arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۱۴
تاریخ انتشار: ۰۲ : ۱۱ - ۰۱ بهمن ۱۳۹۰

جناب توکلی! یا روشتان را عوض کنید یا بی خیال اقناع معترضان سال 88 شوید

پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

دکتر احمد توکلی، زندانی سیاسی قبل از انقلاب به دلیل آنکه از حوزه مطبوعات و روزنامه نگاری وارد سیاست شد، شاید بیشتر و بهتر از بسیاری از سیاسیون با افکار عمومی آشناست و از آنجا که در برخی حوزه ها نظیر اقتصاد دارای قدرت کارشناسی و شجاعت اظهار نظر نیز می باشد، مقبولیتی بالاتر از بسیاری از  چهره های اصولگرا در افکار عمومی دارد.

به گزارش بازتاب، وی با راه اندازی سایت الف در هفت سال قبل در حوزه وب، نشان داد که می خواهد تجربه ناکام روزنامه فردا را که با وجود داشتن مشخصات حرفه ای ظاهرا به خاطر مشکلات مالی تعطیل شد ، به موفقیت تبدیل کند و فعالیت رسانه ای که با همان سبک و سیاق و در حوزه نخبگان دنبال می شد، سرنوشتی بهتر از فعالیت مکتوب وی یافته و با تمام فراز و نشیب ها تداوم یافته است. اگرچه در حوزه جذب مخاطب عمومی نسبت به سایر رسانه های باسابقه مشابه توفیق بیشتری نداشته است و مخاطبی از جنس طیفی خاص از نخبگان را جذب کرده است.

تنها حدود 10درصد نظرات منتشر شده اند

در حوادث سال 1388 سایت الف، تلاش کرد تا ضمن قرار گرفتن در حوزه رسانه های بصیرت افزا، افراط در عملکرد برخی مسئولان را نقد کند و از این رو بارها سخنرانی روز 24 خرداد محمود احمدی نژاد را به دلیل تحریک آمیز دانستن آن، مورد انتقاد قرار داد.



همچنین در اواسط سال 1388، توکلی با ایجاد یک گروه کارشناسی تلاش کرد با مشارکت نهادهایی نظیر شورای نگهبان و وزارت کشور، به ابهامات و سوالات معترضان انتخابات پاسخ دهد.

اما نتایج چندان امیدوار کننده نبود و در تحلیلی که سایت آینده نسبت به این تلاش سایت توکلی برای اقناع منتشر ساخت، مشخص گردید از میان خوانندگان پاسخهای گروه کارشناسی الف با مشارکت شورای نگهبان به ابهامات درباره انتخابات، حدود 80 تا 90 درصد قانع نشده اند و با دادن آرای منفی نسبت به پاسخ ها، عدم اقناع خویش را نشان داده اند.

طبیعی است که این آرا خوش بیننانه ترین نتایج ممکن است. زیرا به دلیل موضوع صریح الف، این احتمال که این سایت آرای بینندگان را در جهت تضعیف اعتبار نتایج انتخابات دستکاری کرده باشد، منتفی است و به دلیل سانسور خودخواسته و یا اجباری  بسیاری از نظرات و انتشار اخبار و مقالات با جهتگیری خاص سیاسی که در طیف اصولگرایان می گنجد، مخاطب این سایت نمونه طبیعی از کاربران اینترنت نمی باشد.



با این حال با فرض معتبر بودن آرای نظرسنجی کامنتهای الف این حقیقت آشکار می شود این پاسخها که ده ها بار از صداوسیما و مطبوعات رسمی تکرار شده اند، اثری در اقناع مخاطب نداشته اند.

پس از گذشت حدود دو سال، سایت الف مجددا همان کار را تکرار کرده است؛ با این تفاوت که به جای استفاده از یک گره کارشناسی که به گزارشها و آمار دسترسی دارند، از چهره ای سیاسی برای پاسخ دادن به ابهامات استفاده کرده است که نه برای مخاطب اعتبار و سوابق اجتماعی و فرهنگی قابل توجهی دارد و نه در انتخابات مسئولیت خاصی داشته است که به واسطه آن بیش از یک فرد عادی بر موضوع تسلط ندارد.



نتیجه نیز همانگونه که پیش بینی می شد، ناامیدکننده تر از دوسال قبل است.

به گونه ای که علاوه بر این که در مقابل 97 نظر منتشرشده، 1069 نظر غیر قابل انتشار تشخیص داده شده اند، نسبت آرای موافق موضع نظرات قدیری ابیانه (مهمان سایت الف)، از ده تا بیست درصد قبلی به سه تا هشت درصد  کاهش یافته است که علاوه بر ضعیف بودن استدلالات وعدم توانایی اقناع به استفاده از الفاظ توهین آمیز و اتهامات اثبات نشده از سوی ایشان بازمی گردد.



با این وجود این نتایج نشان می دهد تلاشهای سایت دکتر توکلی در اقناع معترضان به انتخابات با موفقیت همراه نیست و احتمالا این چند درصد موافق نیز مانند مخالفین موضع اولیه خود را حفظ کرده اند وخواندن نظرات اثری بر موضع آنها نداشته است.

بنابراین این تلاشها اگرچه براساس حسن نیت دکتر توکلی برای خدمت به نظام انجام می شود، اما نتیجه ای جز احیای آن مباحث و رد و بدل شدن الفاظی که شکاف ایجاد شده را عمیق می کند، نداشته و ظاهرا مسئولان سایت الف این نتیجه را به خوبی دریافته و بدین خاطر مطلب را از تیترهای نخست سایت خارج کرده و از بینندگان درخواست کرده اند که سوالات خود را برای سایت شخصی قدیری ابیانه ارسال کنند.

نظرات بینندگان