arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۲۹۶
تاریخ انتشار: ۲۷ : ۱۵ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸

کمیسیون اروپا: سیاست خارجی ترکیه باید با اتحادیه اروپا هماهنگ شود

یک سخنگوی کمیسیون اروپا امروز گفت، اگر ترکیه می‌خواهد در آینده به اتحادیه اروپا بپیوندد، باید سیاست خارجی خود را با این بلوک سیاسی همسو کند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

فارس نوشت: همزمان با آغاز عملیات نظامی ترکیه در مناطق تحت کنترل شبه نظامیان کرد در شمال سوریه، یک سخنگوی کمیسیون اروپا امروز (پنج‌شنبه) تلویحا تهدید کرد که چنین اقداماتی می‌تواند احتمال عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا را بیش از پیش کاهش دهد.

به نوشته خبرگزاری «رویترز»، این سخنگوی کمیسیون اروپا ضمن محکوم کردن عملیات ترکیه در سوریه، گفت: «پیوستن به اتحادیه اروپا مستلزم آن است که تمام نامزدها خود را با سیاست خارجی اتحادیه اروپا همسو کنند.»

وی افزود: «در این چارچوب، اگر ترکیه درباره اهدافش [برای پیوستن به اتحادیه اروپا] جدی است، این مسیری است که باید طی کند.»

ترکیه سال‌هاست که نامزد پیوستن به اتحادیه اروپاست و در این چارچوب اصلاحاتی را نیز انجام داده است. با این وجود در سال‌های اخیر با افزایش اختلافات میان آنکارا و بروکسل، چشم‌انداز پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا به شدت مبهم شده است.

امروز اردوغان در واکنش به انتقادات گسترده مقام‌های اروپایی از عملیات این کشور در سوریه، تهدید کرد که اگر این انتقادات ادامه داشته باشد، در آن صورت آنکارا مرزهای خود را باز کرده و اجازه می‌دهد ۳.۶ میلیون آواره سوری که در ترکیه به سر می‌برد، به سمت اروپا سرازیر شوند.

ترکیه و اتحادیه اروپا سال گذشته توافقی امضا کردند که بر اساس آن آنکارا پذیرفت در ازای دریافت کمک‌های مالی از اتحادیه اروپا، از آوارگان سوری میزبانی کرده و مانع حرکت آن‌ها به سمت اروپا شود. اردوغان بارها اروپا را به عدم پایبندی به این توافق متهم کرده است.

نظرات بینندگان