arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۲۹۵
تاریخ انتشار: ۲۱ : ۱۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸

اردوغان خطاب به اروپا: عملیات ترکیه در سوریه عملیات اشغال نیست/ اگر تلقی اشغال دارید، ترکیه مرزها را باز می‌کند و ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری را روانه اروپا می کند

وی با اشاره به این که چهار میلیون پناهجوی سوری در ترکیه اقامت داشتند، گفت: در بعد از عملیات قبلی ترکیه و برقراری امنیت در جرابلس ۳۵۰ هزار سوری به خانه و کاشانه خود بازگشتند و اصرار اروپا در مورد عملیات فعلی موجب بازشدن مرزهای ترکیه و سرازیر شدن پناهجویان به اروپا خواهد شد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا نوشت: اردوغان با انتقاد تند از اتحادیه اروپا گفت: عملیات ترکیه در سوریه عملیات اشغال نیست عملیات علیه نیروهای تروریستی است. اگر اتحادیه اروپا آن را اشغال تلقی بکند کار را برای ترکیه تسهیل می کند، ترکیه مرزها را باز می کند و ۳.۶ میلیون پناهجوی سوری را روانه اروپا می کند .

اردوغان گفت: اتحادیه اروپا از سال ۱۹۶۳ ترکیه را سر می دواند و اتحادیه در مواضع خود صمیمیتی ندارد. زندگی شما برپایه دروغ بنا شده است، هر اندازه هم به ما حمله بکنید ، ترکیه از راهی که پیش گرفته است بازنخواهد گشت.

اردوغان در بخش دیگری از سخنان خود خطااب به کشورهای عضو ناتو گفت: ترکیه یک کشور عضو ناتو و از معدود کشورهای عضو است که تمامی مسوولیت های خود در قبال این سازمان را انجام داده است. کشورهای عضو ناتو، ماده ۵ سازمان را می دانند زمانی که سازمان های تروریستی به ترکیه حمله می کنند دیگر کشورهای عضو سکوت اختیار می کنند و این قابل قبول نیست، آیا شما ترکیه را به چند گروهک تروریستی ترجیح نخواهید داد؟

اردوغان گفت: در خاک سوریه نیروی دهها قدرت خارجی به انحای مختلف حضور دارند و تحت چنین شرایطی انتقاد از عملیات ترکیه که علیه نیروهای تروریستی انجام می شود، قابل قبول نیست.

وی گفت: از فرانسه، آلمان، هلند و دیگر کشورهای اروپایی هزاران عضو داعش برای الحاق به نیروهای سوریه آمدند و ترکیه ۵۵۰۰ عضو داعش را دستگیر و به کشورهای مبدا خود عودت داد.

اردوغان با اشاره به وجود بیش از ۱۰ هزار عضو داعش در مناطق شمالی سوریه گفت: ما اتباع اروپایی داعش را روانه کشورهایشان خواهیم کرد و برای ۷۰ الی ۸۰ هزار خانواده های آنان نیز برنامه های اصلاح در نظر خواهیم گرفت.

اردوغان در ارزیابی از نتایج یک روز عملیات نظامی ترکیه گفت: تاکنون ۱۰۹ نفر از تروریستها به قتل رسیده اند ولی زخمی و دستگیر شدگان نیز وجود دارند که آمارهای آنان اعلام خواهد شد.

وی در بخش پایانی سخنان خود با ذکر آیه مبارکه "نصرمن الله و فتحا قریب" و بیان این که ترکیه چشمداشتی به خاک سوریه ندارد، گفت:نیروهای ترکیه پس از موفقیت عملیات "چشمه صلح" به مرزهای بین المللی بازخواهند گشت.

نظرات بینندگان