arrow-right-square Created with Sketch Beta.
کد خبر: ۵۰۶۳۴۱
تاریخ انتشار: ۳۴ : ۱۷ - ۱۸ مهر ۱۳۹۸

شكلات با آبنبات تفاوت دارد

چند روز پیش برای خرید خشكبار به بازار رفتم. در مغازه همه نوع میوه خشك، آجیل، شكلات، آبنبات و... به چشم می‌خورد. خریدم را كردم و در حال خروج از مغازه خانم نسبتا جوانی را دیدم كه قصد خرید چند نوع آبنبات را داشت و به مغازه دار گفت از هر نوع شكلات یك مشت در كیسه بریز
پایگاه خبری تحلیلی انتخاب (Entekhab.ir) :

چند روز پیش برای خرید خشكبار به بازار رفتم. در مغازه همه نوع میوه خشك، آجیل، شكلات، آبنبات و... به چشم می‌خورد. خریدم را كردم و در حال خروج از مغازه خانم نسبتا جوانی را دیدم كه قصد خرید چند نوع آبنبات را داشت و به مغازه دار گفت از هر نوع شكلات یك مشت در كیسه بریزد.

به آن خانم گفتم شیرینی‌های مورد نظرش از نوع آبنبات هستند و شكلات محسوب نمی‌شوند. آن خانم با نگاه عاقل اندر سفیهی گفت از قدیم نام این محصولات شكلات بوده و فقط انواع آبنبات قیچی را در گروه شكلات به شمار نیاورد.

برای اصلاح این باور نادرست و افزایش آگاهی افراد نكاتی را مورد توجه قرار می‌دهم.آبنبات و شكلات هر دو از گروه شیرینی‌ها هستند، اما به دلیل تفاوت در تركیباتشان دو محصول متفاوت محسوب می‌شوند.

آبنبات از انحلال و جوشاندن شكر و آب و مواد افزودنی همچون اسانس و رنگ تهیه و در نهایت سرد و سفت می‌شود. آبنبات قیچی و شاخه نبات از انواع آبنبات‌های سفت هستند. اگر به آب و شكر، شیر و چربی بیفزایند تافی و اگر ژلاتین اضافه كنند پاستیل و اگر پكتین بزنند، ژله به‌دست می‌آید ضمن این‌كه از تركیب آب و شكر و صمغ و ژلاتین، شكر پنیر (مارشمالو) تهیه می‌شود كه همه این محصولات از انواع آبنبات نرم هستند.

بد نیست بدانید فوندانت یا همان لایه خمیری كه برای كیك‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد، نوع دیگر آبنبات نرم و خمیری است. آبنبات هر چه نرم‌تر و رطوبت و تركیبات بیشتری داشته باشد، ماندگاری كمتر دارد.

آبنبات‌های سخت تا یك‌سال، آبنبات‌های نرم تا چند ماه و انواع خمیری عمری سه چهار روزه دارند.اما شكلات‌ها دسته دیگری از شیرینی‌ها هستند كه از نظر شكر با آبنبات‌ها مشابهت دارند، ولی ماده اصلی آنها كره و پودر كاكائوست و آب در تهیه آن نقشی نداشته و برای تهیه نیاز به حرارتی معادل جوشاندن ندارند.با توجه به این‌كه آبنبات و شكلات ارزش تغذیه‌ای و خاصیتی ندارند، بهتر است از برنامه غذایی حذف شوند.

البته كودكان و كسانی كه زیاد دارو می‌خورند و تلخی دهان آزارشان می‌دهد، می‌توانند از انواع آبنبات‌های ریز و ترجیحا بی‌رنگ و كم‌اسانس استفاده كنند.استفاده از شیرینی‌ها هنگام خواب به‌خصوص در كودكان روی هورمون رشد تاثیر سوئی داشته و در حین خواب سبب پوسیدگی بیشتر دندان‌ها می‌شود.

ضمن این‌كه هرگز از انواع شكلات و آبنبات برای رفع موقت گرسنگی استفاده نكنید، زیرا شكر موجود در این محصولات سبب تحریك و ترشح زیاد انسولین و در پی آن افت شدید قند خون شده و پس از 15 تا 20 دقیقه مجدد و این‌بار شدیدتر فرد را دچار گرسنگی و وادار به مصرف بیشتر شیرینی می‌كند.

گرچه در آبنبات و شكلات از اسانس و رنگ‌دهنده‌های مجاز مصنوعی كه مورد تایید سازمان غذا و داروست استفاده می‌شود، اما این به معنای مصرف زیاده از حد این نوع محصولات نیست و می‌تواند خطرناک باشد. ضمن این‌كه مصرف افراطی آبنبات‌های با قند مصنوعی هم توصیه نمی‌شود.

 

 روزنامه خراسان

نظرات بینندگان