایجاد گذرگاه تروریستی در طول مرزهای جنوبی خود است».

وی با بیان اینکه یکی از هداف این عملیات بازگرداندن صلح به مناطق شرقی فرات و شمال سوریه است، افزود:‌«عملیات چشمه صلح تهدیدات تروریستی علیه ترکیه را خنثی کرده و منجر به ایجاد یک منطقه امن می‌شود که بازگشت پناهندگان سوری به خانه‌هایشان را تسهیل می‌کند. ما تمامیت ارضی سوریه را حفظ کرده و جوامع محلی را از چنگ تروریست‌ها رها می‌کنیم» .

فرانسه و انگلیس خواستار جلسه شورای امنیت شدند

وزرای خارجه فرانسه و انگلیس با محکوم کردن عملیات ترکیه، برگزاری جلسه فوری شورای امنیت سازمان ملل متحد را خواستار شدند.

حمله هوایی و توپخانه‌ای ترکیه به مواضع کُردها در شمال سوریه

 یک منبع سوری از حملات هوایی ترکیه به مواضع کُردها در روستاهای "المشرافة" و "خربة البنات" در شمال سوریه خبر داد.

به گزارش شبکه "الاخباریه " سوریه، دقایقی پس از اعلام آغاز عملیات نظامی ترکیه در شمال سوریه، توپخانه‌های نیروی زمینی ارتش ترکیه نیز پایگاه‌های نیروهای کُرد دموکراتیک سوریه را در "سرکانیه" و "گیرسپی" هدف قرار دادند.

منابع محلی سوریه نیز از وقوع دست کم پنج انفجار مهیب در شهرهای "رأس‌العین" و "تل‌أبیض" در شمال سوریه خبر دادند.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه اندکی قبل با اعلام آغاز عملیات نظامی در شمال سوریه در توئیت خود نوشت: با شکل گیری منطقه امن، پناهجویان سوری را در این منطقه مستقر خواهیم کرد. تمامیت ارضی سوریه را حفظ خواهیم کرد و مردم منطقه را از چنگال تروریسم نجات خواهیم داد.

ترکیه با هدف جلوگیری از ادامه آوارگی مردم سوریه دست به این حمله زده ولی اکنون مردم در این مناطق به دیگر محل ها پناه آورده اند.

اقدام ترکیه برای حمله به شمال سوریه برخلاف مخالفت های گسترده منطقه ای و جهانی صورت گرفت.

کارشناسان سیاسی و شخصیت های مختلف در کشورهای جهان این اقدام ترکیه را ورود به باتلاق سوریه خوانده اند.

ناتو: مطمئنیم حمله ترکیه حساب شده است

ینس استولتنبرگ، دبیرکل ناتو، اما گفت مطمئن است عملیات نظامی ترکیه در شمال شرق سوریه «متناسب و حساب‌شده» خواهد بود. او به خبرنگاران گفت آنکارا «نگرانی‌های امنیتی مشروعی» دارد و ناتو را پیش از حمله به سوریه مطلع کرده است.

استولتنبرگ افزود: «بسیار مهم است از اتخاذ اقداماتی که می‌تواند منطقه را بیش از پیش بی‌ثبات کند، تنش‌ها را افزایش دهد و رنج انسانی بیشتری ایجاد کند، اجتناب کرد.»

انتشار گزارش هایی در مورد کشته شدن غیرنظامیان

در همین حال، نیروهای سوریه دموکراتیک به رهبری کردها می‌گویند گزارش‌های اولیه از کشته شدن غیرنظامیان در حملات هوایی ترکیه حکایت دارد.

نسرین عبدالله فرمانده یگان‌های مدافع زن، تایید کرد در جریان حملات ارتش ⁧ترکیه⁩ به شمال شرق ⁧سوریه⁩، شماری از غیرنظامیان کشته و زخمی شده‌اند.

اولین پاسخ کردها به ترکیه | شهر «نصیبین» ترکیه هدف حمله خمپاره‌ای قرار گرفت

 

تلویزیون رسمی سوریه از گلوله‌باران شهر «نصیبین» ترکیه به دست نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) خبر داد.

شبه‌نظامیان کرد همچنین در واکنش به حملات هوایی و توپخانه‌ای ترکیه، چاه‌های نفت در استان حسکه را آتش زدند.

پیش از این «کینو گابریل» سخنگوی نیروهای دموکراتیک سوریه (قسد) در گفت‌و‌گو با شبکه اسکای نیوز عربی با بیان اینکه ارتش ترکیه به هیچ یک از اهداف خود در سوریه نخواهد رسید، گفته بود که نیروهای قسد توانایی پاسخ به حملات ارتش ترکیه را دارند.

هایکو ماس: آنکارا حملاتش در شمال سوریه را متوقف کند

به گزارش خبرگزاری آسوشیتد پرس، وزیر خارجه آلمان عملیات ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرد و از آنکارا خواست تا این حملات را متوقف کند.

«هایکو ماس»، وزیر خارجه آلمان، امروز -‌چهارشنبه- گفت که عملیات ترکیه در شمال شرق سوریه، «به فاجعه‌ای انسانی و آوارگی بیشتر مردم» می‌انجامد. ماس طی بیانیه‌ای گفت: «ما تجاوز ترکیه به شمال شرق سوریه را به شدیدترین شکل محکوم می‌کنیم.»

وزیر خارجه آلمان در ادامه عنوان کرد که این اقدام ترکیه خطر «بی‌ثباتی بیشتر منطقه و قدرت گرفتن داعش» را افزایش می‌دهد. او همچنین گفت که سوریه به ثبات، پس از جنگی هشت ساله،‌نیاز دارد و نخستین قدم ایجاد کمیته قانون اساسی این کشور در آینده نزدیک است.

