arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۳۳۵
تاریخ انتشار: ۲۸ : ۱۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا: الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا در معرض خطر خواهد بود

سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا روز پنجشنبه گفت: حملات ترکیه به شمال شرقی سوریه ممکن است تلاش‌های این کشور را برای ورود به اتحادیه اروپا از بین ببرد.
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

ایرنا به گزارش یورو نیوز نوشت: «مایا کوتسیانچیچ» سخنگوی کمیسیون اتحادیه اروپا در بیانیه‌ای اعلام کرد که بحران سوریه تنها از طریق مسالمت آمیز قابل حل است و حملات اخیر ترکیه به شمال سوریه می تواند احتمال عضویت آنکارا در اتحادیه اروپا را کاهش دهد.

به گفته کوتسیانچیچ، مطمئناً با درنظر گرفتن حملات روز چهارشنبه الحاق ترکیه به اتحادیه اروپا در معرض خطر خواهد بود.

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجه اتحادیه اروپا روز چهارشنبه ساعاتی پس از آغاز حملات ترکیه به کردهای سوریه اعلام کرد که آنکارا باید بلافاصله اقدام نظامی یکجانبه خود را متوقف کند.

ترکیه سال‌هاست که خواستار پیوستن به اتحادیه اروپاست و در این چارچوب اصلاحاتی را نیز انجام داده است. با این وجود در سال‌های اخیر با افزایش اختلافات میان آنکارا و بروکسل، چشم‌انداز تحقق این موضوع به شدت مبهم شده است.

رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه در سخنانی در نشست حزب حاکم عدالت و توسعه، اتحادیه اروپا، عربستان سعودی و مصر را به خاطر ابراز مخالفت با حمله ارتش ترکیه به سوریه به "بی صداقتی" متهم کرد.

وی گفت که منتقدان عملیات ترکیه "صداقت ندارند، و فقط کلماتی را سر هم می‌کنند در حالیکه ما هر جا که لازم باشد، اقدام عملی می‌کنیم و تفاوت ما با آنها در همین است. "

اردوغان همچنین هشدار داد در صورتی که کشورهای اروپایی همچنان ترکیه را به "تجاوز به سوریه" متهم کنند، او دیگر برای جلوگیری از حرکت پناهجویان سوری به سوی اروپا تلاش نخواهد کرد.

ترکیه مانند اکثر کشورهای اروپایی و آمریکا عضو پیمان ناتو است. دولت آنکارا هدف از عملیات جاری در مناطق تحت اختیار نیروهای دموکراتیک سوریه را ایجاد یک منطقه امن و بی‌طرف برای اسکان چند میلیون مهاجر سوری قلمداد کرده که در نتیجه جنگ داخلی سوری از کشورشان گریخته و در ترکیه به سر می‌برند.

نظرات بینندگان