arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۳۲۵
تاریخ انتشار: ۱۷ : ۱۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸

زوم ایمن‌سازی فرد و جامعه در مقابل اعتیاد

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید هنجارها و ارزش‌ها را در فرد تقویت کنیم و موجب ایجاد انگیزه در مردم جوامع شویم تا به سمت رفتارهای پرخطر همچون اعتیاد، خشونت و... نروند.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: باید هنجارها و ارزش‌ها را در فرد تقویت کنیم و موجب ایجاد انگیزه در مردم جوامع شویم تا به سمت رفتارهای پرخطر همچون اعتیاد، خشونت و... نروند.

 حمید صرامی صبح امروز در نشست تخصصی مدیران سازمان‌های مردم‌نهاد منتخب استان‌های تهران و البرز که با هدف تبیین نقش این سمن‌ها در اجرایی شدن طرح «یاریگران زندگی» در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد، با اشاره به سیر تحول سمن‌ها در ۴ نسل گفت: در نسل اول که سمن‌ها در جامعه‌جهانی شکل گرفت، سمن‌ها دارای رویکردی علمی و‌ با ارائه راهکار کوتاه مدت برای مشکلات ناشی از بلاهای طبیعی همچون جنگ، سیل و زلزله بودند.

وی افزود: در نسل دوم، این رویکرد نیکوکارانه‌ی سمن‌ها با رفع مشکلات ساختاری و اجرایی در جوامع شکل گرفت و سمن‌ها در حوزه‌های بهداشت و آموزش افراد به فعالیت پرداختند.

مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد بیان داشت: در نسل سوم سمن‌ها که از دهه ۸۰ میلادی شروع شد، سطح مشارکت سمن‌ها به صورت «مشارکت‌محور» و برای مقتدرسازی مردم انجام شد.

صرامی با اشاره به نسل آخر ادامه داد: رویکرد معاصر و نوین در سمن‌ها که رویکردی برون‌یافته است، به مؤلفه «اجتماعات محلی» با دو رویکرد اجتماع‌گرایانه و گفتگومحور توجه دارد. شاید در این رویکرد معاصر تمامی جوامع به دنبال اجتماعی شدن آحاد جامعه در همه عرصه‌ها می‌باشند و در این اجتماعی شدن نیز دو موضوع «اجتماعی شدن فردی» و «اجتماعی شدن جامعه» مورد توجه است.

وی ادامه داد: در اجتماعی شدن فردی، باید هنجارها و ارزش‌ها را در فرد تقویت کنیم تا به سمت اعتیاد نرود و همچنین در اجتماعی شدن جامعه، باید در مردم انگیزه‌هایی پیدا شود تا برای جامعه مجبوب باشد و مردم به سمت رفتارهای پرخطر همچون اعتیاد، خشونت و... نروند.

صرامی در پایان، ایمن‌سازی فرد و جامعه در مقابل اعتیاد، نقش سمن‌ها در طرح یاریگران زندگی و کسب آگاهی از مشکلات و چالش‌های سمن‌ها را از اهداف این نشست برشمرد و گفت: در نیمه دوم سال، جشنواره ملی بهبودیافتگان از سوی سمن‌ها و با مشارکت ستاد مبارزه با مواد مخدر برگزار خواهد شد.

منبع: ایلنا
نظرات بینندگان