ماس همچنین گفت: «از ترکیه می‌خواهیم که به تجاوزش پایان دهد و منافع امنیتی خود را به‌شکلی صلح‌آمیز پی بگیرد.»

شورای امنیت فردا درباره عملیات ترکیه بحث می‌کند

شورای امنیت سازمان ملل متحد روز پنج‌شنبه (فردا) برای بحث در مورد عملیات ترکیه در مناطق شمالی سوریه، تشکیل جلسه می‌دهد.

این خبر ساعتی پس از آن منتشر می‌شود که وزرای خارجه فرانسه و انگلیس با محکوم کردن این عملیات خواستار تشکیل جلسه شورای امنیت سازمان ملل شدند.

در همین حال «ینس استولتنبرگ» دبیرکل سازمان ناتو نیز خواستار خویشتنداری ترکیه شد و ابراز امیداوری کرد که عملیات ترکیه در شمال سوریه «حساب شده و دقیق» باشد. دولت هلند نیز با فراخوان سفیر ترکیه در آمستردام، به شدت به این اقدام نظامی ترکیه اعتراض کرد. 

مصر "تجاوز" ترکیه به سوریه را به شدت محکوم کرد

وزارت خارجه مصر  حمله نظامی ترکیه به کردهای سوریه در شمال این کشور را به شدت محکوم کرد و این اقدام  را "تجاوز آشکار و غیر قابل قبول به حاکمیت کشور عربی برادر" خواند.

رویترز: با آغاز حمله ترکیه، کردهای سوریه عملیات خود علیه داعش را پایان دادند

نیروهای سوریه دموکراتیک"قسد" تحت حمایت واشنگتن، از توقف عملیات خود علیه داعش در نتیجه حمله ترکیه به شمال شرق سوریه خبر دادند.

 خبرگزاری رویترز به نقل از برخی منابع آمریکایی و کرد اعلام کرد، در سایه تداوم عملیات ترکیه موسوم به"چشمه صلح"، نیروهای سوریه دموکراتیک تصمیم گرفتند عملیات خود علیه گروه تروریستی داعش را متوقف کنند

هلند سفیر ترکیه را احضار کرد

با شدت گرفتن موضع منفی کشورهای اروپایی علیه عملیات ترکیه در شمال سوریه، دولت هلند در محکومیت این اقدام نظامی سفیر آنکارا را احضار کرد.

«رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهور ترکیه عصر چهارشنبه از آغاز عملیات نظامی این کشور در شمال سوریه علیه مواضع «تروریست‌های پ.ک.ک/ی.پ.گ (حزب کارگران کردستان و یگان‌های مدافع خلق) و داعش» خبر داد 

آغاز عملیات ترکیه در شمال سوریه با واکنش تند و منفی کشورها و مقام‌های مختلف اروپایی مواجه شد و قرار است فردا پنجشنبه به درخواست فرانسه و انگلیس، نشست شورای امنیت درباره این عملیات برگزار شود.

بنا بر گزارش شبکه «الجزیره»، دولت هلند هم همنوا با موضع تند اروپایی‌ها، عملیات ترکیه در شمال سوریه را محکوم کرد و سفیر آنکارا در آمستردام را به وزارت خارجه احضار کرده است.

سناتور آمریکایی از احتمال تحریم ترکیه خبر داد

با شدت گرفتن واکنش‌های بین‌المللی درباره عملیات نظامی جدید ترکیه در شمال سوریه علیه شبه‌نظامیان هم‌پیمان واشنگتن، یکی از سناتورهای آمریکایی از تحرکات کنگره برای اعمال تحریم علیه آنکارا خبر داده است.

«کریس فن هولن» نماینده مردم ایالت مریلند در مجلس سنای آمریکا که عضو چندین کمیته سنا از قبیل کمیته امور بانکداری و بودجه است، در دو پیام توئیتری به اقدام دولت «دونالد ترامپ» در خروج نظامیان آمریکایی از شمال سوریه و دادن چراغ سبز به آنکارا برای انجام عملیات علیه شبه‌نظامیان کُرد به شدت تاخت و ترکیه را به تحریم‌ تهدید کرد.

هولن نوشت: «ترامپ دوست دارد که ادعا کند که او داعش را شکست داده است. این ادعا نادرست است. نیروهای ما در مشارکت با کُردهای سوریه به پیشرفت بزرگی دست یافتند اما اقدامات بیشتری لازم است. داعش دارد این خیانت ترامپ (به همپیمانان کُرد واشنگتن) را جشن می‌گیرد».

این سناتور آمریکایی با تاکید بر اینکه «ترکیه باید بابت حمله به شرکای کُرد سوری‌مان بهای سنگینی بدهد»، گفت هم اکنون سناتورها از هر دو حزب (جمهوری‌خواه و دموکرات) در حال نهایی کردن لایحه تحریم‌ها علیه واشنگتن هستند.

بیانیه ترامپ درباره عملیات ترکیه در سوریه

رئیس‌جمهور آمریکا در بیانیه تازه خود درباره عملیات آنکارا بر خروج همه نظامیان آمریکایی از منطقه مورد حمله ترکیه تاکید و اعلام کرد: «هیچ سرباز آمریکایی در این منطقه حضور ندارد».

ترامپ ادامه داد: «من از روز اول ورودم به صحنه سیاسی این موضوع را صراحتا گفتم که من خواهان جنگیدن در این جنگ‌های بی پایان و بی‌معنی نیستم به ویژه آن جنگ‌هایی که به نفع ایالات متحده نیستند».

برگرفته از ایرنا، فارس، ایسنا و تسنیم

نظرات بینندگان